Film: Triumphs Moto2-motor på bromsbänken

Nästa säsong blir Triumph enhetsleverantör av motorer till Moto2-världsmästerskapet. Under onsdagen visade Triumph upp den senaste versionen av sin 765-kubiks Moto2-motor lagom inför helgens brittiska GP på Silverstone, där flerfaldige världsmästaren i Superbike, James Toseland, kommer att köra ett paradvarv med Triumphs prototypmaskin med den trecylindriga motorn inför Moto2-racet.

Tidigare under veckan fick även sju särskilt utvalda Moto2-förare en exklusiv fabriksvisning i Hinckley-fabriken: Luca Marini (ITA-Sky Racing Team VR46), Sam Lowes (GBR-Swiss Innovative Investors), Danny Kent (GBR- + Ego Speed Up Racing Team), Isaac Viñales (SPA-Forward Racing Team), Bo Bendsneyder (NED-Tech 3 Racing Team) och Joe Roberts (USA-NTS RW Racing GP), tillsammans med Brittiska Moto3-föraren John McPhee (CIP - Green Power).

Den nya Moto2-motorn är baserat på den 765-kubikcentimeter stora radmotorn hos Street Triple RS (123hk vid 11.700varv/minut och 77Nm vridmoment vid 10 800 varv/minut), som i det här fallet har anpassats för ännu mer effekt och ökat vridmoment.

Bland annat har Moto2-motorn fått modifierad cylindertopp med reviderade insugs- och avgasportar för optimerat gasflöde.

• Titanventiler och styvare ventilfjädrar för ökat varvtal

• Lågeffekts-generator för reducerad tröghet

• 1:ans växel med högre utväxling

• Raceutvecklad slirkoppling som kommer att vara ställbar

• Specifik racing-ECU; som utvecklas i samarbete med Magneti Marelli

• Modifierade motorkåpor för minskad bredd

• Ny sump för att möjliggöra förbättrad markfrigång