För några veckor sedan ägde lanseringen av 2015 års enduromaskiner från KTM rum i Rumänska bergen. Tidigare har vi publicerat provkörningen av tvåtaktsmodellerna. Nu har turen kommit till de fyrtaktade EXC-maskinerna.

Efter några års tillverkning av sina tvåtaktsmodeller inledde KTM produktionen av sina fyrtaktare år 1987, samma år som Angelo Croci (över 500cc) och Joacim Sauer (350cc) vann Enduro-EM bakom styret på sina KTM.

 

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE STÖRRE EXEMPLAR...

 4MC5740

Inför 2015 har EXC-modellerna från KTM inte fått några omfattande uppdateringar, men en del små förändringar som optimerat de redan potenta enduromaskinerna ytterligare.

Samtliga EXC-modeller har fått en ny typ av digital instrumentering från MAE, ett nytt svart styre från Neken (som även tillverkar Renthal-styren), handskydd i nytt material som ska vara tåligare än tidigare modell, ny typ av mjukare handtag, nya svarta fälgar från Giant, orangelackad ram och ny grafik. Elstart är standard hos samtliga EXC-modeller förutom tvåtaktaren 125EXC. Inför 2015 har oljepumpen hos samtliga fyrtakts EXC uppdaterats med en ny typ av O-ringar som uppges erbjuda bättre hållbarhet än tidigare version.

 ACL4917

Precis som vanligt är EXC-modellerna fullsmetade med godis i form av WP-fjädring inklusive välbeprövade PDS-bakdämpare, lätt krom-molly-ram och Brembo-bromsar.

WP-fjädringen är specialdesignad för endurokörning, och jobbar ständigt för att ge bästa möjliga markkontakt och samtidigt erbjuda god komfort. Det finns gott om justeringsmöjligheter för den som vill anpassa fjädringen efter körstil och rådande körförhållanden. Kompressions- och returdämpning kan enkelt justeras, och stötdämparen bak har justering för såväl låg- som högfarts kompressionsdämpning.

 ACL5481

Utformningen av svingarmen har uppdaterats till förmån för lägre vikt och samtidigt optimal styvhet, med hjälp av avancerade datorsimuleringar och matematiska beräkningar. Dessa designmodifieringar har bland annat resulterat i tunnare material hos aluminiumsvingen.

Gaffelkronorna har specialdesignats för enduro och hjälper till att medverka till framgaffelns flexibilitet. Det här är utformat med fokus på att ge dig som förare bästa möjliga feedback och känsla för motorcykelns framdel.

 ACL4908

Ramen av krom-molly-stål är numera lackerad i orange, precis som vi tidigare varit vana att se KTM:s fabriksracers.

I vanlig ordning är luftfiltret lätt åtkomligt och går att byta utan behov av verktyg. Samtidigt känns tanklocket igen, med sin smidiga bajonettfattning som gör det snabbt och enkelt att fylla på bränsle. 

De svarta Giant-fälgarna med svarta ekrar har CNC-frästa nav och aluminiumnipplar för god stabilitet och samtidigt låg vikt.

Det svarta Neken-styret är tillverkat av aluminium och där styrinfästningen erbjuder fyra olika grundinställningar av styret. 

De rosade Brembo-bromsarna, med sina vågformade bromsskivor, förblir oförändrade inför 2015 års säsong.

Inför 2015 får 350EXC-F och 450/500EXC nya ljuddämpare med perforerade inner-rör som samtidigt som de dämpar ljudnivån bidrar till ökad effekt.

250EXC-F

250EXCF

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 250EXC-F – 2015

KTM:s minsta fyrtaktare vann ytterligare en VM-titel 2013, i händerna på Antoine Meo. Bortsett från övergripande modifierande enligt ovan har modellen fått en högre drevad sjätteväxel, som ska ge högre toppfart. För övrigt är modellen oförändrad inför 2015.

Inför 2014 års säsong fick den populära fyrtaktsenduron desto fler nyheter. Bland annat en helt ny DOHC-motor med bland annat mer vridmoment. Precis som övriga av KTM:s enduro-fyrtaktare fick modellen även aningen lättare ram med bland annat tunnare nedre ramrör. Hos 250EXC-F, som har samma typ av ram som 350EXC-F, lär detta ha medfört en viktminskning på 300 gram.

