Inför 2014 har Kawasaki KX250F och KX450F uppdaterats med en del nytt. Bland annat har KX250F fått Launch Controll som ger effektivare starter, något som KX450F redan haft några år. Jörgen Gustafsson har provkört nyheterna.

Under de 40 år som Kawasakis KX-modeller varit med och fajtats på all världens tävlingsbanor har de limegröna motocrossmaskinerna varit enormt framgångsrika racemaskiner, och stått som segrare i många mästerskap. Under året har vi bland annat kunnat se Ryan Villopoto dominera i årets amerikanska AMA Supercross Championship med en Kawasaki KX450F. Dessutom är modellerna med och tampas på hög nivå i såväl MX1 och MX2-VM.

Med hjälp av feedback från Villopoto och andra toppförare har 2014 års KX250F och KX450F förfinats ytterligare och uppdateras för att leverera racevinnande prestanda.

AM5I1241

Hos KX250F är huvudnyheten den nya elektroniska launch control, en funktion som gör den till en startsnabbare motocrossmaskin. Från början är denna funktion utvecklat för att hjälpa förare med KX450F att vinna starten "holeshot" i racen. Nu kommer alltså detta hjälpmedel, med en tryckknapp på vänster sida av styret också på KX250F.

AM5I1349

I praktiken innebär "Launch Control Mode" att med hjälp av en knapp på vänster sida av styret anpassar motorprogrammet (fördröjning av tändningen) och gör så att motorkraften "portioneras ut" i lagom dos när startgrinden faller och vrider på gasen.

Launch control hjälper till att förhindra oönskat bakhjulspinn och/eller att framhjulet sticker till väders. Och det fungerar – i synnerhet när banan är hårt packad och torr, eller överhuvudtaget är hal och med dåligt grepp.

Static Launch_Control

Till en början var jag lite skeptisk till om inte det var lite "overkill" på KX250F, men tji fick han. Efter många starter med och utan den vet vi nu att starterna blir mycket rakare och effektivare med den inkopplad. Och sedan hoppar den ur per automatik då man petar i treans växel. En finnes som tidigare bara KX450F var kittad med har nu gjort KX250F mycket bättre, något som Jörgen gillar skarpt.

 RED8315

Motorn är precis som tidigare pigg och stark, och med de olika "pluggarna" kan man välja en motorkaraktär som passar bäst för den personliga körstilen och rådande banförhållanden, där man tydligt känner skillnad mellan de olika pluggarna (tre olika "plug and play" ingår, för normala, mjuka och hårda underlag). Det här är onekligen mycket uppskattad funktion som skulle bli ännu bättre med ett styrmonterad omkopplare för flera olika motorprogram, något som vi sätter upp på önskelistan för 2015 års KX-modeller.

För förare som ytterligare vill finjustera - eller titta på flera timmar av inspelad maskindata – så finns även ett så kallat FI-kalibreringskit att finnas som tillval för både KX250F och KX450F.

Static 14_KX250F_3_4_front

Nytt för 2014 års KX250F är även revideringar av det främre motorfästet, som medverkar till att ge bättre framhjulsgrepp. Vidare finner vi en ny modell av gummihandtag hos Rentahl-styret. Tyvärr visar det sig att de standardmonterade handtagen är i kortaste och tunnaste laget, i alla fall för Jörgens "vikinga-händer", som inte riktigt får plats på ett bra vis, något som även uppmärksammades av en av Kawasakis medarbetare från Japan som fanns på plats. Givetvis går det enkelt att byta till en annan version av gummihandtag, som passar bäst för dig.

Vidare finner vi en modifierad växelväljare och nya växellådsdrev, vilket gör en redan väl fungerande växellåda ännu bättre och mer lättjobbad. Utöver detta finner vi uppdaterade inställningar för SFF-framgaffeln och Uni-Trak-dämparen bak, något som medverkar till en förbättrad dämpning från början till halvvägs in i fjädringsrörelsen.

 RED8433

I praktiken upplevs fjädringen som aningen hårdare fram och bak, och för Jörgens del är den i hårdaste laget. Personligen föredrog jag förra årets grundinställning, och efter att ha släppt lite på kompressionsdämpningen både fram och bak blev det mjukare, något som passade mig och min körstil mycket bättre.

Under provkörningen tyckte jag även att testmaskinerna hade lite för hårt pumpade däck (1.0 fram 1,1 fram) för min smak, något som bidrog till att den hårda jordbanan upplevdes som extra hal.

Körkänslan är hursomhelst odramatisk, där KX250F ligger superfint i kurvorna samtidigt som den är stabil på rakor och i högre hastigheter.

En redan mycket bra racemaskin har nu blivit ännu bättre, främst på grund av dess nya Launch Control Mode. Fjädringen är totalt sett mycket bra, även om jag föredrar den mjukare grundinställningen hos 2013 års modell. Dessutom har allt kryddats ytterligare genom årets uppdatering av växellådan som nu blivit ännu bättre än mycket bra, som den var tidigare.

Totalupplevelsen är att KX250F är ganska lik 2013 års modell. Motorn är precis som tidigare pigg och stark, med en hel del kraft på botten, ett stadigt chassi och en bra fjädring. Samtidigt är bromsarna effektiva, och förarergonomin är på topp, bortsett från styrets aningen för korta och smala gummihandtag.

