Triumph Thruxton 1200 R - 2016 - PROVKÖRD

Äntligen. Efter att ha sett denna skönhet och provsuttit den flera gånger under det senaste halvåret fick jag äntligen glädjen att bekanta mig med Triumph Thruxton R på riktigt. Det var ett sant nöje.

För att göra det klart redan från början. Jag är och har aldrig varit en nostalgiker som älskar gamla saker eller nya saker med gammalt stuk per automatik. Eller som tänker tillbaka och anser att allt var bättre förr. För mig är det framåt som gäller. Gärna i full fart. Däremot betyder det inte att jag inte kan njuta av sådant med en gammal historik. Som Triumph Thruxton R.

IMG 6020-1

Modellnamnet Thruxton är precis som Bonneville minst sagt legendariskt. På 60- och 70-talet gjorde modellen racingsuccé runt om i världen, inte minst i Isle of Man TT. Och det inspirerade i sin tur till mängder av caféracers och specialbyggen. Även än idag gissar jag att det är många som har den gamla modellen som förlaga för sina byggprojekt.

TADV7412-1

Årets Thruxton R är inte bara en motorcykel med ett klassiskt racerstuk, som gör sig fantastiskt bra utanför favoritfiket. Det är dessutom en motorcykel som verkligen levererar. En klassisk modell i modern tappning. Som lever upp till dagens högt ställda prestandakrav. Här erbjuds inte bara en snygg, helrätt design, utan även en maffigt vridstark motor, tillsammans med ett lättsvängt och stadigt chassi, fjädringskomponenter av yppersta klass och bromsar som stoppar ekipaget snabbt och säkert då det behövs.

IMG 6388-1

Här finner vi Brembos radiellt monterade monobloc fyrkolvs bromsok, Showa Big Piston framgaffel, dubbla Öhlins stötdämpare och där de trådekrade 17-tumshjulen klätts med Pirelli Diablo Rosso Corsa-däck för optimalt med väggrepp. Triumph har även kryddat Thruxton med LED-belysning och DRL (Daytime Running Light) som ska erbjuda ökad synlighet dagtid. Dessutom finns ett USB-uttag, för laddning av allehanda elektronikprylar.

IMG 7006-1

Hos standardversionen får du nöja dig med traditionell teleskopframgaffel, samma typ av tvåkolvs bromsok som T120 och dubbelstötdämpare av enklare typ. Inget fel i det, utan vilken du väljer beror på vilken typ av körning du är ute efter. Där Thruxton R erbjuder köregenskaper långt utöver vad man kan luras att tro att en sådan här klassiker ska kunna leverera. Givetvis skiljer det en del prismässigt mellan de två versionerna, 119.000 kronor för Thruxton och 135.000 kronor för Thruxton R.

 BP 4523-1

Vi lämnar den gamla fiskarbyn Cascais på Portugals västkust bakom oss och beger oss norröver längs den gröna och vackert kuperade kusten. Tidigare har jag varit ute och provkört nya Street Twin och T120 Black (den svarta syskonmodellen till T120). Även det moderna klassiker i den nya, fem modeller starka Bonneville-familjen. Thruxton R är något extra. Modellen med stort M. En klassisk motorcykel utöver det vanliga. Här har Triumph inte sparat på krutet. Och det märks att de är extra stolta över vad de har åstadkommit.

IMG 6951-1

De radiellt monterade fyrkolvs bromsoken från Brembo levererar grymt bett och suverän bromskänsla. Tack vare ABS förhindras ofrivillig hjullåsning. Det känns tryggt.

Den1200 kubikcentimeter stora 8-ventils, vätskekylda parallelltwinnen är helt ny, rakt igenom. Här finner vi lättare vevaxel, högre kompressionsgrad, och ny, större luftburk tillsammans med Triumphs senaste generation av bränsleinsprutning med ride-by-wire, som matas av bränsle via dubbla spjällhus (som designats för att se ut som traditionella förgasare). Direktlänkat till Ride-by-wire-systemet finns tre körprogram att välja mellan; Road, Rain och Sport. Samtliga program erbjuder lika mycket toppeffekt och vridmoment. Däremot skiljer sättet på vilket motorkraften levereras, där Road är standard, medan Rain ger en mjukare motorkaraktär och Sport spetsar till det hela ytterligare.

IMG 6934-1

Den sexstegade växellådan är lättjobbad och exakt i sin funktion, utan konstigheter eller strul. Här finner vi även ”Torque Assist clutch” vilket i praktiken ger en lättjobbad koppling som inte kräver särskilt mycket handkraft för manövrering. Även om motorn har gott om vridmoment över ett brett register så växlar jag tämligen mycket och ofta under provkörningen. I synnerhet då jag finner en lucka i trafiken och tar tillfället i akt att njuta av Thruxton R på de slingrande vägarna i trakterna kring Sintra. Underbart är bara förnamnet, och det går att köra mycket aktivt innan något skrapar i, eller säger från.

