MotoGP : Rapport från Le Mans

Jack Miller (Ducati Lenovo Team) fick till en perfekt start för att ta holeshot före Enea Bastianini (Gresini Racing), som hade kämpat sig fram från andra startraden. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) var trea med Suzukis Alex Rins och Joan Mir särade åt av Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) på femte plats. En dålig start från Aleix Espargaro (Aprilia Racing) fick honom att tappa till sjunde plats, medan Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) också hade svårt att komma i väg snabbt från start, fransmannen fick se sig omkörd av ett antal förare innan han började arbetade sig tillbaka upp genom startfältet.

Ett vilt första varv avslutades med att Marc Marquez (Repsol Honda Team) aggressivt kastade sig förbi på insidan av både Quartararo och Nakagami, för att avancera till P7, där Repsol Honda-föraren gnuggade armbågar med sin japanske kollega.

När det andra varvet inleddes hade Zarco återigen ett tufft GP. Nummer 5 inledde från nionde plats efter att ha fått starta tre platser längre bak, mot vad han annars skulle ha gjort, på grund av en Q2-överträdelse, och han låstes i en strid med Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing), där de två hade närkontakt vid kurva 6, som resulterade i att RC16:an tappade en frontvinge.

Samtidigt hade både Bagania och Rins tagit sig förbi Bastianini, men i början av det tredje varvet körde Rins av banan vid kurva 2 och färdades i hög fart genom gruset innan han kom tillbaka på banan vid kurva 4, men tyvärr kunde han inte hålla sin maskin upprätt när den återvände till asfalten. Han återupptog racingen tillfälligt för att avbryta racet kort därefter.

Som ett resultat blev det Ducati som etta-två-trea där fabriksförarna skapade sig upp en lucka längst fram. Ett Miller-misstag gjorde att hans teamkamrat Bagnaia smet förbi på varv 4. Strax utanför pallplatserna ledde Mir före Espargaro, Quartararo och Marquez.

Längre bak kraschade Tech3-rookien Remy Gardner ur racet, och tre varv senare fick han sällskap i depåboxen av teamkamraten Raul Fernandez.

Bastinainis däcksparande körning är vida känt, och ungefär halvvägs in i racet var det en fråga om när snarare än om han skulle köra om Miller, som använde en mjuk-mjuk kombination. Så småningom kom omkörningen på varv 12, där Gresini-föraren körde förbi australienaren.

Strax efter blev det lite förändringar precis bakom dem, då Mir tappade fästet och tumlade genom gruset vid sväng 14, vilket gjorde att Espargaro och Quartararo avancerade en position vardera. Aprilia-föraren hade dock fortfarande arbete att göra eftersom han fortfarande var 1,1s ifrån Miller som trea. Racet blev också en besvikelse för Jorge Martin (Pramac Racing) som drabbades av sin fjärde DNF för året efter en kurva 9-vurpa.

Vid det här laget började segerkampen väckas till liv, och Bastianini började svärma hett kring Bagnaias bakdel. Pressen ökade ytterligare på det 17:e varvet och fortsatte i ytterligare fem till innan Bastianini gjorde ett drag vid Dunlop Chicane. De två körde sida vid sida fram till kurva 6, där Bagnaia svarade upp på utmaningen. Kampen var dock inte över, med Bastianini tvingade fram ett misstag från sin Ducati-motsvarighet vid Garage Vert, varpå Pecco kom väl brett och tappade till P2. Den blundern lämnade en sekund mellan dem och i ett försök att komma ifatt satellitföraren pressade Bagnaia lite för hårt runt målkurvan och gled in i gruset och ut ur racet.

Därifrån behövde Bastianini bara hålla det stabilt för att ta hem sin tredje seger för året, medan Miller låg bekvämt som tvåa. Uppmärksamheten riktades nu mot kampen om den återstående pallplatsen, där hemmafansen ivrigt hejade på världsmästaren Quartararo under de avslutande varven, men han kom aldrig komma tillräckligt nära Espargaro, som gjorde en lugn och sansad prestation för att säkra tredjeplatsen.

På femte plats kom Zarco, som höll ett utmärkt tempo hela tiden. Marquez rundade av de sex bästa medan Nakagami fick nöja sig med ytterligare en sjunde plats. Trots att han saknade en vinge från de tidiga stadierna, gjorde Binder anspråk på P8, medan hans teamkamrat Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) slutade med en DNF.

Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) och Maverick Viñales slutade på 9:e respektive 10:e plats.

Topp-10 – MotoGP – LeMans 2022

1. Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP)
2. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 2.718
3. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) + 4.182
4. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 4.288
5. Johann Zarco (Pramac Racing) + 11.139
6. Marc Marquez (Repsol Honda Team) + 15.155
7. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) + 16.680
8. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 18.459
9. Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) + 20.541
10. Maverick Viñales (Aprilia Racing) + 21.486