Ducati har presenterat sin nya motocrossmodell – Desmo450 MX. Enligt Claudio Domenicali, vd för Ducati, är satsningen ett naturligt steg för ett växande företag med stark koppling mellan racingverksamhet och produktionsmotorcyklar.
Desmo450 MX bygger på en 449,6 cm3 encylindrig motor med Ducatis karakteristiska Desmodromiska ventilstyrning. Resultatet sägs vara en lättkörd men högpresterande maskin med imponerande acceleration, särskilt vid låga varvtal. Maxeffekten för Desmo450-motorn anges vara 63,5 hk vid 9 400 varv/min och det maximala vridmomentet uppges vara 53,5 Nm vid 7 500 varv/min. Varvtalsbegränsaren är inställd på 11 900 varv/min.
Desmo450 MX uppges även erbjuda ett mycket starkt vridmoment vid låga varvtal. Denna unika effektkurva, som lär erbjuda föraren 70 % av det maximala vridmomentet redan vid 4 200 varv/min, ska göra Desmo450 MX mindre krävande och mindre tröttande än en traditionell 450, vilket gynnar både prestanda på banan och körglädje.
Detta har blivit möjligt tack vare den desmodromiska ventilstyrningen, som genom att minska den energi som krävs för att öppna ventilerna tillåter aggressivare lyftprofiler – även vid användning av ventiler med stor diameter.
Tack vare borrning och slaglängd på 96 x 62,1 mm kunde man använda 40 mm insugsventiler och 33 mm avgasventiler. Insugsventilerna är tillverkade av titan, medan avgasventilerna är av stål och har ihåliga stammar fyllda med natrium för att förbättra värmeavledningen, vilket i sin tur ska öka tillförlitligheten och prestandans jämnhet.
Motorcykeln har ett lätt aluminiumchassi med minimalt med svetsning för att optimera vikt, styrka och underhållsvänlighet. Med en tjänstevikt på 104,8 kg (utan bränsle) har modellen redan bevisat sin kapacitet på tävlingsbanan, bland annat i händerna på Alessandro Lupino och Tony Cairoli.
Desmo450 MX är även den första motocrosshojen utrustad med ett avancerat Traction Control-system (patentsökt), som anpassar sig efter den rådande körsituationen och kan tillfälligt deaktiveras med ett lätt tryck på kopplingshandtaget. Elektroniken omfattar även Launch Control, Engine Brake Control, Quickshifter och två anpassningsbara körlägen via X-Link-appen.
Fjädringen kommer från Showa, bromsarna från Brembo och kylsystemet har unika rombformade kylare för ökad effektivitet.
Underhållsintervallen är konkurrenskraftig: kolvbyte och ventiljustering var 45:e timme och total motoröversyn efter 90 timmar.
Tack vare Ducati Performance-katalogen kan entusiaster bygga en egen replika av fabriksmodellen som körs av Seewer och Guadagnini i MXGP, komplett med exklusiva delar och utrustning framtagen tillsammans med Drudi Performance och Alpinestars.
Desmo450 MX finns nu att beställa och leveranserna inleds i Europa i juni 2025.
Rekommenderat cirkapris i Sverige: 131.000 sek
Snabba fakta - Ducati Desmo450 MX
-
Desmo450 encylindrig motor, 449,6 cm3
-
Maxeffekt: 63,5 hk vid 9 400 varv/min
-
Max vridmoment: 53,5 Nm vid 7 500 varv/min
-
Dubbelförstärkt aluminiumram (Twin-spar)
-
Bränsletank på 7,2 liter
-
Showa 49 mm upp-och-ned-gafflar, fullt justerbara, 310 mm fjädringsväg och Kashima-beläggning på gaffelbenen
-
Showa fullt justerbar monodämpare, 301 mm hjulväg
-
Svingarm i gjuten aluminium
-
Brembo bromssystem med enkla Galfer-skivor: 260 mm fram och 240 mm bak
-
Pirelli Scorpion MX32 Mid-Soft-däck, 80/100-21” fram och 110/90-19” bak
-
DID kedjedrift
-
Takasago Excel aluminiumfälgar med Alpina-ekrar, 21” x 1.60” fram och 19” x 2.15” bak
-
2 effektnivåer, 2 körlägen
-
Körlägen kan konfigureras via tillbehöret X-Link-app
-
Elektronikpaket av ny generation med Ducati Traction Control (DTC), Power Launch, Quick Shift, Engine Brake Control
-
Kolvbyte var 45:e timme
-
Ventiljustering var 45:e timme