I helgen körde Niklas Gustafsson, som tävlar för Hondateamet Johansson MPE, hem mästerskapstiteln i E1 i Enduro SM, med en deltävling kvar att köra. Här rapporterar Hondateamets Joakim Johansson om helgens bravader i Tibros skogar.

Bara att få komma tillbaks till helig Enduromark där stortävlingen 12-timmars alltid avgjordes på den gamla goda tiden är helt underbart. När man dessutom blir välkomnad redan i incheckningen, lotsad till bästa depåplatsen med el och allt annat klart redan tidig fredag morgon, ja då vet man att det är Enduro SM man är på. Snacka om att promotorn Marcus Fränden ihop med förbund och arrangörer lyft serien till en av Europas absolut mest professionella mästerskap!

DSC_0032_edited1

Redan under fredagsmorgonens tältbyggnation började gåshuden komma. Tält och inredning riktigt bara flög upp av sig självt, medans Arne och jag stod på trailertaket och spelade luftgitarr, snacka om att ha härliga dagar på jobbet…

Lördagens USM flöt på som en härlig medvind, där man bara väntade på att klockan skulle bli 17.00 och tävlingens PreRide skulle börja. Själv hade jag naturligtvis superpreppat min CRF 450R inför kvällens VM-deltävling, och nerverna låg långt utanför FLY-kostymen.

Banvarvet var lika fint som alltid under 12-timmarstiden, med ganska svåra och krävande specialprov tillagda. Ett Extremetest, två Enduroprov och ett Crossprov per varv, totalt tre och ett halvt var skulle köras, vilket blev runt sex timmar på hojen. Här kan man snacka om att man verkligen kunde njuta av körningen!

 

Tävlingsmässigt blev det en stor medvind. Teamets Norske förare, John-Christian Seljord, Honda CRF 250R, vann JSM-tävlingen före KTM-duon Robert Bergman och Fredrik Berg. Teamets ”Pryo-förare” Andreas Linusson började dagen på ett suveränt sätt, men kroknade av en del mot slutet efter en liten kullerbytta. Han belönades dock med 12:e platsen och sin karriärs första mästerskapspoäng i JSM-serien.

I Jsm-klassen för 450-maskiner hade Anton Wallin en lite trög dag, men körde ändå till sig 6:e platsen. Vann gjorde KTM´s Henrik Lindholm före Husabergs Martin Sundin och tredjeplacerade hemmaföraren Calle Sjöö.

Slutligen, Klassen E1, där Teamets superförare Niklas Gustafsson ännu en gång lotsade sin Akrapovic/Castrol/ JD, Månsson/TwinAirbestyckade Honda CRF 250X till seger, före Yamahas Anders Eriksson och tredjeplacerade KTM-föraren Fredrik Georgsson. Teamets egen officielle sprängare, Carl-Johan Bjerkert knep 6:e platsen med sin Honda CRF 250X.

DSC_0066_edited

Niklas Gustafsson säkrade samtidigt årets SM-titel, vilken var hans tredje i rad ombord på Teammets Honda CRF 250X. Ett jättestort grattis till ”Nisse” för hans nya SM-guld, hans 6:e i ordningen, snacka om stor mästare. JIIIPPPPIIIIIII!!!!!!

Själv är jag naturligtvis både glad och oerhört stolt över att vara delaktig i Nisses tre senaste SM-titlar. Glöm bara inte att det finns oerhört många inblandade i detta. Ett jättetack till er alla som gett oss möjligheterna till detta!

Akrapovic, Krille på Bilsport mc, för att du år efter år är vid vår sida. Kotte på Castrol, Anders, Björn, Martin, Jesper, Thomas och alla ni andra på Duells för all support. Familjen Boberg på Gnosjö Plåtförädling, Roffe och alla ni andra på Honda, tjugonde året med ett enda stort leende! Joakim på Hedströms åkeri, HG-design, Lennart på LN-kyla, Våra gasglada vänner på Paroy Energi, Swedbank, Peter på STG, Niklas Månsson, Marco Berna, Mange Massör, Robban Grindberg och framförallt mina fantastiska vapendragare och världens bästa vänner Arne och Rut, och inte minst min familj för att ni står ut med mig, ett jättestort tack för all hjälp till denna SM-titel!

Nu har jag säkert glömt en massa underbara människor som även dom betyder ofantligt mycket, men det är för att jag är såååå himlaaa glaaad, att jag inte kan tänka klart, tack allesammans för att jag får vara delaktig!

Mvh Joakim.