Michelin Power One pressade på Gelleråsen

För gata och bana

En dag i maj blev fastbikes.se inbjudna att vara med då hojdäck.se arrangerade en provkörning av Michelin Power One Street och Power One Competition på Gelleråsen i Karlskoga. Alexander Kristiansson som bland annat tävlar i Red Bull Rookies Cup begav sig dit som utsänd för fastbikes.se och kände på sulornas bett.

 

Efter tre års utveckling lanserade Michelin nya Power One Street och Power One Competition. Under utvecklingsarbetet hann Michelins testförare med att förbruka närmare 3000 däck under 130 000 kilometers testkörning, av 130 testförare på 30 olika banor runt om i världen i temperaturer mellan 3 och 54 plusgrader.

fb_20090508_MG_5597
Alexander Kristiansson från Hörby fyller sexton år nu i sommar men har redan en meritlista som är häftigare än många som är betydligt äldre. I år tävlar han bland annat med stor framgång i Red Bull Rookies cup, som körs tillsammans med MotoGP. Läs mer om Alexander HÄR.

fb_Power_one_Comp_och_Street-Bak

När hojdäck.se bjöd in till test av Michelins nya däck begav sig Alexander dit för att agera testförare åt fastbikes.se. Samtidigt fick han tillfälle att bekanta sig lite mer med en lånad Yamaha R6 på Gelleråsen. Och det dröjde inte värst länge förens varvtiderna var rejält pressade.


Under dagen gavs tillfälle att testköra både Michelin Power One och Michelin Power One Competition. Däcksmönstret hos båda modellerna har utformats för att leva upp till dagens krav i roadracingklassen Superstock.

Fyra procent av däcket är med mönster och däcket är DOT-klassat. Längst ut på däckssidorna saknas mönster. Vid 45-60 graders nedläggningsvinkel är däcket att klassa som ett rent slicks (däck utan mönster). Dessutom sluter sig mönstret vid nedlägg för att på så vis fungera som slicks.


Båda däckstyperna har dubbla gummiblandningar. Slitytan som ligger an mot vägbanan vid körning rakt fram har en lite hårdare karaktär till förmån för längre livslängd (som även passar bra för acceleration och inbromsningar) medan däckssidorna har en mjukare gummiblandning för optimalt fäste vid kraftiga nedlägg i kurvor.

fb_20090508_MG_5956
För övrigt har Power One Street en aningen rundare profil och mjukare stomme än Power One Competition. Den spetsigare däcksprofilen hos Competitiondäcken ska bidra till mer gummi i vägbanan och bättre fäste vid kraftiga nedlägg.

 

fb_profil-powerone
Michelin Power One Street är framförallt utformat för att passa dig som kör mestadels på landsväg men då och då smiter in och drar ett par svängar på bana.


fb_20090508_MG_5361

Gummiblandningen finns i de tre olika gummiblandningarna A, B och C. A-däcken har en lägre arbetstemperatur och lämpar sig således bäst vid kyligare väderlek medan C passar bäst för exempelvis längre körningar som vid exempelvis endurance.

fb_Power_one_Street-Bak
Stommen hos competitiondäcken är av femlagersmodell fram och fyra lager bak. Streetdäcket har trelagers stomme både fram och bak.

fb_20090508_MG_5419
Competitiondäcket är visserligen godkänt för landsvägsbruk men rekommenderas inte för detta. Arbetstemperaturen hos framdäcket ligger mellan 60-90 grader och 90-130 grader hos bakdäcket. Och ska du lyckas nå upp till dessa temperaturer gäller att du använder däcksvärmare och sedan löder på friskt på den väl uppvärmda asfalten. Vidare innehåller Power One Competition inga frostskyddsmedel och måste således förvaras frostfritt. Dessutom är dessa däck känsliga mot lösningsmedel och gummit kan ta skada av exempelvis dieselspill på bensinmacken.

fb_20090508_MG_6203
Streetdäcket ger dessutom en bättre stabilitet än competitiondäcket. I synnerhet rakt fram.
Alexander Kristiansson är mäkta imponerad efter testkörningen. Inte ens under extremt häftiga inbromsningar känns R6:n som han kör minsta nervös. Det samma gäller vid rejäla nedlägg i ett tempo som är allt annat än långsamt.

fb_20090508_MG_5464

fb_70_kristiansson-Däcken var mycket bra. De erbjöd otroligt bra grepp trots att det var kallt. Jag kunde ge fullt på tvåan ut ur böjarna utan problem och bromsa extremt sent. Allt flöt på och det kändes tryggt och bra, berättar en nöjd Alexander efter testet.


-Det var en bra dag där jag fick köra Yamaha R6 på Gelleråsen och lära mig en hel del om däckens konstruktion, avslutar Alexander Kristiansson.


Surfa in på www.hojdäck.se för aktuella priser och dimensioner.

Hojdäck svarar även för support av Michelin racedäck.

 

fb_Power_one_Comp_och_Street-Fram

fb_Power_one_Competition-Framfb_Power_one_Competition-Bak