Efter totalt 222 varv på Ricardo Tormo-banan i Valencia var det positiva känslor överlag för Marco Melandri och Alvaro Bautista efter att de kört Aprilias nya MotoGP-racer för första gången.
Romano Albesiano: "Vi är mycket nöjda med dessa första tester".
Aprilias MotoGP-äventyr sparkades igång med tre dagars test vid spanska Valencia. Aprilia var på plats för att testa på Ricardo Tormo-banan, som faktiskt representerade en försmak av 2015 års säsong med Gresini Racing som ska förvalta de italienska motorcyklarna i MotoGP-klassen.
Melandri och Bautista hoppade ombord på Aprilias MotoGP-cykel för första gången, där de även hade två motorer med pneumatiska (luft/gas-styrda) ventiler på plats. En helt ny motor som måste ställas in och utvärderas, särskilt när det gäller elektronisk styrning, och en helt ny motorcykel för de två förarna.
Efter fyra år i Superbike-mästerskapet hade Melandri en del jobb med om få förtroende för Bridgestone-däcken och kolfiberbromsarna.
Marco Melandri
Målet för denna första test var att få mer erfarenhet, lägga en massa varv och samla så mycket data som möjligt. Men enligt uppgifter från teamet var testet en positiv upplevelse, särskilt när det gäller potential - och därmed möjligheten till utveckling - både vad gäller motorcykeln och motor.
I arbetsplanen, där det ursprungligen bara vara tänkt att testföraren Alex Hofmann skulle köra på måndagen, ändrades planen mitt under processen på grund av ogynnsamma väderförhållanden. Och istället fick både Melandri och Bautista glädjen att testa racern under några varv på måndagens eftermiddag. Det visade sig vara ett utmärkt beslut, eftersom den andra dagen präglades av en ständigt blöt bana till följd av ihållande regn.
Alvaro Bautista
Hursomhelst hindrade dessa villkor inte de två Aprilia-förarna från att lägga totalt 73 varv (24 för Melandri och 49 för Bautista) under tisdagen. Vädersituationen på onsdagen var betydligt bättre och förarna begav sig ut på banan på förmiddagen och fortsatte därefter testkörningen fram till klockan 17:00. Vid det laget hade Bautista kört 68 varv och Melandri kört 56 varv med den nya MotoGP-racern.
Bautistas bästa varvtid under testet var 1'32.810 medan Marco Melandri noterade 1'34.336 som bästa tid.