IMG 7014-1

Thruxton har precis som T120, dubbla analoga klockor som innehåller visning av hastighet och motorvarvtal, bränslemängdmätare, aktuell bränsleförbrukning, klockslag, liksom aktuellt växelläge, avståndsmätare, dubbla trippmätare, serviceindikator och beräknat avstånd till soppatorsk.

IMG 7060-1

De hos T120 standardmonterade värmehandtagen saknas tyvärr hos Thruxton R. Synd, då värmehandtag är något jag personligen tycker borde vara standard på alla motorcyklar. Thruxton R har i gengäld en snygg designlösning med Monza-stukat tanklock, som fjädrar upp för att då avslöja ett låsbart tanklock där under.

IMG 7000-1

Thruxton R kommer standard med enkelsitssadel och sadelkuts, men kan enkelt bytas mot dubbelsadel (tillbehör) om så önskas. Även passagerar-fotpinnar finns som tillbehör.

0O6A4377-1

Thruxton R är inte bara vacker att se på. Med en toppeffekt på 97 hästkrafter (vid 6750 varv per minut) och maximalt vridmoment på 112 Newtonmeter vid 4950 varv per minut så finns det gott om kraft i alla lägen. Faktum är att det handlar om en vridmomentsökning på 62% mot föregående generation, samtidigt som effektökningen uppges vara på 41% mot tidigare. Det här gör i sin tur att motorn levererar mer kraft över hela registret, redan från låga varvtal. Och även om en del ogillar tanken på det så är det här faktiskt en motorcykel som verkligen passar perfekt för riktigt sportig körning i full fart. Och det med moderna mått mätt.

IMG 6946-1

Ett nytt avgassystem med omvända megafon-ändburkar levererar ett dundrande, fylligt avgasljud. Kromade ljuddämpare hos Thruxton och borstat rostfritt stål här hos Thruxton R.

TADV7483-1

Tack vare ett integrerat kylsystem med väl undangömd vätskekylare, i kombination med motorcylindrarnas kylflänsar har bränsleförbrukningen minskats samtidigt som avgaserna lär vara renare än någonsin tidigare. Triumph uppger 11% lägre bränsleförbrukning. Dessutom har serviceintervallen ökats till 1600 mil, vilket är ett stort plus. Efter provkörningen visade färddatorn på en genomsnittlig bränsleförbrukning på strax över 0,55 liter per mil. Och då kan jag avslöja att jag inte under en enda sekund körde med bränsleförbrukningen i åtanke.

IMG 7063-1

Thruxtons kortare hjulbas (30 mm kortare i jämförelse med T120) fås av brantare styrvinkel, och genom en ny kortare aluminium-svingarm. I kombination med sitt 17" framhjul, är Thruxton kvickare i vändningarna och smidigare att hantera i böjarna än nya T120 (som i sin tur också är lättsvängd och smidig).

IMG 6969-1

Det här är inte en motorcykel som bara ser sportig ut. Bakom styret på den här kan man pressa gränserna förvånansvärt mycket. Och tack vare rejält med motorkraft, det lättsvängda chassit, den superfina fjädringen och de effektiva och exakta bromsarna är det ett sant nöje att gasa fram på de kurviga vägarna i all hast. Då jag pressar som bäst under fotosessionen känns det som om Thruxton knappt är ansträngd eller på gränsen av sin kapacitet överhuvudtaget.

Bromsarna är lätta att dosera rätt och erbjuder suverän bromsverkan. Fjädringen är sportigt fast utan att vara stötig. Och skulle du behöva så erbjuds gott om inställningsmöjligheter hos fjädringskomponenterna (som är fullt justerbara vad gäller fjäderförspänning, retur- och komporessionsdämpning).

 BP 4469-1

Bäst av allt är att allt känns så självklart, oavsett om du väljer att myspys-glida fram eller gasa järnet. Thruxton R är inte bara vacker att se på. Det här är en motorcykel som du bara hoppar på och kör. Här krävs ingen tillvänjning. Inget känns udda eller fel. Precis så som jag anser att det alltid ska vara. Även om körställningen är mer framåtlutad än då du kör Bonneville T120 eller Street Twin så är den inte jobbig, eller ansträngande. Och inte på något vis extrem. Körställningen är väl avstämd och passar fint för mina 183 centimeter, och under hela provkörningen upplever jag den som avslappnad och komfortabel att köra. Jag trivs.

Triumph har även satsat hårt på att erbjuda mängder av tillbehör och så kallade ”Inspiration Kits”. Här finns Track Racer kit, Café Racer kit och Thruxton R performance race kit.

IMG 6040-1

Det enda problemet som jag ser är att modellen i skrivande stund lär vara slutsåld. Och det säger en del om dess popularitet. Men har du tur kanske det står ett exemplar och väntar på just dig hos någon av landets återförsäljare. Och du som lyckas få tag på en, håll hårt i den, för det här kommer sannolikt att bli en åtråvärd klassiker om några år…

 

 LÄNK: MER OM TRIUMPH THRUXTON