Test: Bridgestone BT-003RS

För bana och väg

Bridgestone fortsätter sin hårdsatsning på motorcykeldäck. Under den senaste tiden har mycket kretsat kring Bridgestone inom motorcykelracingen. I mitten av februari presenterade Bridgestone sitt senaste sportdäck BT-003RS på Almeriabanan I Spanien. Jag var där och undersökte gummit lite närmare tillsammans med några av världens snabbaste MotoGP-förare.


Efter en långtråkig bussresa är jag äntligen framme. Almeriabanan väcker en salig massa gamla minnen till liv. Under åren som testredaktör på Bike var vi här flera gångar under en längre tid. Nu är det åter igen dags att klämma några roliga varv på den fina banan. Kanske är det ingen slump att vi är just här och testar Bridgestone BT-003RS. Banan är extremt rolig men också känd för att ha en asfalt som erbjuder synnerligen bra bett. I stort sett hela banan avverkas på tvåans växel, bortsett från de två lite längre rakorna.

fb_BT_003_AMBI004
Trots att solen lyser från en allt blåare himmel, är det fortfarande rått och kallt. Men så är det trots allt endast mitten av mars. Och sist jag var här den här årstiden snöade det.

fb_BT_003_AMBI009

Däck med konstruktion som har sitt ursprung från MotoGP...

 

Bridgestone BT-003RS är utvecklat med fokus på sportmotorcyklar som körs på landsväg och bana. I det här fallet har Bridgestone använt sig av en teknik som härstammar från däcken i MotoGP. Konstruktionen kallas SACT (SACT (Straight And Cornering Technology). Detta för att däcket ska erbjuda suveräna prestanda under såväl bromsning, acceleration och kurvtagning.


fb_BT_003_AMBI016

Det krävs mycket leksaker för att testa däck...

 

Vidare har däcket flera olika gummiblandningar (3LC) för att erbjuda bra miluttag vid körning rakt fram, medan sidorna har en mjukare gummiblandning för optimalt grepp i böjarna. Hos både fram- och bakdäcket är däckskonstruktionen baserad på Bridgestones lyckade HTSPC-bas (High Tensile Super Penetrated Cord) med enkel spiraltråd (MSB).

fb_BT_003_AMBI014

Undrar vad som händer om jag skruvar här?

 

Användningen av MSB, gördel i en enda spiral, ska enligt Bridgestone ge komfortablare körning, bättre stabilitet och stötdämpning. MSB-konstruktionen innebär att en enda tråd är lindad runt hela däckets omkrets, utan avbrott.

fb_ALE_4217

Johan Ahlberg laddar så gott han kan med BMW HP2 Sport...

 

Denna konstruktion eliminerar överlappande bälten och skarvar. MSB-konstruktionen sägs vara lättare än en konventionell uppbyggnad och lär ge mer stabilitet samtidigt som värmeutvecklingen inuti däcket minimeras. En annan stor fördel är den goda stötdämpningen. Dessutom blir däcket inte hårdare någonstans (på grund av några skarvar).

fb_BT_003_AMBI002

Almeria, sol, nya däck och ett antal roliga motorcyklar...

 

BT-003RS är efterträdaren till BT-002RS, och Bridgestone hävdar att det nya däcket erbjuder bättre grepp, stabilitet och känsla. Och är det något jag kan skriva under på är att BT-003RS är enastående bra däck för dig med "hög ribba".

fb_5R8Q3979

Oj, var det Johan eller däcket som fick släpp?

 

Jag kan lova att Jeremy McWilliams höll ett tempo som satte enorm press på de nya däcken. Och det var en fröjd att se hur bra däcken bettade, även då han pressade absurt hårt med passagerare (se filmen nedan). Jag kan lova att det var en häftig upplevelse att se live.

fb_BT_003_AMBI010

Jeremy McWilliams kollar läget...


Under den internationella presentationen gästas även banan av MotoGP-förarna Canepa, Niccolo Randy De Puniet och flera andra snabba raceförare. Valentino Rossi och Casey Stoner lär också ha varit här under presentationen, men dessa herrar såg i alla fall jag inte skymten av. Under min vistelse på Almeria har jag sällskap från Sverige av Per Gustavsson från Bröderna Hörberg, och hans körning är inte heller att leka med.

fb_ALE_4285

MotoGP-föraren Niccola Canepa känner lite på nya däcken...


