Elektronisk fjädring, farthållare, två hästar extra och en hel del annat nytt. 2014 års Yamaha XT1200ZE Super Ténéré ABS förblir trogen sitt utseende men förnyas i detalj, med mer karaktär än den tidigare generationen. Här kan du läsa den första provkörningen av äventyrsmaskinen…

För 2014 har Yamaha fokuserat på att ge Super Ténéré ytterligare två hästkrafter, ny mjukvara för motorns styrprogram, en ny justerbar vindruta som inte kräver verktyg för justering och elektroniskt justerbar fjädring som erbjuder 84 olika inställningar.

test-yamaha-super-tenere-2014-50

Modellen kostar 144.900 kronor. Den finns i två olika färgutföranden, vit eller blå, och inom kort kommer den så kallade ”Worldcross-versionen”, som även den är med elektronisk fjädring.

De allmänna dragen för årets Super Ténéré är oförändrade från den första versionen. Fronten är en modern tolkning av den hos de gamla racemaskinerna i Dakar-rallyt, bakom vilken vi finner en 23 liters bensintank. Årets version har fått två nya plastdetaljer över och under motorcykelns två "ögon", som skapats för att göra det möjligt att justerbara vindrutan utan att behov av verktyg, samtidigt som föraren ges ett bättre skydd från fartvinden.

test-yamaha-super-tenere-2014-02-620x350

 

Både förar- och passagerarsadel har fått ett nytt överdrag, och precis som tidigare är de två a främre sidopanelerna, tarandra. ädring. it eller blå, och inom kort kommer den så kallade "du sitter ner, och kanske rentutaå sadlarna separerade från varandra, där förarens sadelhöjd är justerbar (845-870 millimeter). Hos de främre sidopanelerna finns ett par slags ”stötfångare” som ska minska risken för att motorcykeln drabbas av allvarligare skador i händelse av en marksyning. Baktill finner vi inga större förändringar, med undantag för att blinkersena nu är av LED-modell.

test-yamaha-super-tenere-2014-75

Handskydd, centralstöd, justerbar vindruta och färddator är standard, där den senare är monterad strax under ett stag som är perfekt för montering av exempelvis GPS-navigator och Roadbook eller exempelvis en liten filmkamera….

test-yamaha-super-tenere-2014-52

Färddatorn använder två LCD-skärmar. Till vänster hittar vi information om den aktuella hastigheten, motorvarvtal, det valda motorprogrammet, klocka, bränslemängdmätare och TCS-inställningen. Hos den högra displayen, som manövreras via knapparna till vänster styr en mängd information, inklusive temperatur, inställning av fjädring, värmehandtag (standard), växelindikator, genomsnittlig bränsleförbrukning och avståndsmätare. Nere till höger om instrumenteringen finner vi även ett standardmonterat 12-voltsuttag.

test-yamaha-super-tenere-2014-72

Vad är bättre än att vara på väg ut för att provköra en fantastisk motorcykel? Jo, att dra ut och köra en ny version som är ännu bättre, som fått några fler hästkrafter och förädlats med elektroniskt justerbar fjädring.

test-yamaha-super-tenere-2014-85

Vi utgår från motorn, som är en vätskekyld radtvåa med bränsleinsprutning, dubbla överliggande kamaxlar, dubbla tändstift per cylinder, som har en 270-graders vevaxel med tändföljden 270 grader, vilket med andra ord betyder ojämn tändföljd och bidrar till en V-motorkaraktär. När vi synar motorn mer i detalj finner vi att kolvarna modifierats en aning och nu blivit aningen tunnare. Samtidigt har insug- och avgaskanalerna optimerats för bättre flöde, och kam-nockarna fått ny profil. Resultatet är två extra hästkrafter och en ”mysigare” motorgång. Super Ténéré erbjuder nu 112 hästkrafter som bäst vid 7250 rpm och maximalt vridmoment på 117 Nm vid 6000 varv.

