Triumph Thunderbird Nightstorm : PROVKÖRD

Sedan ursprungliga Thunderbird såg dagens ljus för lite över sextiofem år sedan har Triumph återigen skapat en muskelstinn glidare med cool stil och en rebellisk attityd. Thunderbird Nightstorm levererar maffig körning i ett unikt Triumphpaket. 

 Thunderbird Nightstorm tar svart till en ny nivå med handmålad 22-liters bensintank med "ghost flames" i en tvåtons kombination av Phantom Black och Silver Frost som ger en distinkt gnistrande finish.

Avgassystemets lågt placerade dubbla ljuddämpare är lackerade med svart färg och den mörka karaktären förstärks av de svarta handtagen, speglar, fotpinnar, bakbroms och växelreglage. Nightstorm kommer med en skräddarsydd ribbad sadel, märkt med Triumphs logotyp.

Denna maffiga muskelglidare är baserad på den framgångsrika Thunderbird Storm och drivs av den grovkalibriga 1699-kubikcentimeters versionen av Triumphs hyllade parallelltwin-motor, som trots sitt luftkylda utseende är med vätskekylning. Här erbjuds som bäst 98 hästkrafter (vid 5200 varv per minut) och 156 Newtonmeter vridmoment vid låga 2950 varv per minut, vilket ger prestanda långt över vad man vanligtvis finner hos en så kallad ”glidare”. Accelerationen är minst sagt häftigt, och tack vare motorns rejäla vridmoment, smidiga sexstegade växellåda och motorcykelns geometri är det enkelt att snabbt komma upp i fart. Och väl uppe i lite högre hastighet gläds jag åt Nightstorms stabilitet, som även är helt okej även då jag kör lite fortare än vad man kanske borde på rejält kurviga vägar. Bakfjädringen hänger i bra, och samtidigt som den ger god komfort så dämpar den bra utan att bli gungig. Fram sitter en 47-millimeters Showa-framgaffel som erbjuder 120 millimeters fjädringsväg på plats, medan dubbla stötdämpare bak är med fem stegs fjäderförspänning och 95 millimeters fjädringsväg. Och inte ens när jag kör med passagerare så upplevs fjädringen gungig fastän fjäderförspänningen är på sitt mjukaste läge, och passageraren sitter bekvämt trots en tämligen slimmad passagerarsadel.

Även bromsarna, som är med ABS-funktion, erbjuder rejält med bett och liksom under acceleration gör motorcykelns långa hjulbas på 1615 millimeter det enkelt att bromsa hårt utan att motorcykeln protesterar det minsta, trots dess tämligen rejäla vikt (utan förare och passagerare) på 339 kilogram. Skulle du råka trycka till allt för häftigt så ser ABS-systemet till att hjulen inte låser sig. Fram sitter dubbla 310-millimeters bromsskivor tillsammans med fyrkolvsok från Nissin. Bak dämpas farten av ett tvåkolvsok och en 310-millimeters bromsskiva.

Låg 700 millimeters sitthöjd ger klassiskt utseende i kombination med att modellen lämpar sig för såväl kortare som längre personer. Det är alltid nära till marken. Däremot är markfrigången helt okej, och skulle du lägga ner för häftigt i någon böj så skrapar ”fegispinnarna” under fotpinnarna i marken utan större dramatik. Men bäst passar den här pjäsen för större, längre personer, det råder det ingen tvekan om. Det är tämligen långt fram till det breda styret och såväl kopplings- som handbromsreglage kräver att du har någorlunda stora händer för smidig hantering.

THUNDER NIGHTSTORM SPECIAL EDITION är en riktigt häftig glidare som gjord för att glida fram majestätiskt i sakta mak. Det är tveklöst en motorcykel för dig som gillar att synas. Och som vill ha en glidare som erbjuder prestanda utöver det vanliga.

 

LÄNK: MER INFORMATION OCH FAKTA OM TRIUMPH THUNDERBIRD NIGHTSTORM - 2015

THUNDERBIRD NIGHTSTORM SPECIAL OFFER
THUNDERBIRD NIGHTSTORM Årsmodell 2015 - Årets erbjudande! Begränsat antal!
SVERIGE - 149.990:- SEK (ordinarie pris 175.990:-)

Kontakta din närmaste Triumph återförsäljare för mer info
Kampanjen gäller t.o.m. 30/6 2016