I samma veva fick styrstoppen och voltregulatorn ny position, samtidigt som svingarmen fick en ny typ av kedjestyrare som förutom att vara tåligare även sänkte den ofjädrade vikten en aning. Den fick även ny version av nedre gaffelkrona (med bland annat ny design för infästning av framskärmen som ger en stadigare infästning av framskärmen), nydesignade plastdetaljer där handtagsskydden av två-komponents polymer lär vara tåligare än någonsin och ny strålkastare med vad som sägs vara en skarpare HS1-lampa. Samtidigt uppgavs strålkastarenheten blivit bättre tätad mot vatten och lampbyte lättare än tidigare att genomföra. Bromsarna blev också effektivare.

 4MC5972

Förra säsongen fick 250EXC-F även den välrosade DDS-kopplingen med en diafragmafjäder istället för 5-6 konventionella kopplingsfjädrar. I korthet handlar det om en hydrauliskt manövrerad koppling (Brembo-reglering), med minimala mått, som bidrar till motorns tajta format. En så kallad diafragmafjäder gör det möjligt att applicera en ny typ av dämpningssystem av gummi (som liknar det som ofta återfinns som dämpning "ryck-utjämnare" mellan bakdrev och hjul hos landsvägsmotorcyklar). Detta dämpningssystem genererar en ännu mjukare funktion vilket i sin tur spar på materialet och samtidigt bidrar till mjukare motorgång och bättre markkontakt åt bakhjulet. Inför 2015 har kopplingskorgen modifierats en aning vilket resulterat i lägre vikt.

En annan stor fördel i och med brukandet av diafragmafjädern är att kopplingen blir mycket lättjobbad, något som är guld värt efter några timmars körning i bökig terräng...

Action1 350EXCF_MY15_dafe_B

Hur är den att köra då?

Det finns kick, men jag väljer att använda elstarten och motorn snurrar igång. Jag släpper ut kopplingen och accelererar ut i den mörka skogen. Terrängen påminner i mångt och mycket om svenska förhållanden, med gott om granar, hala rötter och en hel del stenar att halka och studsa omkring på och mellan. Den största skillnaden ligger i att terrängen är betydligt mer kuperad, med utmanande långa och branta backar.

Körställningen känns omedelbart bra för mina 183 centimeter, och jag behöver i stort sett ingen tillvänjning med modellen för att känna flytet i skogen. Stående attack-körställning känns given. Sadeln är hård, men erbjuder ändå helt okej god komfort, utan att vara för "svampig". Det känns mycket naturligt att växla mellan stående och sittande körställning, och vice versa.

Motorn är i grund och botten mycket snäll, och jobbar utan störande vibrationer. Den drar villigt utan att vara jobbigt stark. För bästa drag gäller det dock att den varvas tämligen mycket, något som kan kräva tillvänjning för dig som är van vid större fyrtaktare. För bättre stabilitet och mer energi-sparsam körning är en högre växel att föredra. Motorn orkar att svara upp imponerande bra även då jag inte "tokgasar" med höga varvtal. Faktum är att motorn går att köra på förvånansvärt låga varvtal utan att protestera, och även fastän jag inte växlar ner hämtar den sig mycket snabbt då jag slår på gasen.

När det behövs, exempelvis vid olika former av krävande branta uppförsbackar svarar motorn snabbt på gasen och då det krävs lättar framhjulet från backen utan större dramatik. Det är precis som det ska vara. Kraften finns där då man vill ha den, men utan att hela tiden göra sig påmind och trötta ut dig i förtid. 250EXC-F känns trygg och stadig då det går som fortast samtidigt som den är den kvick runt böjarna, och inte protesterar det minsta i extremt bökig terräng.

 4MC0530

Växellådan känns självklar och bra med passande lägen för såväl långsamt trixande som högfartskörning i öppnare terräng. Kopplingen är lekande lättmanövrerad, där det krävs minimalt med handkraft, precis som jag vill att det ska vara.

Chassit är mycket fint avstämt, där den fullt justerbara WP-fjädringen är med en grundinställning som passar bra för snabb körning i den rumänska skogen.

 ACL5280

250EXC-F är en modell som är mycket enkel att komma överens med. Det är mycket enkelt att byta körställning, flytta runt och hålla motorcykeln under kontroll. Frambromsen är effektiv, lättjobbad med suverän fingertoppskänsla och bakbromsen hejdar bakhjulet vid behov, utan konstigheter.

För dig som är vardagsmotionär kan 250EXC-F upplevas som klen och tråkig vid en första anblick, men resurserna finns där. Det gäller bara att du gasar lite mer än du som tidigare kört större fyrtaktare antagligen är van vid. För under ytan döljer sig ett vinnarämne av högst rang…

 


 

KTM 350EXC-F

350 EXC-F_right_front

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 350EXC-F – 2015

KTM 350EXC-F blev snabbt en succé när den introducerades på marknaden. Under år 2012 var det här den mest sålda motorcykeln i Sverige. Överlag har modellen fått samma typ av uppdateringar som övriga fyrtakts EXC-modeller (som beskrivs mer ingående i inledningen av denna artikel).