test-yamaha-super-tenere-2014-61

Elektroniken har uppdaterats med ny programvara för Ride by Wire-elektronikens D-läge. Via omkopplaren på styrets högre del kan du skifta mellan körprogrammen, även under färd.  Antispinnsystemet TCS är som sagt standard och erbjuder tre olika nivåer. Också standard ABS, tyvärr svårt att stänga av när vi står inför en plötslig offroad-sväng. Men det går att stänga av ABS-systemet, men det kräver lite småfixande. Först måste du placera motorcykeln på centralstödet så att bakhjulet svävar fritt. Därefter slår du på tändningen, lägger i tvåans växel och gasar tills ABS-lampan slutar att blinka. Eftersom framhjulet inte rör sig medan bakhjulet gör det, kommer datorn känna av att något är fel och förpassar datorn i ”Error-mode”, vilket inte bara stänger av ABS-systemet utan även antispinnsystemet. För att aktivera systemen igen är det bara stänga av tändningen och sedan starta motorcykeln på vanligt vis igen.  Kom ihåg att ABS- och Antispinn-systemen är till för din säkerhets skull…

test-yamaha-super-tenere-2014-08-620x350

När ABS-datorn upptäcker en hjullåsnings-tendens aktiveras den hydrauliska tryckenheten som reglerar bromstrycket för att optimera bromsningen men samtidigt undvika hjullåsning.  Om du suger tag i frambromsreglaget på löst grus eller våt vägbana, kommer systemet automatiskt aktivera bakbromsen först, innan frambromsen aktiveras, och på så sätt samarbetar fram- och bakbroms tillsammans för att optimera bromsverkan. Om du pressar till på bakbromsen först, då kan du styra över bromskraftfördelningen mellan bak och frambroms själv, men ABS-systemet finns där och håller koll (om du inte stängt av det vill säga). Även om broms-systemet totalt sett är bra, så kan man inte låta bli att fråga varför det inte finns ett enklare sätt på vilket man kan stänga av ABS-funktionen.

test-yamaha-super-tenere-2014-78

Det är hos chassit vi finner den främsta nyheten. I grunden är XT1200ZE mycket välbalanserad och fjädringen gör ett fint jobb.  Ramen är en robust stålrörskonstruktion, med 43-millimeters Kayaba-framgaffel och en stötdämpare av länka-modell. Totalt finns det 84 olika fjädringsinställningar att välja mellan (allt annat än fjäderförspänningen kan ändras under färd), och allt styrs via knappar på styret. Inställningarna består först och främst av tre grundinställningar: Mjuk, Standard och Hård, där var och en av de tre i sin tur går att justera från -3 till 3 (för ökad eller minskad styvhet). Systemet gör det också möjligt att justera kompression och returdämpningen hos gaffeln och stötdämparen. Förspänning har fyra nivåer (förare, förare och passagerare, förare och bagage, förare med passagerare och bagage). Med elektronisk fjädring uppges Super Ténéré väga 265 kg, vilket är 4 kg mer än versionen utan detta system.

test-yamaha-super-tenere-2014-62

Skådeplatsen för vårt test är Amalfikusten, en av de vackraste italienska platser att gå köra motorcykel på, men det kräver en hel del uppmärksamhet på grund av de mycket smala vägarna och den kaotiska lokaltrafiken.

test-yamaha-super-tenere-2014-21

Efter att ha stått och njutit en stund av de stilistiska ändringar hos 2014 års Super Ténéré hoppade jag upp på förarplatsen och valde standardläget hos den elektroniska fjädringen och Touringläget hos D-mode, och drog iväg. De funktioner som inte ändrats på denna motorcykel är dess utmärkta viktbalans och förarplatsen med sin sadel som är fortsatt bekväm.

test-yamaha-super-tenere-2014-91

Jag noterar med glädje att den nya färddatorn är smidig att hantera, och gör det möjligt att enkelt hålla allt under kontroll. En annan faktor som inte är sen att göra väsen av sig är motorn som nu är bättre än någonsin. Ingenjörernas arbete med programlägena hos D-mode har gett gott resultat. Även i Touring-läget finner jag att motorn är stark men samtidigt mjuk i karaktären, och den drar piggt upp till en bit över 8000 varv, strax före att varvtalsstoppet kliver in strax före 10.000 varv.

