Spänningen låg i luften när förarna ställde upp inför start, redo för kamp i Buriram, med moln på himlen, men banan förblev torr.

När startljusen släcktes var Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) först ut från start, men poleföraren Martin tog ett stadigt grepp om ledningen in i sväng 1 när han stack förbi på utsidan av italienaren. Bagnaia var också snabbstartad, till skillnad från 24 timmar tidigare i sprinten, och avancerade från sjätte startruta till fjärde plats.

Martin ledde vägen under de inledande varven. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) trängde sig förbi Marini för att ta över andraplatsen, medan Binder avancerade snabbt upp genom startfältet från sin position längre bak. Sydafrikanen kastade sig snart upp på insidan av Bagnaia för att ta över fjärde plasts, vilket också tillät Alex Marquez (Gresini Racing MotoGP) att ytterligare degradera Bagnaia till sjätte position.

Martin slog inte till i det tidiga skedet som spanjoren har gjort tidigare. Bagnaia var under stor press och Marc Marquez (Repsol Honda Team) anslöt sig snart till festen och tog även han upp fajten med #1.

Några nära utbyten gjordes mellan de två mästarna när de kämpade om sjätte plats tills Bagnaia tog kommandot med siktet inställt på motorcyklarna framför.

Med 20 varv kvar började racet lugna ner sig något, om än kort, då Martin ledde vägen före Binder. I det här skedet hade Alex Marquez tagit sig in som trea men hade Marini, Aleix Espargaro, Bagnaia och Marc Marquez som sällskap.

Samtidigt som Binder skuggade Martin kom Bagnaia på rätt kurs. Han fortsatte att avancera upp igenom gruppen när gång på gång satte snabbaste varv, och med 17 varv kvar hade den regerande mästaren tagit sig tillbaka till fjärde plats, med Alex Marquez låst i siktet.

Bagnaia gjorde stadiga framsteg på trean när AM73:s härliga laddning tog ett abrupt slut när han gled ut ur racet, förare ok och Pecco nu på P3. Allt som fanns där framför var en KTM och en till Ducati.

Binder väntade till de sista sju varven för att visa sin första hand. Han försökte sig på en omkörning av spanjoren, men kunde inte riktigt få det att fästa när Martin gick till motattack. De två fortsatte sedan med att byta placeringar med varandra under loppet av nästa varv. Bagnaia hade under tiden kommit i kapp duon och tittat på från första parkett.

Så småningom fick Binder överlägset på Martin när han replikerade sitt tidigare drag i kurva 8 med fem varv kvar, den här gången lämnade han inget utrymme för Martin att bita tillbaka och i stället var det Binder upp i ledning.

Spänningen tätnade, fram till sväng 2 på det näst sista varvet. Martin bromsade förbi Binder och valde sin strategi för sista varvet tydligt nog: han skulle försvara ledningen med alla tillgängliga medel. Och det när Bagnaia försökte svepa förbi båda i en och samma manöver på det näst sista varvet runt den sista kurvan.

Sista varvet var här och Martin höll ledningen men det var långt ifrån tillräckligt med andrum för att kunna slappna av. Binder uppvaktade för att ta över ledningen apex efter apex, och Bagnaia letade efter sin omkörningslucka. När de tre förarna forcerade fram mot den sista kurvan för allra sista gången, släppte alla tre maskiner ankare och gav allt.

Martin tog segern efter att ha lyckats prestera under stor press och fullbordat sin fjärde dubbel för säsongen. Binder passerade mållinjen som tvåa, men degraderades till tredje plats som straff för att han hamnat på fel sida om banans gräns. Som tröst är han den förare från Sydafrika som har flest pallplatser i klassen med sin nionde pallplats.

Bagnaia belönades med 20 poäng för sin andraplats för att behålla mästerskapsledningen med en marginal på 13 poäng.

Bara två sekunder efter pallstriden var Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Italienaren gjorde några fantastiska manövrar och klättrade upp till 4:e plats, inklusive en strid i mitten av racet med sin lagkamrat Marini där de två bytte placering kurva efter kurva.

Marini bleknade i de senare skedet och föll ner till 7:e position, vilket lämnade Aleix Espargaro att plocka upp resterna för att korsa mållinjen på 5:e plats, men en däcktrycksförseelse degraderade Aprilia-föraren till 8:e plats till slut, trots att han tog sig förbi Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) och Marc Marquez som nu flyttades upp till 5:e respektive 6:e. Quartararo vs Marc Marquez stod också för en elektrisk duell senare i racet, en fajt som fransmannen vann.

Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) var nästa förare över mållinjen med en 9:e plats, med Phillip Island-segraren Johann Zarco (Prima Pramac Racing) som avrundade de tio bästa.

MotoGP-förarna kommer nu att njuta av en veckas paus innan racingen åter drar igång igen med tre race som avgör 2023 års MotoGP. Näst ut är Grand Prixet i Malaysia från den 10:e till den 12:e november på Sepang International Circuit.

Resultat - MotoGP Thailand 2023

Pos.FörareNumNationPoängTeamTid/Diff
1 MARTINJorge 89 SPA 25  Pramac Racing 39'40.045
2 BAGNAIAFrancesco 1 ITA 20  Ducati Lenovo Team 0.253
3 BINDERBrad 33 RSA 16  Red Bull KTM Factory Racing 0.114
4 BEZZECCHIMarco 72 ITA 13  Mooney VR46 Racing Team 2.005
5 QUARTARAROFabio 20 FRA 11  Monster Energy Yamaha MotoGP 4.550
6 MARQUEZMarc 93 SPA 10  Repsol Honda Team 5.362
7 MARINILuca 10 ITA Mooney VR46 Racing Team 6.788
8 ESPARGAROAleix 41 SPA Aprilia Racing 7.303
9 DI GIANNANTONIOFabio 49 ITA Team Gresini Racing MotoGP 7.569
10 ZARCOJohann 5 FRA Pramac Racing 9.377
11 MORBIDELLIFranco 21 ITA Monster Energy Yamaha MotoGP 11.168
12 MIRJoan 36 SPA Repsol Honda Team 11.990
13 BASTIANINIEnea 23 ITA Ducati Lenovo Team 12.323
14 NAKAGAMITakaaki 30 JPN LCR Honda 14.537
15 FERNANDEZRaul 25 SPA RNF MotoGP Team 15.093
16 MILLERJack 43 AUS Red Bull KTM Factory Racing 17.640
17 FERNANDEZAugusto 37 SPA Tech3 GASGAS Factory Racing 21.307
18 ESPARGAROPol 44 SPA Tech3 GASGAS Factory Racing 21.435
19 VINALESMaverick 12 SPA DNF  Aprilia Racing DNF
20 MARQUEZAlex 73 SPA DNF  Team Gresini Racing MotoGP DNF
21 OLIVEIRAMiguel 88 POR DNF  RNF MotoGP Team DNF