Med Monster 821 förnyar Ducati sin mest framgångsrika modell, som varit en storsäljare och populär för såväl nybörjare som mer erfarna motorcyklister under många år. Nu höjer Ducati ribban för modellen ytterligare. Här kan du läsa provkörningen…

Muskelstyrka (112 hästkrafter), vikt (205 kilogram i körklart skick) och motorstorleken (821 kubikcentimeter) är några av de grundläggande ingredienserna för denna nakenmodell. En motorcykel som flirtar med såväl de färskaste motorcykelrekryterna som de med betydligt mer motorcykelerfarenhet, och som letar efter en rolig motorcykel.

ducati-monster821-6

Monster 821 drivs av en bränsleinsprutad Testastretta 11° V-twin på 821-kubikcentimeter. Ett sekundärt luftsystem som liknar det som används på 1199 Panigale sitter på plats för att optimera motorprestandan, utan att påverka utsläppen negativt. Ett kontrollerat flöde av ren luft sprutas in i 2-1-2-avgassystemet, vilket möjliggör total förbränning av de heta avgaserna, något som effektivt lär minska utsläppsnivån av kolväten och andra ohälsosamma avgaser.

ducati-monster-821-2014-64

Testastretta-motorn hos Monster 821 är en viktig detalj hos den här motorcykeln, på flera sätt, och har utvecklats för att vara en integrerad del av ramen. Dessutom har luftfiltret och avgassystemet utformats för att ge förbättrat vridmoment vid låga varvtal.

ducati-monster-821-2014-67

Ducati anger att motorn generar 112 hästkrafter som bäst vid 9,250 varv per minut och maximalt vridmoment på 89,4 Newtonmeter vid 7.750 varv per minut.

När vi kollar in servicebehovet finner vi att justering av ventilspelet ska göras efter varje 3000-milaperiod och oljebyte var 1500:e mil.

ducati-monster821-7

Dåligt underhållna vägar och vältrafikerade eller rentutav fullpackade vägar blir allt vanligare förekommande, och vägar där du kan ”vädra ur” motorcykeln ordentligt blir förenat med allt mer risker, inte enbart vad gäller risken att bli av med körkortet...

ducati-monster-821-2014-68

Som ett led för att minska riskerna så är Monster 821 försedd med Ducati Safety Pack (DCS), DTC (Ducati Traction Control) och ABS-system från BOSCH. Det finns också tre olika program för Ride-By-Wire-elektroniken (Sport, Touring och Urban). Respektive körprogram går även att modifiera efter användarens eget tycke och smak.

Ducati Monster har sina rötter långt tillbaka i tiden, och har funnits på marknaden sedan 1993, det år då Monster 900 avtäcktes officiellt i tyska Köln. Sedan dess har marknaden för Nakenmodeller förändrats dramatiskt: Förr var det oftast lite enklare budgetmaskiner, medan dessa idag ofta är påkostade modeller som utformats för att även tillfredsställa även den mest krävande och erfarne föraren, och Monster 821 är inget undantag.

ducati-monster-821-2014-76

Om du säger "Passo dello Futa" (väg SP65) till en italiensk motorcyklist så lär den personen sannolikt skina upp i ett leende och kanske rentutav dela med sig av sina egna erfarenheter från denna klassiska vägsträcka, som återfinns strax söder om Bologna. På denna vägsträcka bjuds du mängder av sköna kurvor i en härlig kombination av uppförs- och nedförsbackar. Dessutom kan du njuta av det vackert gröna landskapet och storslagna vyer som är som hämtade ur det som förr kallades vykort.

ducati-monster-821-2014-70

Det är således ingen slump att Ducati förpassat provkörningen av nya Ducati Monster 821 till just denna vägsträcka.

Men hur är då Monster 821 att köra?

Du sitter bekvämt i sadeln som förutom att vara komfortabel även är utformad för att underlätta när det är dags att placera fötterna på marken vid stopp. Passageraren sitter även den tämligen bekvämt en bit ovanför föraren.

ducati-monster821-48

Fotpinnarna är placerade för att ge rejält med nedläggningsvinkel. Väl i sadeln slås jag av att det är närmare fram till styret än vanligt (hos en Monster) och körställningen komfortabelt upprätt. Styret är rakt och brett utan att vara allt för brett, vilket bidrar till god körkontroll. Dess reglage är välplacerade, upplevs vara påkostade och av god kvalitet. Instrumenteringen är tydlig och lätt att hålla koll på. Däremot saknas växellägesindikator.

