Den ombyggda Malmabanan i Västerås fick denna gången visa sig från sin bästa sida och många förare berömde den till klubbens stora glädje. När dammet skingrats och poängen räknats samman stod tre inte helt obekanta ansikten överst på pallen.

I MX-Girls hade oturligt nog redan innan finalen andraplacerade Frida Östlund, Honda, gjort sig illa i knäet och därmed var Sandra Adriansson, Kawasaki, redan svenska mästarinna innan ens tävlingen startat. Dock var fajten om bronspengen en härlig drabbning där Ebba Bergström, Honda, låg sju poäng före norskan Marie S Pettersen, Yamaha, inför dagens final. Pettersen gjorde vad hon kunde och vann dagens deltävling genom en andraplats i första heatet och seger i det avslutande. Bakom Pettersen var det en riktigt hård duell i det avslutande heatet emellan Bergström och Emmy Wallberg, Yamaha, där Bergström skulle säkra bronspengen om hon bara klarade av att gå förbi Wallberg. Tyvärr fick Bergström se sig slagen med en halv motorcykellängd och slutade trea för dagen samt fyra i mästerskapet... Pettersen förklarade efteråt att "Jag hade bra koll på vart Ebba var någonstans, så det var sjukt kul att köra i mål och klara bronset."

 1D30003_Marie_S_Petterssen

Marie S Petterssen

 D322228_Sandra_ADriansson

Sandra Adriansson

 

Tvåa för dagen, men alltså mästarinna i MX-Girls klassen blev ju som sagt Adriansson som därmed försvarade sin guldpeng från 2011. Det var dock inte den stabilaste körningen hon visade upp under dagen och krascherna var många. I den föregående SM-deltävlingen körde hon med bruten handled och hade inför finalen nyligen tagit av gipset, så visst var ringrostigheten en bidragande förklaring till dagens trassliga körning.

- Det känns väl tyvärr lite avslaget idag i och med att Frida skadade sig innan tävlingen och guldet redan var klart, menade Adriansson. Förra året var jag riktigt nervös på kvalet i finalen och den känslan saknade jag faktiskt lite i dag. Jag är egentligen jätteglad idag, men jag är riktigt frustrerad för efter handledsskadan har ingenting stämt i åkningen. Jag känner mig otrygg på motorcykeln och är absolut inte i toppform. Första heatet idag gick ju ändå tidsmässigt bra och jag körde hyfsat fort, men i andra heatet vet jag inte riktigt vad som hände för jag vurpade ju hur många gånger som helst. Antagligen var det att jag blev stressad när jag gick omkull så tidigt och då är det inte lätt att köra ikapp Marie. Det ska bli väldigt roligt att köra nästa VM-deltävling i Tyskland, men det är frustrerande att jag inte är i toppform.

 


 1D39975_Ebba_Bergstrm

Ebba Bergström

 

I MX2-klassen ledde Kalle Olsson, Honda, klassen med 34 poängs försprång ned till Viktor Björklund, KTM, inför finalen. I det första heatet varvade Olsson som femma och körde sedan mycket stabilt och moget fortsättningsvis för att sluta på en fjärdeplats, just bakom Björklund och guldet var därmed klart för Olssons del. Vann dubbelt för dagen gjorde dock normmannen Even Heibye, KTM, före Björklund, KTM och Jesper Jönsson, Suzuki.

- Det här var inte vad jag hade räknat med i vintras när jag tränade, men det har kommit heatseger på heatseger och sedan har det bara runnit på, log en lycklig Olsson efteråt. Den här helgen har väl tyvärr inte gått så bra, men jag lyckades som tur var säkra titeln redan i första heatet. I andra heatet kraschade jag och slog i huvudet. Blev så besviken på mig själv att jag rullade in i depån och bröt när det ändå inte var några poäng jag körde för längre.

