Under torsdagskvällen lanserade spanska GasGas sitt senaste modellprogram för en exklusiv skara av journalister från hela världen. Fastbikes.se var på plats i Barcelona och kollade in nyheterna och minglade med världsmästarna Ivan Cervantes, Adam Raga och Dougie Lampkin.

Efter några ekonomiskt tuffa år har spanska GasGas fått nya ägare och en fullkomligt ny modern företagsstruktur. Resultatet ser vi bland annat hos 2012 års enduromodeller EC250 och EC300.

Ramón Puente, vd för GasGas, säger: "Företaget har gjort en viktig insats för att förstärka den känslomässiga kopplingen till sina kunder, och av denna anledning vill GasGas erbjuda nya produkter baserade på avantgarde-design, hög prestanda, sportsmannaanda, tillförlitlighet och teknik", och tillade att: "trots dess enkla ursprung i en liten provinsiell verkstad i Girona, har bolaget gjort framsteg för att nå en privilegierad position bland de stora företagen i motorcykelbranschen."

IvanCervantes

Motorcyklarna är utvecklade tillsammans med flerfaldige endurovärldsmästaren Ivan Cervantes, och när undertecknad talar med honom förklarar han att modellerna är helt nya i jämförelse med tidigare modeller. Förutom ett helt nytt utseende, lägre vikt och en massa tekniska nyheter berättar Ivan att modellen är betydligt mer lättkörd, framförallt i bökig terräng med djupa spår. Den lär svänga betydligt lättare och samtidigt med större exakthet och känsla.

enduro EC300 2012 001

Chassit är helt nytt, med en ny ram av krom-molybden medan bakramen är en unik konstruktion av plast, där tre olika typer av material ska göra ramen hållfast och samtidigt tålig mot stötar och slag. Vidare noteras en helt ny slimmad luftburk med en ny typ av luftfilter av cartridgemodell. Hos motorn finner vi en helt ny koppling som bland annat ska vara mer lättjobbad och tåligare än tidigare. Dessutom sägs den nya utformningen bidra till bättre kylning.

2011-08-24 gas gas -106

Alla plastdetaljer är nya, bakbromsens pedal har fått ett nytt stuk, medan nya fotpinnar är på plats. Bränsletanken av transparent plast rymmer numera 10,5 liter, vilket är cirka 15 procent mer än tidigare.

DSC 0213

Det enda som skiljer EC 250 och EC300 åt är motorerna, där slagvolym och motorstyrka skiljer dem åt en aning. Alla annat är identiskt, såsom hjulbas, vikt, fjädringskomponenter och så vidare. I båda fallen finner vi alltså fullt justerbar framgaffel och stötdämpare från Sachs, hydrauliskt manövrerad koppling och sexstegad växellåda samt Keihin förgasare (FCR MX-37). Totalt sett uppges vikten ha bantats med 2 kilogram.

enduro EC300 2012 012

enduro EC300 2012 007

 

 

GasGas TXT 2012

DSC 0206

Vad gäller GasGas trialmaskiner så har även dessa fått sig en rejäl omgång inför 2012. Fullständigt medvetna om att vridmoment och känslighet är nyckeln till framgång inom Trial har GasGas finslipat dessa två aspekter hos 2012 år TXT-modeller (TXT250, TXT280 och TXT300).

AdamRAga

Tekniskt sett är dessa tre modeller identiska bortsett från motorerna. Modellerna har bland annat fått helt ny fjädring, som har sitt ursprung hos trialmodellerna som världsmästaren i Trial, Adam Raga, tävlat med i världsmästerskapet. Som pricken över i har även vikten sänkts ytterligare en aning, till viss del tack vare LED-beylsning och ett antal detaljer av titan.

gas gas TXT Pro 2012 001

gas gas TXT Pro 2012 008