Efter att Dakarrallyt genom norra Afrika tvingades ställa in på grund av terroristhot år 2008 valde man istället att flytta rallyt till Argentina och Chile. Efter ett lyckat rally kördes rallyt där även i år, och så kommer det bli även 2011. Nu har den nya rutten presenterats, och en del nya regler.

Precis som i årets Dakarrally måste de som är lista som elitförare (bland annat Thomas Berglund) att köra strypta motorcyklar om dessa är på över 450 kubikcentimeter. Alla andra förare får köra motorcyklar som är med större motorer, utan strypning. 2012 uppges endast motorcyklar på maximalt 450 kubikcentimeter vara tillåtna. Vidare är maximalt antal godkända motorer tre.

 

Navigeringsskicklighet är själva kärnan för tävlande i ökenrallyn. För 2011, kommer förändringar omfatta etappmålsmarkörerna (WPM) som de tävlande måste finna. I årets upplaga fick de tävlande GPS-hjälp från att de var inom ett område på tre kilometer från kontrollpunkterna. Under 2011 års Dakarrally kommer detta avstånd krympas till 400 meter.

Som pricken över i meddelar arrangören att de tävlande kommer att få testa sina färdigheter i en ny typ av ökenkörning som kommer att sätta dessa på ännu mer prov än tidigare…

DAK11_Trace-A4

DATUM START MÅL
01/01 Buenos Aires Victoria
02/01 Victoria Córdoba
03/01 Córdoba San Miguel de Tucumán
04/01 San Miguel de Tucumán San Salvador de Jujuy
05/01 San Salvador de Jujuy Calama
06/01 Calama Iquique
07/01 Iquique Arica
08/01 VILODAG
09/01 Arica Antofagasta
10/01 Antofagasta Copiapo
11/01 Copiapo Copiapo
12/01 Copiapo Fiambalá
13/01 Fiambalá San Juan
14/01 San Juan Córdoba
15/01 Córdoba Buenos Aires
16/01 MÅL