Den första delen av provkörningsrutten tar oss genom centrala Bologna till Passo della Futa och är perfekt för att testa körläget "Urban" som innebär en maximal effekt på 75 hästkrafter, ABS-nivå 3 med Anti Rear-Lift 100 procent aktiv och antispinnsystem på nivå 6 (av 8).

Bologna är en stad med tämligen gott vägunderlag och där merparten av körningen äger rum på fina asfaltsvägar och inledningsvis får vi inte möjlighet att utvärdera fjädringen på ett rättvist sätt, men snart får vi bättre möjligheter till det… Så här långt känns den komfortabel, men ändå fast och samtidigt utan att vara stötig.

ducati-monster821-16

När vi segar oss fram i staden märks värmen från motorn och framför allt från den bakre cylindern, men så snart hastigheten överskrider 40 kilometer i timmen ser luftflödet till att allt är tillbaka till det normala. Visst, det är inte en motorcykel som kanske är perfekt för sommarkörning i shorts, men ingen samvetsgrann motorcyklist skulle göra det oavsett.

Äntligen anländer vi till början på vägen uppför Passo della Futa. Nu passar det perfekt att byta körläge från stadsanpassade ”Urban” till ”Sport”, och vips så har antalet hästkrafter ökat till 112 och gaskänslan blivit mer direkt. Samtidigt byter jag till ABS-nivå 1 och skiftar antispinnsystemet till nivå 2. Summan är stor personlig frihet och ansvar att styra över händelseförloppet utan att säkerhetssystemen påverkar allt för mycket av körningen.

ducati-monster821-10

Hjulbasen hos Ducati Monster 821 är 1480 mm. Monster 1200 med sin enkelsving är 30 mm lägre. Tyngdpunkten har flyttats: jämfört med Monster 796 är den lägre och längre bak. Resultatet är en motorcykel som är exakt, flexiblare och mindre tröttande att köra än dess föregångare.

Motorn är den verkliga huvudpersonen i denna story och, har en naturlig och mer finslipad karaktär, i jämförelse med dess äldre syskon. Från 2500 rpm svarar motorn starkt med en fin och jämn kraft hela vägen upp till rödstrecket. Det gör i sin tur att du kan ge gas ut ur de långsamma böjarna med mjuk och fin ”elegans” utan att ryck och stök, och därefter fortsätta körningen med full koncentration på att njuta av den ringlande vägen.

Väl ute ur staden får jag äntligen anledning att välja någon av de högre växlarna. Den sexväxlade lådan är onekligen lättjobbad med en exakt funktion utan strul. Samtidigt är utväxlingen bra för såväl långsam krypkörning som för mer fartfylld körning på de ringlande bergsvägarna.

Den vajermanövrerade slirkopplingen är exakt och lättmanövrerad. Och tack vare slirfunktionen minskar risken för låst bakhjul vid för hastiga och kraftiga nedväxlingar.

ducati-monster821-35

Även bromsresurserna är tillfredställande, med lättdoserad funktion och gott om bromsverkan, där ABS-funktionen klev in vid behov och såg till att hjulen inte ofrivilligt låste sig vid bromsning.

Framgaffeln är en upp-och-ner-vänd KYB där justeringsmöjligheter saknas. Bak finner vi en fullt justerbar stötdämpare från Sachs. Fjädringen har en mjuk grundinställning. Här ligger komfort i fokus, men fungerar även mycket bra när jag pressar betydlig sportigare på de härliga vägarna som ringlar sig fram genom landskapet, där jag särskilt lovordar hur fint motorcykeln håller sig i balans, utan att bli gungig, under körningen. Totalt sett är Monster 821 en mycket lättkörd och smidig motorcykel som erbjuder gott om körglädje.

 

Den genomsnittliga förbrukningen under provkörningen landar på 0,55 liter per mil, vilket, med tanke på den aktiva körningen på Passo della Futa och den tid som Monster fått spendera på tämligen höga varvtal är det klart godkänt.

ducati-monster821-14

Sammanfattningsvis är nya Monster 821 en komplett och ”intelligent” motorcykel, och det känns nästan naivt att kalla den för "instegsmodell" med tanke på prestandan, kvaliteten och den elektroniska utrustningen som modellen stoltserar med.

LÄNK TILL MER FAKTA OM DUCATI MONSTER 821

 

Artikeln är publicerad i samarbete med våra vänner hos italienska Motoblog.it