Skärpta bullerkrav inom motorcykelracing

Idag kan fastbikes.se avslöja att FIM skärper bullerkraven för motorcyklar inom racingen. Under många års tid har FIM jobbat med miljöfrågor och är märkbart stolta över att ingå i FN:s miljöprogram. Sedan två år har FIM arbetat för ett initiativ som syftar till att minska ljudnivån från de motorcyklar som används i olika slags offroadrelaterade motorcykeltävlingar (Motocross, Enduro och Speedway med flera).

Med stöd från motorcykeltillverkarna och övriga samarbetspartners kommer det nya ljudmätningsmetoden "2 meter max" * att tillämpas från och med 2010 i Motocross, Enduro och Speedway VM. Den nya metoden kommer enligt FIM att vara mycket tydligare för alla och en klar förbättring i kampen mot buller.

De tillåtna bullernivåerna kommer att vara ett viktigt första steg i minskningen av ljudnivåerna, med en genomsnittlig minskning på mellan 3 och 6 dB /A, jämfört med den nuvarande situationen, beroende på disciplin.

För Motocross och Speedway kommer högsta ljudnivå på ett avstånd av 100 meter att vara 81 dB/A, och i Enduro kommer högsta tillåtna ljudnivå på ett avstånd av 100 meter vara 78 dB /A.

Denna satsning kommer att förmedlas i en ny FIM kampanj kallad "Ride Quiet", och kommer inte bara vara bra för framtidens motorcykelracing, men också till nytta för alla motorcyklister på gatan.

-De senaste 15 åren har FIM varit ett ledande idrottsförbund som aktivt deltar i studier och jobbar fram lösningar för att bekämpa olika slags miljöskador. Reglerna i den nya ljudmätningsmetoden för motorcykelracing är ett betydande framsteg. Jag är verkligen nöjd med samarbetet med våra partners för att uppnå detta avtal, kommenterade FIM-ordföranden Vito Ippolito.

Den nya testmetoden för ljudnivån "2 meter max" utförs med ljudmätaren placerad bakom motorcykeln, på ett avstånd av två meter och en vinkel på 45 grader från ljuddämparen. Motorn provas vid dess högsta varvtal.