Action2 350EXCF_MY15_dafe_B

Motorn är en kompakt och bränsleinsprutad enhet med dubbla överliggande kamaxlar, och erbjuder över 45 hästkrafter på topp. Med en tämligen låg vikt på 28,5 kilogram har den här motorn potentialen att vara mycket konkurrenskraftig även mot enduromaskiner med större motorer.

Här finns tillräckligt med motorkraft, och det paketerat i ett smidigt chassi, som ger en helhet som gör den här modellen till ett vinnarämne i såväl Enduro-VM som lokala klubbmästerskapet.

Med en särskild omställare, som erbjuds som tillbehör i KTM:s tillbehörssortiment (Powerparts) är det möjligt att välja mellan olika motorprogram, vilket gör det enkelt att anpassa motorkaraktären efter körstil och rådande körförhållanden.  Vidare finns ett särskilt verktyg (UST), även det ett tillbehör, som gör att det går att kontrollera motordata med en dator, och med några få musklick ändra inställningar för såväl tändning som bränsleinsprutning.

 4MC5564

Precis som 250EXC-F och dess större fyrtaktssyskon har 350EXC-F en hydrauliskt manövrerad koppling från Brembo, som har en diafragmafjäder (istället för flera, vanligen fem-sex stycken, fjädrar) vilket gör det möjligt att applicera en ny typ av dämpningssystem av gummi (som liknar det som ofta återfinns som dämpning mellan bakdrev och hjul hos landsvägsmotorcyklar). Detta dämpningssystem bidrar i sin tur till att generera en ännu mjukare funktion, vilket i sin tur spar på materialet och samtidigt bidrar till bättre markkontakt åt bakhjulet. En annan stor fördel med brukandet av diafragmafjädern är att kopplingen blir mycket lättjobbad och med bra dosering.

Action3 350EXCF_MY15_dafe_B

Precis som motocrossmodellen (350SX-F) är 350 EXC-F mycket lätt och smidig att handskas med. Förarergonomin känns som självklar, och utan några partier som stövlar eller byxor hakar tag eller fastnar i. Samtidigt finns det gott om grepp hos sadel som tillsammans med sidokåpornas utformning gör att det är enkelt att ändra körställning även under de mest extrema situationer.

Vid en jämförelse med dess mindre syskon, kräver 250EXC-F att man behöver växla och tänka lite mer på varvtalet för att prestera på topp. Annars är körupplevelsen mycket lik, även om jag anser att 250EXC-F är mer lättkörd och smidigare. 350EXC-F är lite "vildare" men fortfarande lättkörd och grymt snabb, framförallt om man har lite mer körvana.

På vad som kommit att bli typiskt KTM-vis, är Bromsarna mycket effektiva och med en bra progressiv verkan såväl fram som bak. Som pricken över i är både kopplings- och frambromsens reglage justerbart, och ett par tåliga handtagsskydd är standardmonterade.

Action4 350EXCF_MY15_dafe_B

Inne i den tajta skogen är 350EXC-F fantastiskt lätt att hantera och ändra kurs på. Samtidigt känns den stadig då det går ruskigt fort på de ojämna stigarna. Och har du inte provkört denna modell ännu så kan jag varmt rekommendera detta. Oddsen är goda för att du kommer att bli imponerad. Det här är en maskin som erbjuder det bästa av två världar. Den är förhållandevis lätt och smidig, samtidigt som den är starkare än många betydligt större och tyngre modeller. Dessutom är motorn stark men utan att vara alltför krävande, vilket spar på din energi, något som är viktigt i långa loppet. Under den här provkörningen kör vi mestadels på regnhalt underlag, i ett kuperat bergslandskap som sätter såväl förare som motorcyklar på prov. Och i sadeln på 350EXC-F blir denna utmaning inte riktigt lika stor den som skulle kunna vara bakom styret på en del andra maskiner.

 


 

450/500EXC

450EXC

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 450EXC – 2015

500EXC

LÄNK TILL MER FAKTA OM KTM 500EXC – 2015

I likhet med 250EXC-F och 350EXC-F har även 450EXC och 500EXC bränsleinsprutning från Keihin (med 42mm spjällhus) där det finns goda möjligheter till personlig anpassning av inställningar för både tändkurvor som bränsleinsprutningen (med hjälp av tillbehöret UST).