 

 1D30160_J-Jnsson_C_Bengtsson

Jesper Jönsson (147 - Suzuki) och Carl Bengtsson (63 - Yamaha)

 

 1D39712_Kalle_Olsson

Kalle Olsson  (26 - Honda) före Emil Jönsson (898 - Honda)

 

 1D39735_Bjrklund_J-Jnsson 

Viktor Björklund )294 - KTM) jagas av Jesper Jönsson (147 - Suzuki)

 

 D322241_A_Stanislaus_P_Jnsson_MX2

Adrian Stanislaus och Pontus Jönsson

 

 D322529_Stanislaus_Hjortmarker

Adrian Stanislaus (67- Honda) och Eddie Hjortmarker (14 - Suzuki)

 

 1D39800

 

I stora MX1-klassen fick så Filip Thuresson, Honda, revansch för skadeåret 2011. Alla inklusive han själv såg det som självklart att han borde klarar av att köra hem de fyra poängen som behövdes för att säkra mästerskapet under dagen. Trots ett brutet revben tre veckor innan finalen körde Thuresson hem båda dagens heat i överlägsen stil, då ingen kunde matcha hans varvtider. Filip Bengtsson gjorde sin första tävling i mästerskapet efter den otäcka kraschen i premiären i Tomelilla och valde alltså att tävla i den stora klassen denna gången i och med att han är uttagen i Sveriges lag till Motocross of Nations och då ska köra på "stor motorcykel". Bengtsson visade prov på riktigt fin körning och blev totaltvåa för dagen! Trea för dagen men tvåa i mästerskapet blev Kim Lindström, Kawasaki. Riktigt bra racing var det om bronspengen i mästerskapet emellan Rickard Hansson, KTM, som inför deltävlingen låg tio poäng före Rasmus Sjöberg, Honda. Efter att ha tappat hela försprånget och två poäng därtill i första heatet körde sedan Hansson som en furie i andra heatet. Farfar Hasse Hansson, mycket framgångsrik enduroförare på sin tid, stod i depån och såg ut att falla ihop när som helst på grund av nervositet! Sjöberg körde dock rutinerat i närheten av Hansson med bra koll på läget under senare delen av heatet och bronspengen gick därmed till Sjöberg med en (!) poängs marginal.

- Jag har ju förlorat två heat i år, men annars har det gått bra, sade Thuresson med faktiskt en liten besvikelse i rösten. Jag är givetvis jättenöjd med säsongen i stort, men i Tibro förlorade jag ju när jag var sjuk och körde utan ork och i Ulricehamn tappade jag tyvärr frambromsen. I dag har det givetvis varit väldigt roligt och jag har kört på min nya Honda. Jag hade faktiskt gärna sett att banan varit ännu lite hårdare och dammhal för det trivs jag på. Det som är bra med den nya Malmabanan är att det alltid finns två spår i varje kurva så man kan variera och behöver inte ligga fast bakom någon. Framöver ska jag köra Monster Energy Cup i USA. Jag älskar att köra Supercross, inramningen på kvällarna med stämningen i de amerikanska evenemangen är kanon. Jag känner att jag utvecklas bra när jag kör Supercross, så därför var det extra roligt när Patrik (Erlandsson på Honda MC Sverige) ringde och sa att han ordnat en plats till mig i Las Vegas.

 1D30222_Lorentz_Noren

Sebastian Lorenz (7 - Yamaha) och Marcus Norlén (2- Suzuki)


 1D30291_Filip_Bengtsson

Filip Bengtsson


 1D39882_Filip_Thuresson

Filip Thuresson




 1D30357_Rasmus_Sjberg

Rasmus Sjöberg


 D322742_Kim_Lindstrm

Kim Lindström


 D322414_Filip_Thuresson

Filip Thuresson


 D322614_Even_Heibye

Even Heibye


 1D30427_MX1_totalt

Pallen i MX1 - Filip Thuresson 1:a, Kim Lindström 2:a, Rasmus Sjöberg 3:a


 1D30418_Emil_Jnsson

Rookie of the Year 2012" - Emil Jönsson


Noterbart är att utmärkelsen "Rookie of the Year 2012" gick till Emil Jönsson. Jönsson drog ner stora applåder på den efterföljande presskonferensen när han berättade att hans framtida mål inte bara var att bli bäst i Sverige, utan i hela världen. Givetvis med ett leende på läpparna, men med en stor beslutsamhet i rösten, så där har vi nog ett namn att följa på banorna framöver. Utmärkelsen "Holeshoot Award" gick till norskan Marie S Pettersen som tog flest starter i årets mästerskap. Sist men absolut inte minst tog Honda hem fabrikatmästerskapet med en förkrossande stor ledning (2 520p) före Suzuki (1 090p) och Kawasaki (1 062p).

 

 D322318_Hasse_Hansson

Hasse Hansson