I helgen kördes årets novemberkåsa i trakterna kring Åsbro. Denna traditionstyngda tävling kördes i år för 86 gången. I år kantades denna mytomspunna tävling redan innan start av en del händelser som kom att påverka tävlingen en del. Mats Svensson var på plats. Här kan du läsa hans rapport och kolla in hans bilder från tävlingen.

Mycket tragiskt skedde en trafikolycka strax utanför tävlingsområdet på fredagkvällen innan tävlingen som tyvärr slutade så illa att en person som skulle varit med som servicepersonal till Lars Löfgren omkom. Lars är en utav de juniorer som i förhandstipsen aspirerade på en tätposition i juniorklassen, men  efter denna tragiska händelse valde han att avstå från att starta i tävlingen.

Lerhl 1

 

Under Fredagen så uppdagades också att arrangören på en av sträckorna hade dragit om spåret lite på SS2 och hamnat på markområden man inte hade tillstånd att köra tävlingen på. Sträckan var tvungen att strykas och hela tävlingen fick planeras om med ett nytt körschema för hur sträckorna skulle köras.

Henril Lindholm

Henrik Lindholm

Tyvärr för publiken så kunde inte Sveriges suverän inom Enduro, Jocke Ljunggren, komma till start. Årets kåsa krockade i kalendern med premiären av "FIM Super Enduro", inomhussäsongen i Extrem Enduro och Jocke deltog där istället.

Anders Eriksson

Anders Eriksson

Trist för oss i publiken att inte få se Jocke på hemmaplan men det gjorde ju tävlingen samtidigt mer intressant då det vart betydligt mer öppet innan start vem som skulle kunna bli segerkandidat. Anders Eriksson stod i varje fall på startlinjen och var väl den som kanske var mest favorittippad inför starten i frånvaron av Jocke.

Oriol Mena

Oriol Mena

Intressant gästspel för tävlingen var också ifrån Husabergs välmeriterade fabriksförare Oriol Mena som var här för att prova på att köra kåsan.

Ingen Ksa_utan_mkerlapor_och_brasor

Banan som SMK Örebro hade lagt vart nu fördelad på 3 sträckor istället för de planerade 4 sträckorna.

Lerhl 2

4 sträckor skulle köras på dagen och 8 på natten. Förhållandena såg fina ut och det verkade inte vara allt för blött i skogen. Ryktena innan kåsan hade florerat mycket på diverse olika forum att årets kåsa skulle bli något alldeles i hästväg. Tävlingsledaren Martin Holm har ju ett rykte om sig att vilja att kåsorna skall vara rejält tuffa så det var många som trodde att målet skulle vara att göra tävlingen så tuff så att max 10-15 st kom i mål.

Loffe som_starter

Loffe Karlsson var starter...

Start 09:01 på Lördag morgon. Redan direkt på första sträckan så tog Pontus Högberg kommandot med en sträckseger och sin publikfriande körstil. Pontus vann därefter de efterföljande två sträckorna och började se ut som en stark segerkandidat. Men på sista dagsträckan fick tyvärr Pontus problem med kopplingen och tappade ca: 45 minuter mot täten och vart i praktiken rejält avhängd, sjönk ner till en 58'e plats i totalen. Senare fick Pontus bryta under natten med fortsatta problem med kopplingen.

Jakob Mrhed

Jakob Mörhed

Istället hade nu Johan Edlund tagit kommandot och ledde tävlingen efter dagetappen före Jakob Mörhed.

Johan Edlund

Johan Edlund

Anders Eriksson fick lov att bryta redan under 2'a sträckan på dagen så där försvann den kanske största förhandsfavoriten.

Det var tätt i mellan placeringarna så vi var väl flera som började tro att det skulle bli en inte alltför tuff kåsa men alla som varit med på Kåsan förr om åren vet att det är på natten det avgörs och det kan förändras fort. Så även denna kåsa.

Jonas Karlsson

Jonas Karlsson

Start för nattetappen 17:01 och trötta kroppar som skulle ut och kämpa igen. Spåret hade nu börjat blivit rejält uppkört efter dagetappen och vart riktigt krävande. Det började regna på kvällskvisten och det gjorde ju det inte lättare, det vart rejält kämpigt åt förarna med de långa sträckorna under natten. Johan Edlund, Jonas Karlsson och Henrik Lindholm stred om tätpositionerna i början på natten. Johan fick lov bryta på tredje nattsträckan med växellådsproblem och där fick även Jonas Karlsson problem med strul på sträckan. Jonas tappade nästan 1,5 timme mot täten men fortsatte trots detta att kämpa vidare men var förstås borta från en tätposition.

Jonas slutade på en 15'e plats till slut, all heder åt Jonas som fortsatte kämpa trots att han inte hade nåt med tätpositionen längre att göra.

Maertin Sundin

Martin Sundin

Nu tog Henrik Lindholm istället hand om ledningen och radade upp topplacering efter topplacering på de efterföljande sträckorna hela tiden. Inför sista nattsträckan såg Henrik ut att ha en betryggande marginal på ca: 12 minuters ledning. Men mycket kan hända på en Kåsa, Henrik hade inte flytet med sig utan gjorde en rejäl fastkörning i ett surhål på sista sträckan och det fanns ingen publik kvar ute i spåret som kunde hjälpa till. Tappade hela sin ledning och istället så seglade Jonas Bengtsson från SMK Dala upp och tog sensationellt hand om totalsegern.

Martin Iggmark

Martin Iggmark

Jonas hade en 14'e placering efter dagetappen men gjorde en fantastisk nattkörning. Började lite trevande på de första nattsträckorna men började sedan bara köra bättre och bättre. Klättrade uppåt i sträckplaceringar hela tiden under natten och avslutade med att vinna sista sträckan då Henrik tappade så mycket tid på sin fastkörning och det räckte precis till att gå förbi Henrik i totalen och segrade med ca: en halv minut.

Niklas Persson

Niklas Persson

 

Tråkigt för Henrik förstås men stort Grattis till Jonas som helt otippad tog totalseger i Kåsan och även då juniorernas klasseger förstås då Jonas kör i den klassen fortfarande.

Totalsegrare Jonas_Bengtsson

Totalsegrare Jonas Bengtsson


 

Man kan väl summera med att årets kåsa vart väldigt tuff med en effektiv körtid på över 8 timmars körning. Dock var det nog länge sedan en kåsa var så omväxlande mellan tät positionerna och de tre första förarna befann sig inom 1,5 minuters marginal, helt otroligt.

 

Pontus Hgberg

Pontus Högberg


Sebastian Adielsson

Sebastian Adielsson