Johan Ahlberg från Fastbikes.se begav sig till Kambodja för att kolla in den lokala motorcykelkulturen. Bland annat fick han fick den stora äran att hänga med den nya motorcykelklubben Khmer Sport bike, KSB, där enda kravet är att man kör sportmotorcykel. Det blev ett hett möte.

Efter de brutala Röda Khmerernas fall var Sverige ett av de första länderna i världen, år 1979, som gav humanitärt bistånd till det då extremt sargade landet. Sedan dess har en hel del vatten runnit under broarna, och landet och dess invånare är på stark frammarsch med en underbart härlig positiv anda. Under min reportageresa till Kambodja fick jag bland annat tillfälle att hänga med den nystartade motorcykelklubben Khmer Sport Bike, KSB.

DSC 0258

Att vistas i trafiken är alltid förenat med en del risker, oavsett vart i världen man befinner sig. I Kambodja, där tusentals dör och många fler skadas allvarligt varje år, är det ingen underdrift att påstå att det är livsfarligt att vistas på landets vägar. Även om statistiken visar på att det är extremt hög olycksrisk att köra motorcykel i Kambodja, kan jag inte annat än njuta över att alla faktiskt engagerar sig och anstränger sig för trafiken ska flyta så gott det går i trafikkaoset som råder inne i staden. Här finns det inte utrymme för att sås-köra, för då smäller det... Till skillnad från hemma i Sverige, där allt för många verkar vara mer upptagna med annat än körningen, och förlitar sig på att alla andra ska göra allt rätt hela tiden.

DSC 0230

Merparten av landets trafikanter färdas på moped och motorcykel, vid sidan om mängder av trehjuliga "Tuck-Tuck" som fungerar som taxi. Inne i Phnom Phen trängs alla två-, och trehjulingar med vanliga personbilar och förvånansvärt många lyxbilar och pervo-stora stadsjeepar. Däremot är större lastbilar och bussar mer sällsynta.

DSC 0581

Vägnätet är inte på topp, men de större landsvägarna är i betydligt bättre skick än många av norra Sveriges tjälskadade landsvägar, och landet satsar just nu stort på förbättringar av vägnätet.

DSC 0246

På senare tid har även en del sportmotorcyklar börjat synas till på vägarna, framförallt inne i huvudstaden Phnom Phen. Populäraste modellen verkar onekligen vara Yamaha YZF-R6 och andra 600-kubikare, även om en och annan större modell såsom Kawasaki ZX-10 och Suzukis högfartsmaskin Hayabusa syns till, liksom en sprillans ny Ducati Hypermotard.

DSC 0262

Motorcykelklubben Khmer Sport Bike, KSB, startades tidigare i år och efter fyra månader har klubben redan trettiotalet medlemmar, och antalet växer snabbt. De flesta medlemmarna är unga män, i åldrarna 18-25 år. Klubben har även enstaka medlemmar som är strax över 30 år. Förutom att köra motorcykel träffas även medlemmarna för att snacka, och bara umgås.

DSC 0307

Då jag dyker upp vid deras samlingspunkt, intill frihetssymbolen "Independence Monument", visar termometern närmare 40 grader i skuggan och luftfuktigheten är extremt hög. Trots att det är en helt vanlig vardag, och klockan är 10.00 på förmiddagen, dyker närmare 20 medlemmar upp. Roligt!

 DSC 0268

Även om jag normalt sett alltid är väldigt noga med att bära komplett skyddsutrustning, har jag viss förståelse för den marginella skyddsutrustningen som majoriteten av klubbens medlemmar bär. Även jag måste erkänna att jag slarvar denna dag, och endast bär skinnjacka och öppen hjälm där jag sitter baklänges och fotograferar på en Kawasaki ZX-10R.

 DSC 0283

Trots att det råder hjälmtvång i Kambodja är det ingen av alla poliser som vi stöter på som verkar bry sig, eller så är de rädda för komplikationer. För kör man dessa motorcyklar betyder det att man har mer pengar och inflytande än de flesta andra. Och därför är det ingen av alla trafikpoliser som höjer på ögonbrynen då några av grabbarna kommer brakandes med sina påkostade sportmotorcyklar utan hjälm, iklädda t-shirt, kortbyxor och flipp-flopp-tofflor...

DSC 0574

Då jag frågar om det är så här det brukar se ut får jag snabbt förklarat att de är noga med skyddsutrustning, och i regel alltid bär komplett skyddsutrustning vid mer "aktiv" körning utanför stan. Intresset för MotoGP och Superbike-VM är extremt stort, och då och då händer det att de mest intresserade drar till Malaysia för att kolla in MotoGP på Sepang live. I kambodja finns i dagsläget inga motorbanor, utan det blir till att köra till Thailand om man är sugen på bankörning med egna motorcykeln.

DSC 0453

Klubbens yngste förare, "Mr Ferrari" är bara 18 år, men har redan kört motorcykel under flera år, och hans kamrater jublar då han showar loss med ännu en härlig bakhjulsvända...

 

FLER BILDER OCH FILM NEDAN

DSC 0313

DSC 0321

DSC 0324

DSC 0327

DSC 0328

DSC 0336

 

DSC 0367

DSC 0372

DSC 0389

DSC 0402

DSC 0457

DSC 0508

DSC 0588

DSC 0577

DSC 0567

DSC 0608

 FILMKLIPP MED KSB

 

Kort historisk bakgrund - Kambodja

cambodia flag

Efter att ha varit en fransk koloni under 1800-talet och under japansk ockupation på 1940-talet, blev Kambodja år 1954 en självständig stat.

Under andra hälften av 1970-talet styrdes Kambodja av Kampucheas kommunistiska parti, de så kallade Röda Khmererna, en nationalistisk rörelse som med brutala metoder sökte skapa ett nytt, kommunistiskt samhälle baserat på jordbruk. Under ledning av Pol Pot och president Khieu Samphan utrymdes städer och stadsbor tvångsförflyttades för att arbeta på landsbygden. Under de nära fyra år som denna samhällsomvandling pågick minskade Kambodjas befolkning med mer än en fjärdedel (närmare 2 miljoner) genom avrättningar, svält och sjukdomar.

I slutet av 1978 gick Vietnam in i Kambodja och drev ut Pol Pot från Phnom Penh och de större orterna, men väpnat motstånd av Röda Khmergrupper pågick ända in på 1990-talet. Ett fredsavtal mellan de stridande parterna 1991 följdes av en FN-insats, UNTAC (UN Transitional Authority in Cambodia) som drog upp riktlinjerna för ett nytt kambodjanskt samhälle grundat på demokrati. Det första parlamentsvalet hölls 1993.

Kambodja är en konstitutionell monarki med flerpartisystem. Kungen är statschef och överbefälhavare men ämbetet är idag främst symboliskt.

Källa: UD