Banan var visserligen torr, men temperaturen höll sig ganska låg under hela sessionen. Trots detta erbjöds ett synnerligen bra fäste, och det är endast ett fåtal gånger som jag för ett par sköna bakhjulssläpp, då jag medvetet provocerande vred extra kraftigt på gasrullen ut ur högerböjen innan långrakan.

fb_BT_003_AMBI021

Det gick åt ett och annat däck under testerna...

 

Under testet fickjag tillfälle att testa däcken på flertalet olika motorcykelmodeller. Jag måste erkänna att jag blev mäkta imponerad över hur pass bra däcken kändes, oavsett om jag körde BMW HP2 Sport, KTM RC8R, Suzuki GSX-R750, Yamaha R1, Honda Fireblade eller CBR600RR. Och detta utan att motorcyklarnas inställningar anpassades efter mina önskemål överhuvudtaget. Kort och gott, jag tog en motorcykel, gasade för glatta livet och hade grymt skoj samtidigt som jag försökte utvärdera däcken så gott jag kunde.


fb_BT_003_AMBI018

Yes, även detta däck var runt...

 

Hur svårt kan det vara att testa och utveckla motorcykeldäck? Att utvärdera motorcykeldäck kräver inte bara en massa erfarenhet, en viss grad av mod och en hög med däck. Det kräver även att mängder parametrar analyseras. Att sätta tummen på vad som är rätt eller fel är långt från lätt. Och att finna gränsen för ett visst däck kräver att du pressar till gränsen för vad det däcket pallar. I det här fallet är den gränsen mycket hög, och jag kan avslöja att BT-003RS erbjuder grepp som räcker för långt mer än vad hastighetsbegränsningarna på våra landsvägar tillåter.

fb_ALE_5752


-Däcken erbjuder mycket bra bett. Däremot erbjuder framdäcket bättre fäste än bakdäcket, och det är inte helt optimalt för balansen påpekar Per Gustavsson efter ett antal fartfylla varv med favoriten Kawasaki ZX-6R.

fb_BT_003_AMBI030

Daniel Johansson, Sveriges produktchef för Bridgestones motorcykeldäck, meddelar att BT-003RS kommer att finnas tillgängliga hos svenska återförsäljare från och med mitten på maj. Dessutom kommer BT-003RS erbjudas i dimensioner som lämpar sig särskilt bra för Supermotos (160/60-17 och 110/70-17). Dessa däck kommer dock att dröja ytterligare någon månad.

fb_5R8Q3773

Även Daniel Johansson fick vara med och leka, förlåt testa...

 

Bridgestone BT-003RS finns för de flesta sportmotorcyklar. Här nedan se du en förteckning över dimensionerna som finns, och några prisexempel.•

 

Missa inte filmerna nedan!

 

 

fb_BT-003RS_Front_-_angle_viewfb_BT-003RS_Rear_-_angle_view

Fram

Bak

110/70ZR17M/C (54W) - 1763 kronor

140/70ZR17M/C (66W)

120/60ZR17M/C (55W)

150/60ZR17M/C (66W)

120/70ZR17M/C (58W) - 2136 kronor

160/60ZR17M/C (69W) - 2682 kronor

180/55ZR17M/C (73W) - 2916 kronor

190/50ZR17M/C (73W) - 2971 kronor

190/55ZR17M/C (75W)

battlax

Mer information om Bridgestones motorcykeldäck

 

 

SE FILMEN FRÅN PRESENTATIONEN AV BRIDGESTONE BT-003RS

(Finns även i Youtube-version nedan)


KLICKA HÄR FÖR ATT SE FILMEN I HÖGUPPLÖST LÄGE

 

Samma film i YouTube-kvalitet

{youtube}Xekf9hUWFjo{/youtube}

 

Jeremy McWilliams kör en sväng med passagerare på Almeria under testet av Bridgestone BT-003RS

{youtube}AnHB8Wpc_Po{/youtube}


MotoGP-föraren Niccola Canepa drar en repa på Almeria med Bridgestone BT-003RS

{youtube}qYcj2Rc6Om0{/youtube}