När startljusen slocknade i söndagens MotoGP på Lusail International Circuit i Qatar förändrades allt på ett ögonblick.

Separerade med endast 0,022 hade Bagnaia (Ducati Lenovo Team) vid utgången av Kurva 1 tagit sig förbi för att stjäla holeshot från Marini (Mooney VR46 Racing Team) medan Martin (Prima Pramac Racing)  fick en sämre start och föll tillbaka till åttonde plats, bakom teamkollegan Johann Zarco (Prima Pramac Racing). Kort därefter inledde Martin sin jakt, och passerade Zerco, tillsammans med Viñales som låg tätt bakom bakhjulet på nummer 89. 

Längst fram höll Bagnaia fast om ledningen med några tiondelars marginal, och där bakom pågick en tämligen intensiv fajt. Diggia tog sig förbi Marini och Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP™) försökte följa efter, men fick vänta några kurvor innan han kom förbi. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) behövde ingen inbjudan att forcera förbi nummer 10 också, innan han även attackerade Alex Marquez. Obesvärad av striden där bakom fortsatte Bagnaia framåt. Och det gjorde även Diggia – han kunde släppa loss sin fulla potential och börja närma sig Ducati Lenovo-maskinen framför.

Martin hade också fullt upp. Marc Marquez (Repsol Honda Team) var precis i hans spår och Viñales precis bakom nummer 93, med Zarco som låg och nosade där bakom och Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) som också kom ikapp gruppen.

Längst fram hade Bagnaia och Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP™) fortfarande Binder som sällskap, men gapet började så sakteliga öka när KTM-föraren fick fullt upp med att kämpa mot Alex Marquez och Marini istället. Luckan bakom Martin blev allt mindre och en kö började bildas bakom nummer 89.

Viñales var den förste föraren i gruppen som gjorde en manöver för att komma förbi Marc Marquez och sedan jaga ikapp och köra om Martin. När han väl kom förbi var Aprilian framför försvunnen. Marc Marquez gjorde en motattack och tog över innan han kom brett, vilket lät Martin och Quartararo passera. El Diablo slösade ingen tid på att sedan bli av med Martin och därefter ge sig på Jack Miller (Red Bull KTM Factory Racing), och nummer 89 låg på åttonde plats igen. Miller passerade med 10 varv kvar, och nästa förare var Zarco.

Striden om segern var emellertid nu en duell mellan Bagnaia och Diggia. Där bakom kom Viñales kom ikapp Binder, Alex Marquez och Marini, och fajten om sista pallplatsen tätnade i takt med att varv efter varv avverkades.

Fem varv kvar dök "Mapping 8" upp på Diggias instrumentering, innan "0000000" dök upp på hans pitboard. Alla undrade vad det exakt betydde. Oavsett, efter att även Enea Bastianini (Ducati Lenovo Team) tog sig förbi Martin, gjorde även Diggia sitt drag. Det var i stort sett perfekt, han lyckades att klämma sig förbi i Kurva 12. Och Bagnaia försökte svara med en cutback men Diggia stängde så att säga dörren. Därifrån rundade de den sista sektorn och sista kurvan innan de forcerade fram ut på huvudrakan. Bagnaia tajtade till sin förarposition och ökade farten längs raksträckan innan han gick till attack för att försöka ta tillbaka ledningen – och laddade allt för mycket. Han lyckades hejda sig tillräckligt för att undvika att kollidera med Gresini-hojen, och körde in i avkörnings-zonen, för att få ner hastigheten tillräckligt för att återansluta på andra plats. 

En stund senare korsade Di Giannantonio mållinjen med 2,7 sekunders försprång. Den italienske föraren, som säkrade sitt livs första MotoGP-seger, blev samtidigt säsongens åttonde olika racesegrare. Bagnaia slutade tvåa, och säkrade 20 poäng och öka gapet till 21 poäng över Martin, som korsade mållinjen på tionde plats.

Marini slutförde prispallen när han drog ifrån tillräckligt sent för att hålla sig utom räckhåll för Viñales, medan Aprilia-föraren fortsatte att avancera till fjärde plats. Femte plats gick till Binder, före Alex Marquez och Quartararo. Bastianini laddade också på ordentligt, satte en riktigt het tid i racets sena skede och slutade åtta före Miller.

Bakom Martin slutade Marc Marquez på elfte plats. Zarco, som körde i mål som tolva, bara några ynka tiondelar före Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Joan Mir (Repsol Honda Team) och Rookie of the Year Augusto Fernandez (GASGAS Factory Racing Tech3) knep racets sista poäng.

Nu är det verkligen allt eller inget som gäller under nästa helgs (24-26 nov) finalrace i spanska Valencia. Bagnaia (437 poäng) leder mästerskapet med 21 poängs marginal till Martin (416 poäng). 37 till poäng finns i potten, så allt är fortfarande möjligt. På tredje plats ligger Macro Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) med 326 poäng.