I samband med den internationella motorcykelmässan EICMA i italienska Milano var Fastbikes.se på plats när Ducati premiärvisade deras nya Monster 1200, som även finns som förädlad S-version. Nu kan du läsa den första provkörningen av Ducati Monster 1200S här. Som vanligt helt gratis...

Allt började på den internationella motorcykelmässan i köln 1992 då Ducatis konceptmodell Monster 900 visades upp för första gången. Snabbt förstod Ducati att de var inne på helt rätt spår. Nu, över 20 år senare, har Ducati sålt flera än 250.000 exemplar av den populära nakenmodellen. Ducati Monster blev helt enkelt den succé som den italienska tillverkaren hoppats på.

Nya Monster 1200-familjen drivs av andra generationens DS Testastretta 11°-motor, med dubbla tändstift och ett sekundärt luftsystem. Dual Spark (DS) betyder att motorn använder två tändstift per cylinder för att säkerställa optimal förbränning. Ett sekundärt luftsystem liknande det hos 1199 Panigale sitter på plats. Ett kontrollerat flöde av frisk luft tillförs till avgasutblåset för att möjliggöra fullständig oxidation av varma oförbrända gaser, för att effektivt minska kolväte-och kolmonoxidhalterna.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE EXEMPLAR...

ducatimonster1200s2

 

Testastretta 11° DS-motorn hos nya Monster 1200-familjen är unik för dessa modeller, eftersom dess struktur är konstruerad för att vara ett bärande element hos ramen, dessutom är luftinsug och avgassystem utformat för att ge ökat vridmoment på botten- och mellanregistret.

monster-1200s-2014-71

 

Testatstretta DS-motorn finns tillgänglig i två olika utföranden: 1200 Monster ger 135 hk vid 8.750 rpm och 118 Nm vridmoment vid 7.250 rpm, medan Monster 1200S har en särskild ”RbW-mappning” som sägs ge 145 hk vid 8.750 rpm och 124,5 Nm vridmoment vid 7,250 rpm.

2014-Ducati-Monster-1200-S-2

Nya Monster erbjuder även den allra senaste innovativa Ducati-tekniken, bland annat tre olika körprogram (Urban, Touring, Sport), Ride-by-Wire (RBW), Ducati Traction Control (DTC), multi-calibration 9MP ABS och grafiken på instrumentpanelen. Föraren kan ändra motorcykelns karaktär med hjälp av reglaget på vänster styrhalva - även under körning. Det finns tre olika förinställda konfigurationer (körlägen) som bäst anpassar sig till körstil och körförhållanden. De olika körprogrammen gör det möjligt att omedelbart ändra motorstyrkan (RbW), aktiveringsnivåer för DTC och ABS, och grafiken hos instrumentpanelen.

monster-1200s-2014-74

Körprogrammen är fabriksinställda, men kan individuellt anpassas och sparas för att passa den enskilda föraren. Ett "standardläge” finns alltid tillgängligt för att enkelt återställa alla inställningar till fabriksinställningarna.

ducatimonster1200s7

 

Nya Monster 1200-serien har även fått en helt ny design och ergonomi som syftar till att erbjuda "endast-en-motorcykel-i-garaget-mångsidighet” (vi får väl ta och testa hur den fungerar som motocross- eller enduromaskin). Ducati menar att nya Monster 1200S är perfekt för såväl kortare som längre personer, mycket tack vare den justerbara sadelhöjden (785-810 millimeter).

monster-1200s-2014-75

 

Monster 1200 S levereras som standard med ett "prestandapaket" som erbjuder extra muskler (+10 hk) och vridmoment (+6,5 Nm), Öhlins-fjädring fram och bak, och Brembo bromssystem med superbike-specifikationer. Här finner vi även en framskärm i kolfiber och Y-mönstrade och 3-ekrade hjul. Inom EU kommer Monster 1200S dessutom med LED-blinkers.

monster-1200s-2014-77

 

Redan då jag ser på den stillastående står det klart att det är ett nytt monster. Längre och bredare, men också djärvare och muskulösare. Att sedan Monster 1200S har förädlats med Öhlins-fjädring, Brembo bromsok från Panigale och kolfiber-framskärm skadar ju inte...

monster-1200s-2014-70

Bensintanken av aluminium är på 17,5 liter, och tillsammans med solo-sadeln och det breda styret de detaljer som är typiskt för Monster.

ducatimonster1200s29

 

Jag drar iväg med överkroppen lätt framåtlutad, med händerna långt ifrån varandra på det lågt placerade, breda styret. Totalt sett känns det som en bra början.

monster-1200s-2014-44

 

