Produktionen av den helt nya Desmo450 MX, Ducatis första motocrossmotorcykel någonsin, har nu inletts vid fabrikens anläggning i Borgo Panigale. Händelsen markerar ett historiskt ögonblick för den italienska tillverkaren, och det sammanföll med ytterligare en milstolpe: Jeremy Seewers andra pallplats i MXGP-världsmästerskapet, denna gång i Frankrike. Fastbikes.se har provkört modellen, och inom kort kommer du kunna ta del av Jörgen ”Gson” Gustavfsson intryck från den internationella presslanseringen.

Den första serietillverkade Desmo450 MX rullade ut från produktionslinan i samband med detta, firat i närvaro av motocrosslegendaren Tony Cairoli, som bidragit med sin ovärderliga erfarenhet till utvecklingen av motocrosshojen, samt Alessandro Lupino – föraren som vid premiären tog både segern och den italienska mästerskapstiteln med modellen.

01 SOP MY26 DESMO450 MX STUDIO 17 UC804810 High

Desmo450 MX är utvecklad för att vara kraftfull, lätt och pålitlig – egenskaper som tillsammans gör den till ett verktyg som förhöjer förarens kapacitet, oavsett om det handlar om proffs- eller hobbyförare. 

Detta är den första modellen i en kommande serie specialiserade offroadhojar med fokus på motocross och enduro, med målet att föra Ducati in i nya världar, locka en bredare publik och därmed också utöka gemenskapen av Ducatisti.

Vi har letat efter det som gör vår företagskultur unik, och hittat något som enligt mig kännetecknar Ducati som få andra: närheten mellan racingvärlden och våra produktionsmotorcyklar, säger Claudio Domenicali, VD för Ducati. – Vi upptäckte också att vi har en ovärderlig resurs inom företaget – ett stort antal offroadentusiaster hos olika avdelningar. Allt detta har gjort det möjligt för oss att presentera Desmo450 MX: en lättkörd och högpresterande maskin, för både amatörer och proffs.

Hjärtat hos modellen är en 449,6cm3 encylindrig motor med desmodromisk ventilmekanik – en unik lösning inom motocrossvärlden. Den levererar ett kraftigt vridmoment vid låga och medelhöga varvtal, samt en imponerande toppeffekt, vilket gör att varje växel kan utnyttjas maximalt – vid start, i kurvor och på raksträckor.

02 SOP MY26 DESMO450 MX STUDIO 18 UC804808 High

Ramen är tillverkad i aluminium och designad med minimalt antal svetsfogar, vilket uppges öka styvheten och hållfastheten utan att addera vikt.

Desmo450 MX sätter också en ny standard vad gäller elektronik. Det är enligt Ducati världens första motocrossmotorcykel utrustad med en avancerad form av Traction Control som exakt kan analysera bakhjulsspinnande och avgöra när systemet bör träda in – och lika viktigt, när det inte ska göra det – för att inte påverka prestandan negativt.

03 SOP MY26 DESMO450 MX STUDIO 3 UC804809 High

Via Ducati Performance-katalogen finns en mängd tillbehör som gör det möjligt att anpassa Desmo450 MX till en nivå nära den som Jeremy Seewer och Mattia Guadagnini tävlar med i MXGP. Bland specialdelarna märks CNC-bearbetade nav och gaffelkronor, hel-avgassystem med Akrapovič slip-on-ljuddämpare i titan samt bromsok från Brembo Racing. Utbudet kommer att utökas stegvis.

För att komplettera Factory-utseendet erbjuder Ducati Performance i samarbete med Drudi Performance en komplett klädkollektion. Den inkluderar jersey, byxor, handskar och stövlar från Alpinestars, Arai-hjälm samt väst, softshelljacka och regnjacka.

Desmo450 MX förväntas nå utvalda återförsäljare i Europa från och med juni 2025.