Söndagens pole position i e-Power för eldrivna motorcyklar på Laguna Seca hölls av Michael Barnes från Lightning Motorcyklar, med en varvtid på 1'45, 769 tätt följd av Michael Czysz och Thijs de Ridder med varvtiderna 1'47 0,338 och 1'48 0,570 vardera.

Racet inleddes med att Michael Barnes fick till en "blixtsnabb" start, och satte omedelbart ett högt tempo, körde 5 sekunder snabbare än Michael Czysz och Thijs De Ridder (DR Motorer) på tredje placering. Denna följd behölls under nästan hela loppet, medan en annan kamp mellan Thomas Betti (Bettimoto) och Matthias Himmelmann (Münch Racing) pågick där bakom med i stort sett ständiga omkörningar. Detta scenario pågick samtidigt som en del förare förbättrade sina varvtider allt eftersom medan några hade fullt upp med felsökning av sina motorcyklar under färd.

fb_grid

 

Chris Amendt (Epo-Bike.de) var tvungen att göra en “reset" (omstart) av sin cykel på grund av att motorn överhettades medan Michael Barnes tvingades sänka på takten för att spara på batteriet.

fb_Amendt

Ett varv från mål blev kampen betydligt tuffare. Med Michael Barnes i täten på sista varvet med en 6,6 sekunders ledning, var det inte förrän 100 meter före mållinjen som han blev omkörd av Michael Czysz, vilket gav honom 1: a plats åt Motoczysz, medan 2:a och 3:e plats gick till Barnes och de Ridder. Thomas Betti slutade på fjärde plats, följd av Himmelmann, Luciano Betti, Mike Hannas och Chris Amendt.

fb_betti_himmelmann

Nästa FIM e-Power körs på Magny Cours (Frankrike) den 11 september och i Imola (Italien) den 26 september.

fb_betti_t