När ungefär 20 stycken Monster 1200S startas samtidigt blir det onekligen ett härligt muller. Förhoppningsvis inte tillräckligt högt för att väcka vulkanen här på Teneriffa. 1198-motorn svarar tveklöst på gasen då jag drar iväg, med en kraft som löper längs ryggraden och slutar med ett leende.

monster-1200s-2014-37

Motorn drar starkt redan från 2000 varv, och vi börjar klättringen uppför vulkanen till en höjd av 2.200 meter över havet , på en smal och krokig väg, belagd med en mörk asfalt som erbjuder gott om grepp, men med en och annan ojämnhet. Det är här som Öhlins-dämparna kommer till sin rätt, och slukar ojämnheterna och tar upp stötarna med bravur.

monster-1200s-2014-59

 

Höger, vänster, höger, höger, vänster… Jag surfar fram genom landskapet som är som klippt och skuret för 1200 S. Och i de tajta böjarna är Monster en riktig ”blixt” som snabbt tar sig in, genom och ut ur böjen och gör sig redo för att bemästra nästa, och nästa kurva… Motorn har gott om kraft över ett brett register, och kopplingen är mjukt och lättjobbad, medan den sexstegade växellådan känns distinkt och bra på alla sätt och vis.Samspelet mellan den vridstarka motorn, chassit och bromsarna är suveränt, och när du har tröttnat på att glida fram och njuta av naturen är Monter 1200S med på att pressa järnet. Och det ackompanjerat av ett härligt motorljud tillsammans med ett rått insugs- och avgasljud.

monster-1200s-2014-50

 

Som jag nämnt tidigare finns det tre körlägen att välja mellan: Sport, Touring och Urban, där den sistnämnda är effektbegränsad till 100 hästkrafter. Med hjälp av ytterligare inställningar kan du justera systemet efter eget tycke och smak. Till exempel, inom sportläget kan du välja att slå av antispinnsystem helt och hållet.

ducatimonster1200s34

 

Varje läge ger dig också en unik layout på instrumenteringens TFT-färgskärm.  Med Touring-läget valt får du information om den aktuella utomhustemperaturen och den genomsnittliga bränsleförbrukningen. Med Urban-läget aktiverat visas aktuell hastighet med all tydlighet. Dock saknas växelindikator, vilket känns lite omodernt.

monster-1200s-2014-45

Touring -läget var det som kändes som det bästa förstahandsvalet på Teneriffas slingrande bergsvägar. Det ger fortfarande tillräckligt med vridmoment för att dra starkt, men där den initiala gasresponsen är mjukare och mer förlåtande än hos sportläget.

monster-1200s-2014-37

 



Till en början upplevde jag Öhlins-framgaffeln som lite väl hård och stötig, men faktum är att efter en stunds körning inser jag att den är mycket följsam och inte alls stötig. Det samma gäller bromsarna. Här finns det resurser så att det räcker, men bäst av allt är att det bromsverkan är mycket progressiv vilket gör det lätt att dosera rätt utan att det blir otrevligt eller läskigt, som det kan bli med alltför häftiga bromsar med en mer ”av-och-på-funktion”. Skulle jag få önskan något så vore det att bakbromsen tog lite mer i ett tidigare skede. Dessutom är det väl trångt för fötterna, något som blev en ”snackis” bland mina kollegor. Problemet är utformningen av hållarna för fotpinnarna som inte är en höjdare för personer som föredrar att ”köra på tå”, och det gäller även om du inte har särskilt stora fötter. Som det är nu stöter hälarna mot både hållaren för passagerar-fotpinnarna, och avgassystemets värmeskydd på ett sätt som inte känns okej.

monster-1200s-2014-72

 


Totalt sett är det Monster 1200 S en tuff och spännande motorcykel som väcker en salig massa härliga känslor. Den är med så mycket personlighet och karaktär, med en härligt stark motor, men inte överdrivet stark, med ett distinkt ljud som ger mersmak. Det här är onekligen en motorcykel som lämnar ett bestående intryck, och precis som tidigare Monster är det här en unik modell. Det var exakt det som Ducati uppger att de hade i åtanke när de skapade Ducati Monster, att lansera en snabb och kraftfull, men också bekväm och användbar motorcykel, perfekt för vardagligt bruk. Och nya Monster 1200S är allt detta och mycket mer. Som jag redan varit inne på tidigare, körställning, fjädring och sadeln ger bra komfort, så mycket att så att även efter omkring 20 mil av kurvor och gupp, var jag inte det minsta trött eller öm i baken, utan snarare glad eftersom nya Monster 1200 är som jag ville ha det.

ducatimonster1200s20

 

 

 

LÄNK TILL TEKNISKA FAKTA

Artikeln är publicerad i samarbete med Motoblog.it