450exc1

450EXC och 500EXC är två mycket starka modeller, både när det handlar om ren motorstyrka såväl som att vara snabba i skog och mark. På ett smått fantastiskt vis kombinerar de låg vikt med häftiga prestanda. Motorerna är med enkel överliggande kamaxel (OCH), till skillnad från 250- och 350EXC-F som är med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC).

Kolven med sin ”box-konstruktion” delar dess kolvringar med motocrossmaskinen 450SX-F. Och för att balansera motorkraften sitter en balansaxel på plats, som samtidigt även delar drivaxel med vattenpumpen. Som jag nämnt tidigare är toppen med enkel överliggande kamaxel, som aktiverar två insugsventiler av titan och två avgasventiler av stål. Motorn har dubbla oljepumpar, en tryckpump som förser vevhus, kolv, balansaxel och topp med smörjande och kylande olja. Den andra pumpen suger olja från vevhuset till växellådan. För 2015 har oljepumparna fått en ny typ av o-ringar som ska vara hållbarare under extrema förhållanden.

Action1 450EXC_MY15_dafe_B

Det här är visserligen maskiner som båda två erbjuder potential som räcker gott för topplaceringar i racing på högsta nivå. Vid en första anblick är det lätt att tro att 500EXC ska vara tung och enormt krävande. Visserligen väger den några kilogram mer än exempelvis 250/350EXC-F, men fortfarande är det en mycket smidig modell där KTM lyckats trolla bort mycket av den upplevda vikten.

Ute i skogen sätts mina föraregenskaper på prov, samtidigt som motorcykeln utvärderas på ett stundtals brutalt vis. Precis som under tidigare provkörning av dess mindre syskon 350EXC-F är 500EXC fantastiskt smidig och vore det inte för den brutala motorstyrkan så är det inte mycket avslöjar att det här handlar om en 500-kubikare. Det lustiga är att flera av mina kollegor medvetet undvek att köra 500EXC ”i onödan” medan jag stortrivdes bakom styret på denna maskin, och det även då körningen var extremt krävande.

 4MC5942

Samtliga EXC-modeller från KTM har stötdämpare av PDS-modell, vilket betyder att separat länkage saknas. Det ger bland annat fördelar i form av bättre markfrigång och lägre vikt samt färre komponenter. Körmässigt kan en del uppleva att finkänsligheten är lite sämre än för stötdämpare med separat länkage, men det är inget som jag känner av.

Precis som sina syskonmodeller har DDS-kopplingen modifierats en aning, vilket minskat dess vikt en aning. Den hydrauliskt manövrerade kopplingen är såväl lättjobbad som lätt att dosera rätt med suverän fingertoppskänsla.

Hos såväl 450EXC som 500EXC upplevs förarergonomin som självklar för mig och min 183 centimeter långa kropp. Plastdetaljernas utformning är mycket väl genomtänka, och utan några partier som stövlar eller byxor hakar tag i. Samtidigt finns det gott om grepp hos sadel som tillsammans med sidokåpornas utformning gör att det är enkelt att ändra körställning även under de mest extrema situationer. Något som i sin tur spar på din energi och gör att du kan köra ännu snabbare…

Action 450EXC_MY15_dafe_B

Bromsarna är effektiva och med en bra progressiv verkan såväl fram som bak. Och precis som hos KTM:s övriga EXC-modeller jobbar fjädringen mycket bra, med en grundinställning som passar mina 80 kilogram som hand i handsken. Den är följsam, och erbjuder gott om komfort utan att vara gungigt mjuk. Och givetvis är fjädringen fullt justerbar både fram och bak.

 4MC5876

KTM 350EXC-F är något av en favorit när det gäller fyrtakts enduromaskiner. Men 450EXC kommer inte långt efter. Det är en mycket trevlig och potent racemaskin, för såväl toppföraren som den glade motionären. 500EXC är i det stora hela en perfekt enduromaskin för motionskörning till skogs, på motocrossbanan, grusvägen, gokart-banan eller för kylig iskörning vintertid. 250EXC-F är inte heller en maskin som går av för hackor. Även om den är minst i det här gänget så betyder inte det att den är långsammast när det gäller att ta sig fram i skog och mark, i synnerhet inte då förhållandena är av det extremare slaget, med mycket bökande och trixande. Som du förstår är det framförallt dina personliga önskemål som bör styra vilken av dessa maskiner som är bästa valet för just dig.

LÄNK TILL PROVKÖRNINGEN AV 2015 ÅRS TVÅTAKTS EXC-MODELLER FRÅN KTM…