Inför 2016 års säsong har Honda uppdaterat motocrossmaskinen CRF250R på flera sätt och vis. Framförallt har motorn ochfjädringen uppdaterats. Jörgen ”Gson” Gustafsson har provkört nyheten på italienska Gallarate-banan.

Motorn hos 2016 års CRF250R har nu fått ett högre kompressionsförhållande (13,8: 1), nya kamtider, ny kolv, ny vevstake, ny typ av ventilfjädrar, uppdateringar av insugs- och avgasportar, och nya avgasventiler av titan. Växellådan har också uppdaterats till förmån för ökad känsla, i synnerhet vid växlingar under högre belastning.

Honda-CRF250R-YM16-1026-2

Den 249-kubikcentimeter stora fyrtaktsmotorn behåller sin borrning och slaglängd på 76.8mm x 53.8mm. Precis som hos 2015 års modell finns även en knapp på styret med vilken det går att växla mellan tre olika motorprogram (EMSB) beroende på vilken motorkaraktär som önskas beroende på körstil och underlag. Läge 1 använder standardkombination av tändning och bränslemix för att leverera balanserad effekt och vridmoment. Läge 2 är anpassad för leriga, hala förhållanden. Läge 3 styr mycket på toppeffekten för att driva igenom i mjuk sand. Läge 2 och 3 kan skräddarsys vidare via befintliga HRC-mappningskartor och dess hård- och mjukvara.

56147 2016YM_CRF250R-2

För att matcha motorförändringar har luftburken en extra luftintagskanal samt att den inre kanallängden är förändrad, för att öka luftflödet. Insugs- och avgasportarna är uppdaterade för att matcha HRC:s specifikation. Avgasventilerna är nu av titan istället för stål som tidigare och 25 millimeter i diameter medan insugsventilerna mäter 30,5 millimeter idiameter. En helt ny kamaxelprofil tillsammans med nyutformade ventillyftare har resulterat i att både insugs- och avgasventillyft har ökat. Dessutom har inställningarna för bränsleinsprutningen, med sitt 46 millimeters spjällhus, uppdaterats. Hos det nya avgassystemet finner vi ett expansionsrör undanstoppat mellan avgasrör och motor som bidrar till att förbättra körbarheten. Den vänstra kylaren är större än dess högre motsvarighet för att klara den extra värme som genereras av effektökningen. Växellådan har också uppdaterats med en ny typ av lager, vilket ska ge förbättrad växelkänsla. Diametern på kedjerullarna har minskats från 38 mm till 34 mm.

5478 Honda_CRF250R_YM2015-2

Den nya motorn uppges vara starkare från botten, behåller sitt mellanregister och har ökat varvtal som ger mer effekt och vridmoment. Den går även att varva mer än tidigare. Toppeffekten uppges ha ökat till 39,4 hästkrafter vid 11,500varv (från 38hk/11,000varv) med ett maximalt vridmoment på 27.1 Newtonmeter vid 9,000varv (från 26.5Nm/8,500varv).

Honda-CRF250R-YM16-1025-2

Precis som tidigare sitter en fullt justerbar 49-millimeters Showa SFF TAC Air framgaffel på plats, som nu fått ny inre tätning som lär ha minskat den interna friktionen hos framgaffeln med 25 procent, dessutom är det översta röret hos gaffelbenen 5 millimeter längre.Ökat lufttryck har lagts till den yttre cylinderns kammare, som också fått en särskild luftventil för justering. Vidare har inställningarna ökats från 4 till 8 klick per vred.

5496 Honda_CRF250R_YM2015-2

Det högra gaffelbenet styr både kompression och returdämpningen medan vänster gaffelben komprimerar luften med hjälp av ettspjäll. Denna fördelning syftar till att ge en optimal balans mellan de tvågaffelbenen.