test-yamaha-super-tenere-2014-76

Nyfiken på att känna på hur motorn uppträder i Sport-läget, släpper jag gasen och aktiverar läget med D-mode-knappen. Skillnaden är helt klart märkbar, där tendensen är en tydligare ”av-och-på-karaktär” hos Ride By wire-systemet, vilket kräver att du hantera kurvorna med mer exakt känslighet hos gasen och gör bäst i att hålla lite gas genom hela böjen, för en mjuk och härlig sväng. Bortsett från denna lilla ”ryckiga” faktor är Sport-läget ett sant nöje. Trots att motorn endast lär ha fått två extrahästar är motoreffekten betydligt mer påtaglig nu, framförallt mellan 2500 och 4000 varv per minut.

test-yamaha-super-tenere-2014-45

Jag kan varmt rekommendera dig att provköra en Super Ténéré för att själv få känna hur lätt och självklart den tar sig fram, även på extremt kurviga småvägar med tveksamt underlag. Även efter många mil i tämligen högt tempo, lär du inte känna dig särskilt utmattad och vem vet, rätt som det är kanske du är framme vid pittoreska Amalfi.

test-yamaha-super-tenere-2014-81

Då och då, även om det är sällsynt, dyker det upp en raksträcka mellan kurvorna, och då tar jag chansen att ändra inställningarna hos fjädringen, och framförallt testa de tre olika grundinställningarna. Soft-läget är perfekt för lättare offroad-körning och på vägavsnitt med dålig och skadad asfalt, medan den hårda inställningen inte förvånar genom att vara bäst vid snabbare körning då underlaget är desto bättre. Standardläget klarar det mesta med glans, samtidigt som föraren erbjuds bra komfort.

test-yamaha-super-tenere-2014-41

Även antispinn-systemet (TCS) sköter sig klanderfritt och kliver in och sitt jobb mycket bra utan att kapa motoreffekten allt för abrupt samtidigt som det ger föraren tid att återta kontrollen. Systemet är inte minst mycket tacksamt vid körning i Sport-läget, och då vägarnas kvalitet och grepp skiftar kraftigt.

test-yamaha-super-tenere-2014-46

Bromsningen är kraftfull, lättdoserad och lirar perfekt i linje med den fjädringsinställningen. Dessutom anser jag att ABS-systemet är anmärkningsvärt bra, utan att kliva in för häftigt och alltid redo att "rädda dagen".

test-yamaha-super-tenere-2014-16-620x350

Kåpglaset erbjuder helt okej vindskydd. Däremot måster jag erkänna att det tog ett tag för att lista ut hur man justerar den nya vindrutan, vilket man nu kan göra utan behov av verktyg. Men när jag väl listat ut det, var det inte det minsta svårt, men inte något jag anser att man bör försöka sig på under färd. Nog borde man kunna komma på ett bättre och smidigare system, även om det nya systemet är mycket bättre än tidigare.

test-yamaha-super-tenere-2014-38

Bland de olika tillbehör som finns som standard kan vi inte annat än uppskatta farthållaren, som är mycket användbar på långa motorvägssträckor och går att aktivera redan i hastigheter över 50 km/h.

test-yamaha-super-tenere-2014-42

Under provkörningen kastade jag även en blick på bensinförbrukningen, i det här fallet genom att bläddra i menyn för den högra displayen. Efter avslutad körning angav systemet en genomsnittlig förbrukning på 0,63 liter per mil, och då ska jag erkänna att det har gasats friskt under övervägande delen av provkörningen.

test-yamaha-super-tenere-2014-63-620x350

Avslutningsvis, i en tid när motorcykeltillverkare har skämt bort oss med Superbike-prestanda hos allt fler motorcyklar, kan det verka det lite "konstigt” med att Super Ténéré bara erbjuder 112 hästkrafter på topp. Men efter att ha kört den vet jag att, trots att den väger aningen för mycket, är Super Ténéré en äventyrsmaskin som erbjuder en i stort sett perfekt balans mellan komfort och prestanda med gott om motorstyrka.

 test-yamaha-super-tenere-2014-36

 

MER FAKTA OM YAMAHA XT1200ZE Super Ténéré

Artikeln är publicerad i samarbete med Motoblog.it