På fredag, den 1 januari smyger Dakarrallyt igång med start och invigningsceremoni inne i Buenos Aires. Närmare 900 mil senare, den 17 januari, sker målgången även den i Buenos Aires. Under söndagen landade Thomas Berglund i Buenos Aires tillsammans med de svenska lagkamraterna (mekanikerna och lastbilsförarna Lars Lindman och Stefan holm). I Team Scandinavia ingår även norrmannen Pål Anders Ullevålseter och Francisco Arredondo från Guatemala. Även Annie Seel är på plats för att delta i sitt lives fjärde Dakarrally. I motorcykelklassen finns 161 deltagare i startlistan. Här kan du läsa lite mer inför 2010 års Dakarrally...

Thomas Berglund rapporterar att vädret i Buenos Aires är cirka 30 grader varmt men en hel del regnskurar. Detta har gjort att man har tvingats stänga av ett antal vägar på grund av översvämningar. I övrigt så åt teamet igår traditionsenligt en 850 g T-bone stek, naturligtvis utan tillbehör...

mc_avlastning

Motorcykelklassen som består av 161 fordon, domineras av motorcyklar från KTM. Dessutom finns en och annan Yamaha, Sherco, Husaberg, BMW, Aprilia, Honda, Husqvarna, Beta och Jincheng representerade.

KTM-förarna Marc Coma och Cyril Despres är två favoriter, som tidigare vunnit rallyt två gånger vardera. Dessutom är det många som tror på en vinst för den franske Yamahaföraren David Fretigne. Även David Casteu kan bli farlig ombord på sin Sherco.

teamscandinavia

Dessutom har vi Pål Anders Ullevålseter som kom på sjätte plats i förra Dakarrallyt. I år kommer han även ha en hjälpförare med sig (Francisco Arredondo).

Thomas Berglund, som kör Dakarrallyt för tredje gången, siktar på en plats bland de tio främsta i mål. Förra året valde han att kasta in handduken efter en krasch under den tionde tävlingsdagen. Då låg Thomas på en femtonde plats totalt. I hans första Dakarrally kom han på 19:e plats totalt i rallyt.

Annie Seel rapporterar att hon har ont i ryggen, men känner sig taggad för start i sitt livs fjärde Dakarrally.

Fastbikes.se kommer följa Dakarrallyt med stort intresse, och i mån att tekniken fungerar kommer du bland annat kunna höra Thomas Berglund kommentera de olika tävlingsdagarna här på fastbikes.se.

I sista stund, mitt under pågående anmälningsperioden ändrade arrangören ASO spelreglerna i motorcykelklassen. Först kom beskedet att endast motorcyklar på maximalt 450 kubikcentimeter skulle tillåtas i rallyt. Efter vilda protester, där bland annat KTM-fabrien hoppade av rallyt, mildrades reglerna en aning. En lista på särskilt utvalda elitförare skapades. De förare som finns med på denna lista (bland annat Marc Coma, Cyril Despres, Pål Anders Ullevålseter, och Thomas Berglund) tvingades förse sina 690-kubiks KTM en en strypning i insuget ( en så kallad restictor) som effektivt minskar motorstyrkan, På detta vis hoppas tävlingsarrangören att tävlingen ska bli rättvisare.

Problemet är bara att det nu finns ett stort antal förare i startfältet som tävlar med ostrypta 690-kubikare eftersom de inte finns med på listan av toppförare. Gissningsvis lär det bli en hel del snack om detta framöver…

 

Skandinaviska förare och deras startnummer

Thomas Berglund (startnumer 23)

Pål Anders Ullevålseter (4)

Annie Seel (76)

I bilklassen finns även Olle Ohlsson samt Pelle Wallentheim med deras Isuzu.

 

Listan över ”toppförare” med strypning

BERGLUND THOMAS

BETHYS THIERRY

CAMPBELL JOHNNY

CASTEU DAVID

CHILDRESS MIKE

CODY QUINN

COMA MARC

CZACHOR JACEK

DABROWSKI MAREK

DE AZEVEDO JEAN

DESPRES CYRIL

DUCLOS ALAIN

FARIA RUBEN

FARRES GUELL GERA

FRETIGNE DAVID

GOBLET JEAN-FRANCOIS

GONCALVEZ PAULO

GRAZIANI MATTEO

HENGEVELD STEVE

KENDALL NORMAN

KNUIMAN HENK

LOPEZ FRANCISCO

MACEK MARTIN

MARCHINI MICHEL

PAIN OLIVIER

PISANO MICHAEL

PLANET FABIEN

ROBBY BELL

RODRIGUES FILHO JOSE HELIO

RODRIGUES HELDER

STANOVNIK MIRAN

STREET JONAH

ULLEVALSETER PÅL ANDERS

VERHOEVEN FRANS

VILADOMS JORDI

VINTERS EINARS

VINTERS JANIS

 

parcours