Honda-CRF250R-YM16-6028-2

Showa bakdämparen är fullt justerbar med 17-positioner för retur medan kompressionsdämpningen är uppdelad i 13-lägen (låg hastighet) och 3,5 varv (hög hastighet. För att matcha uppdateringarna hos framgaffeln ochsamtidigt maximera bakhjulsgreppet används en kraftigare fjäderkonstant i början av slaget. Grundinställningen för returdämpningen är oförändrad medan kompressionsdämpningen har ökats från mitten av fjädringsvägen.

Honda-CRF250R-YM16-1053-2

Den bakre stötdämparen erbjuder 317 millimeters fjädringsväg, och är fullt justerbar med 17-positioner för retur, kompressionsdämpningen är uppdelad i 13-lägen (låg hastighet) och 3,5 varv (hög hastighet). Precis som tidigare är ram och svingarm tillverkad i aluminium.Precis som hos CRF450R sitter en ny typ av fästen och fotpinnar på plats, som är utformade för att minska risken för att lera och annat smått ska fastna mellan fäste och fotpinnar.

5486 Honda_CRF250R_YM2015-2

Som extra bouns finns även en gratis Showa-app som skaunderlätta att finna passande fjädrings-inställningar för framgaffeln. Appen är gratis och finns för såväl Android och iOS.

 Showa 1-2

Hur upplevdes Honda CRF250R att köra då?

Under första passet slås jag över hur pass tyst den går. Fjädringen är jättefin. CRF250R är följsam i såväl låga och höga hastigheter. Dessutom är den lättsvängd, och lättväxlad. Under passet testade jag att köra med samtliga tre effektkurvor, och för mig passade standard bäst under det här passet (då banan fortfarande var lite blöt och hal). Den aggressiva effektkurvan levererar mycket, framförallt på toppen. Och varvar mycket gör den gärna.

Honda-CRF250R-YM16-1065-2

Under andra körpasset noterade jag mer friktion hos framgaffeln, antagligen på grund av ökad värme. Det märktes genom att gaffeln upplevdes som stötigare över mindre ojämnheter. Detta pass valde jag uteslutande att köra på det aggressivaste effektkurvan (3), eftersom jag tyckte att den passade bäst för mig på denna bana (nu hade banan torkat upp och erbjöd bra fäste). Fortfarande går körningen fint och bra utan konstigheter. Däremot hade jag gärna haft ytterligare några hästkrafter att leka med.

Honda-CRF250R-YM16-6024-2

Inför tredje körpasset ville jag få till en bättre inställning hos framgaffeln, så den skulle bli lite mer följsam. Receptet blev att ta bort förspänningen ”Preload Air”, som annars är standard. Resultatet blev en mycket följsammare CRF250R, som blev mycket snällare in i kurvorna och ännu mer lättsvängd. Jag fortsatte hela passet på den aggressivaste effektkurvan. Och enligt mig känns det som om det är den kurvan som egentligen borde vara standard, med ytterligare en häftigare att välja utöver den…

56146 2016YM_CRF250R-2

Totalt sett upplevs 2016 års CRF250R från Honda som envänligt inställd motocrossmaskin som inte slukar din energi i onödan. Den är lättkörd och passar såväl nybörjare som dig som satsar på högsta nivå, exempelvis för Tim Gajser (som jag för övrigt hade som sparringpartner under hela testet), som nyligen vann MX2-VM med just en CRF250R. Den är smal i chassit, vilket är något positivt. Sadelns utformning är bra, precis som bromsar, fjädring ochmotor. Ja, apropå motorn så har CRF250R har verkligen fått en bättre motor inför 2016 års säsong, och med tanke på Tim Gajsers VM-seger så lär det här bli en mycket eftertraktad modell för många inför 2016.

5494 Honda_CRF250R_YM2015-2

Honda-CRF250R-YM16-6030-2

Honda-CRF250R-YM16-6036-2

 Honda-CRF250R-YM16-6034-2

LÄNK: MER FAKTA OM HONDA CRF250R - 2016