Sista MotoGP-testdagen i Qatar blev en kraschfylld dag då förarna pressade för att få ut så mycket som möjligt i årets sista försäsongstest. Testet slutade med Yamahaföraren Jorge Lorenzo på topp.

MotoGP-förarna fick en sista testperiod innan 2016-säsongen inleds den 20 mars i Qatar. För många förare var det en svår sista testdag då de pressade för ett snabbt varv, vilket resulterade i ett antal vurpor som ett resultat. Efter en långsam start, där endast Stefan Bradl var först ut på banan, drog Valentino Rossi omkull vid kurva 10 halvvägs genom sessionen. Yamaha-föraren var lyckligtvis oskadd och kunde återvända till sin depåbox och återuppta testet.

Strax därefter drog Tito Rabat i backen vid Turn 6, och även där var föraren oskadd. Senare på kvällen körde han omkull igen, men även denna gång klarade sig Tito undan oskadd. Både Aleix Espargaró och Loris Baz föll då det återstod strax över två timmar av testet, Espargaro körde omkull i hög hastighet vid kruva 3. Ingen av förarna skadades. Det var ytterligare vurpor för Hector Barbera och Cal Crutchlow, där Cal begav sig till Clinca Mobile för kontroller och bedömdes vara helt utan skador.

Det var Jorge Lorenzo som ledde fältet under den sista testdagen med bästa varvtiden 1'54.810, som var testets snabbaste varvtid. Den regerande MotoGP-mästaren var ensam föraren som noterades för en 1'54-tid i slutet av det tre dagar långa testet och över en halv sekund snabbare än sina närmaste konkurrenter. Inte bara var Lorenzos tempo nära oberörbar, hans racesimulering var minst sagt imponerande där de flesta varven kördes på låga 1'56 och flera inom 1'55, även mot slutet. Få andra förare lyckades köra 22 varv i följd utan avbrott, och ingen mäktade med Lorenzos tempo.

0.516s bakom Lorenzo den andra dagen, och i totalen, var Scott Redding. Ducatiföraren körde till sig varvtiden 1'55.326 ombord på sin Octo Pramac Yakhnich GP15, och där den ”gamla” maskinen fortfarande bevisar sig vara konkurrenskraftig på Losail-banan. Bortsett från att vara den ledande satellit-motorcykeln, var Redding också den ledande Ducatiföraren med en bekväm 0,2 sekunders marginal över Andrea Iannone i slutet av den tredje testdagen.

Efter att ha förbättrat sin bästa tid från torsdagen med 0.103 sekunder, fortsatte Suzukiföraren Maverick Viñales att lysa under strålkastarna i öknen. Bästa varvtiden 1'55.333 resulterade i att Team Suzuki Ecstar-föraren var trea på fredagen och trea totalt i testet. Precis som under de föregående testdagarna, fokuserade Viñales fortsatt på kortare körpass.

Med mindre än en halvtimme kvar av testet satte Marc Marquez sin bästa vavtid under testet med en tid på 1'55.402. Precis som under torsdagen lämnade Hondaföraren depån tidigt och började pusha från början av sessionen, och drabbades av en vurpa i sista böjen som följd. Efter kraschen var det en fråga om att återuppbygga sitt förtroende tills ett slutligt flygande varv resulterade i testets fjärde bästa varvtid, där Hondaföraren för övrigt kämpat utanför toppfem under en stor del av testet.

På femte plats under sista testdagen (och även testets femte bästa tid) var Valentino Rossi med 1'55.429 som han körde till sig på sitt 36:e varv av 55. Alla de fem klarade av att köra snabbare än Viñales bästa tiden från torsdag. Under Qatar-testet uppges Rossi fokuserat på insamling av data, där han körde totalt 144 varv fördelat på tre dagar i öknen. Rossi var över en halv sekund bakom sin teamkamrat, men utan tvekan kommer hans hårda testarbete att hjälpa honom i det långa loppet.'

LÄNK: Resultat från MotoGP-testet på Qatar HÄR...

Nu är det några dagars vila för MotoGP-förarna innan träningarna för årets första Grand Prix drar igång den 17 mars. 2016-säsongen är snart här och med fyra olika tillverkare i topp fyra ser det ut att bli en fantastiskt spännande säsong.