Filip Backlund rapporterar från Mantorp

Det blev en toppenhelg för oss I Backlund Racing på Mantorp Park 20-21/5, den tredje deltävlingen i Pro Superbike. Efter att ha varit på Ring Knutstorp två veckor tidigare där vi kammade hem full poängs pott med två vinster av två möjliga och gick samtidigt upp i mästerskapsledning så kom vi nu till Mantorp Park med höga förväntninigar!

Fredagen började med en friträning. Det kändes ganska ringrostigt då vi inte hade haft tid att testa någonting på Mantorp i år, så förra gången vi var här var finalen i Pro Superbike hösten 2010. Efter första friaträningen så märkte jag direkt att det var en hel del som vi var tvugna att ändra på fjädringen inför det kommande kvalet. Vi diskuterade och kom fram till en lösning som vi valde att testa på kvalet.

På kvalet så kändes det direkt mycket bättre, och jag kapade mina varvtider med nästan en sekund mot vad jag hade kört på morgonens fria träning. Vi tog Pole Position med tiden 1.16.3, före tvåan Christoffer Bergman och trean Andreas Mårtesson.

Till racet senare på fredagen så kände jag att vi fortfarande var en bit ifrån hur jag ville att motorcykeln skulle bete sig runt banan. Vi fortsatte att diskutera och kom fram till en lösning som vi valde att testa till racet på eftermiddagen.

Jag som normalt brukar vara en väldigt startsnabb person kom inte alls iväg från starten idag. Tredje man in i första kurvan, men redan efter halva varvet så var vi upp i ledning och kunde då direkt sätta upp ett väldigt högt tempo som ingen bakomvarande kunde matcha. Jag drog ifrån och bara efter några få varv hade jag en behaglig lucka ner till dom övriga i startfältet. Efter dom 10 varv som vi körde så korsade jag mållinjen med en segermarginal på över 7.5 sekund ner till tvåan Andreas Mårtensson och min märkeskollega Lukas Okelfeldt på tredje plats.

Tyvärr så hade jag fortfarande en del problem runt banan med motorcykeln som gjorde att jag inte kunde få med mig den farten som jag ville in och även igenom sväng. Vi valde då att göra en liten förändring inför lördagens Warm Up. På Warm Upen så kändes det okej, motorcykeln blev bättre på vissa delar av banan, medans den blev sämre på vissa delar av banan. Vi satte oss ner igen och diskuterade hur vi skulle göra inför lördagens final race. Om vi skulle välja att satsa på denna setupen på motorcykeln, gå tillbaka till den gamla eller gå halva vägen för att hitta någonting mittemellan. Vi valde då att testa den här setupen på motorcykeln för att se om det skulle bli bättre med nya däck på inför racet, för att på så sätt automatiskt få lite mer grepp och stabilitet in i svängarna.

 

Denna dag så fick jag betydligt bättre start än gårdagen, och var direkt upp i ledning in mot kurva ett. Som vanligt så fick jag upp ett otroligt högt tempo direkt från start och även denna dag så var det ingen annan i startfältet som kunde matcha dom tider som vi kunde åka på. Varv efter varv så utökade jag ledningen och till slut efter dom 14 körda varven som vi körde så blev segermarginalen hela 11 sekunder ner till denna dags tvåa Christoffer Bergman och tredje placerade Andreas Mårtensson.

Även denna helgen blev en toppen helg, där vi var snabbast på banan redan från första friaträningen, kval, race, warm up och slutligen två vinster av två möjliga. 50 nya fräscha poäng till mästerskapet där vi utökade ledningen som nu är på 111 inkörda poäng och leder nu med 19 poäng före andra placerade Andreas Mårtensson som har 92 poäng och tredje placerade märkeskollegan Lukas Ockelfeldt som har 65 inkörda poäng!

Det var även en otroligt rolig helg med väldigt mycket kunder på plats. Jag vill tacka er alla, det var jätte roligt att ni kom ut och hjälper oss fram till fler vinster. Sån stor glädje som syns när jag tar en vinst, eller tyvärr sorg och kämpar glöd när team kollegan Mattias Andersson i STCC fick problem med sin motor i race ett och tyvärr var tvungen att bryta. För att alla sen i teamet hjälptes åt för att hinna byta motor till race nummer två, där han kom ut och fick starta på sista start rutan och körde sedan upp sig till en fin 12e plats.

Jag vill också tacka hela mitt team som alltid gör allt för att min motorcykel ska gå så bra som möjligt. Ni gör alltid ett otroligt bra jobb! Tusen tack till er alla, det är alla ni som gör och hjälper mig och mitt team på vägen mot ett nytt SM-Guld!

Nästa tävling för vår del i Backlund Racing blir i Tyskland på Sachsenring, mellan 17-19/6. Missa inte denna tävlinga, det kommer bli en toppen helg på alla dess vis!

Mvh

Filip Backlund

Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc

Backlund Racing


Resultat topp 5 i race 1:

1. Filip Backlund – Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc

2. Andreas Mårtensson – Cresto & Guide Honda

3. Lukas Ockelfeldt – KGK Motor

4. Christoffer Bergman –

5. Daniel Kubberöd –

 

Resultat topp 5 i race 2:

1. Filip Backlund – Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc

2. Christoffer Bergman –

3. Andreas Mårtensson – Cresto & Guide Honda

4. Lukas Ockelfeldt – KGK Motor

5. Hampus Johansson – Yamaha Motor Scandinavia

 

Resultat mästerskapet:

1. Filip Backlund - 111 poäng

2. Andreas Mårtensson – 92 poäng

3. Lukas Ockelfeldt – 65 poäng

4. Christoffer Bergman – 60 poäng

5. Hampus Johansson – 59 poäng