Under några dagar är Fastbikes.se på plats i Italien för att provköra 2019 års motocrossmodeller från KTM på självaste Tony Cairolis hemmabana, Malagrotta i Rom. Här kan du se och läsa mer om nyheterna.

 KTM har på senare år har stora framgångar inom bland annat motocross. Tony Cairolis nionde FIM Motocross World Championship-titel säkrades förra säsongen, bakom styret på KTM 450 SX-F. Pauls Jonass dominerade i MX2-VM med KTM 250 SX-F, medan Ryan Dungey säkrade 2017 års AMA 450 Supercross-titel. I skrivande stund toppar KTM-föraren Jeffrey Herlings mästerskapstabellen i MXGP medan Pauls Jonass leder MX2.

Nu är resultatet av stenhård och intensiv testande på högsta nivå här i formen av 2019 års SX-modeller i serieproducerad form. 

KTM 50 SX, KTM 65 SX och KTM 85 SX ger en stark grund för juniorer innan de tar klivet upp till fullvuxna racemaskinerna KTM 125 SX, KTM 150 SX och KTM 250 SX 2-taktare tillsammans med fyrtaktsmodellerna KTM 250 SX- F, KTM 350 SX-F och KTM 450 SX-F.

Chassi

För modellåret 2019 får alla fullvuxna modeller en uppdatering som inriktar sig på ytterligare viktminskning. Alla SX-modeller har en omarbetad ram för förbättrad styvhet, hantering och stabilitet, längre bakram, reviderad bakaxel och helt nytt utformning för ökad ergonomi med ökad rörelsefrihet. Ett helt nytt utseende med ny grafik, tillsammans med en omdesignad sadel och ny bränsletank. Den nya luftfilterburken ska ge bättre skydd för luftfiltret och bättre luftflöde för både 2-takts och 4-taktsmodellerna, och samtidigt bidra till förbättrad prestanda.

Nya kylare lär erbjuda effektiv kylning med förbättrad positionering för masscentralisering, medan ett starkare litiumjonbatteri till startmotorn finns på plats tillsammans med det nya kablaget för ett kompakt elsystem. En uppdaterad gaffelkrona för förbättrad hantering sitter på plats tillsammans med nya fjädringsinställningar, medan ett nyutvecklat, för flera ändamål, plug-in-stöd är ett annat inslag i det nya modellprogrammet. Alla modeller kommer med Brembo-bromsar, WP-fjädring, NEKEN-styre, Dunlop-däck, plus en omkopplare för olika motorprogram med integrerad antispinn, ”launch control” (för snabba starter) och motorprogramväljare hos 4-taktmaskinerna. KTM uppger att cirka 60% av respektive modells komponenter är av helt ny modell.

Motor

Alla SX-modeller uppges ha fått stora motoruppdateringar jämfört med tidigare modeller. KTM 250 SX-F och KTM 350 SX-F har en nyutvecklad DS-koppling, medan alla 4-takts stoltserar med omarbetade växellådor och ett toppmodernt Keihin-motorhanteringssystem med ett omarbetat spjällhus och ett förbättrat elektronikpaket . KTM 125 SX, KTM 150 SX och KTM 250 SX kommer med reviderade förgasningsinställningar, med en ny växellåda och ny koppling. Förutom motorförädling för alla modeller har KTM 450 SX-F-modellen en nyutvecklad SOHC-cylindertopp för reducerad vikt och förbättrad viktcentralisering, en ny kamaxel med kortare ventiltid och förbättrad yta tillsammans med en lågfriktions kedjesläpa med en DLC-legering.

Ett mer uttömmande reportage med utvärdering av KTM:s nya 2019 SX-maskiner kommer inom kort att publiceras här på Fastbikes.se.