 

Static 14_KX450F_3_4_Front

Upplevelsen efter att ha provkört 2014 års KX450F är att den är mycket lik förra årets modell, vilket är en komplimang, eftersom 2013 års KX450F är en kanonbra motocrossmaskin. Och hur slätstruket och "tråkigt" det än låter så har jag inget att anmärka på alls på denna kompletta Villopoto-replika.

Under provkörningen testade jag samtliga av de olika mappningar man får med, och jag insåg att det alltid finns någon som passar bra banan och åkstilen.

Sedan, som pricken över i, har vi ju alla finesser med styrets olika lägen, därpå även fotpinnarnas två olika lägen, något som gör det lättare att få till en perfekt personlig körställning.

Även fjädringen är riktigt fin och följsam.

 RED8761

Sedan har vi ju launch controllen, som är fullkomligt underbar, och det är inte utan att jag börjar undra hur man har klarat sig utan den tidigare. Med den blir det alltid spikraka och effektiva starter, vilket givetvis är superbra, i synnerhet för dig som siktar högst upp på pallen.

Tidigare har jag berömt den fina designen hos KX-maskinerna, med dess olika plastdetaljer, exempelvis sadel/kylarvingar/sidplåtar och luftburk. Alla skarvar har tajtast till, och nu känns de inte alls. En till synes liten detalj som kan göra stor skillnad i långa loppet.

Slutligen kan jag inte annat än rekommendera alla motocrossförare där ute som inte har provkört en KX450F att göra det så snart du får tillfälle. För det här är en riktigt bra och potent vinnarmaskin, som passar en bred skara av förare, både motionärer och den hårdsatsande elitföraren.•

 

NEDAN FÖLJER MER FAKTA OM 2014 ÅRS KX250F och KX450F

 

AM5I1081

 


 

 

TEKNISKA FAKTA:

KX250F - 2014
249 cm3 vätskekyld, 1-cylindrig 4-taktsmotor med dubbel insprutning Användningen av världens första dubbla bränsleinsprutare för en produktionsmotocross är en viktig komponent för den högt värderade bränsleinsprutade prestandan hos KX250F. Det raka insuget på motorn hos KX250F bidrar till effekten vid högre varvtal. Motorn har trimmats för hög prestanda och den varvvilliga karaktären kompletteras av en häftig respons.

Static 14_KX250F_3_4_front

Fabriksinspirerad trimning
En högprestandakolv med boxad (förstärkt) bottenplatta (användes för första gången i en massproducerad motocross på KX250F av 2010 års modell) är bara en av de många komponenter som inspirerats av Kawasakis fabrikscyklar.

Static 14_KX250F_Left_Side

Progressiv spjällänk
Ett lätt 43 mm spjällhus använder två axlar som är förbundna med en progressiv länk för att få vass respons och en häftig kraftkänsla.

Anpassningsbar motocross-ECU
Lätt ECU (styrdator) som är framtagen för att stå emot alla törnar som kan uppstå inom motocross. ECU:n har tre olika mappningar (plus en fjärde för Launch Control Mode). Inställningarna för de tre mappningarna kan programmeras om med tillbehöret KX FI- kalibreringssats.

Static Launch_Control

NY Launch Control Mode
Ett accelerationssystem i fabriksstil som ökar chanserna till en bra start genom att hjälpa föraren att maximera greppet vid start.

Val av DFI-inställningsdata
Med hjälp av DFI-kontakterna kan föraren snabbt och lätt komma åt de tre olika mappningar (standard, hard och soft) som finns i den nya ECU:n.

Static KX250F_Transmission

NY Smal perimeterram i aluminium
Perimeterramen i aluminium är en lättviktskonstruktion bestående av smidda, pressade och gjutna delar. En smal design bidrar till tävlingsvänlig ergonomi. Reviderade främre motorfästen bidrar till en ökad styvhet och förbättrad känsla och grepp för framdäcket.

NY Framgaffel med separat funktion (SFF) Typ 2
Användes för första gången på en massproducerad motocross hos KX250F årsmodell
2011. På en SFF-framgaffel sitter dämpningen i vänster framgaffelrör och fjädern i höger. 48-millimeters gaffelben och ny intern konstruktion av Typ 2 uppges bidra till en stadigare känsla hos framhjulet, ökad dämpningsförmåga, större bottningsmotstånd och ökad stabilitet vid inbromsning och landning efter hopp. Inför 2014 års modell ska även de reviderade ventilinställningarna ge en förbättrad dämpning från början till halvvägs fjädringsrörelse.

Tävlingsklar framgaffel
Lågfriktionsbeläggning av titan (unikt i sin klass) ka bidra till att ge en mjuk fjädring. Kashima- beläggning ska minska friktionen ytterligare.

NY Ny Uni-Trak-bakhjulsupphängning
Länkfästen placerade under svingen för en mer exakt fjädring. Justerbarhet i båda riktningarna ger stora inställningsmöjligheter. Kashima-beläggning på tankcylindern ska förbättra rörelsen. Inför 2014 års modell ska uppdaterade inställningar bidra till en bättre förarkomfort och erbjuda en bättre dämpning och grepp åt bakdäcket.

Renthal-styre
Styre och vaddering i fabriksstil sparar vikt.

NY Smal, racevänlig förarmiljö
Smal ram, minimalistiska plastdetaljer och en smal tank/sadel är designade för att underlätta för föraren att köra fort. Nya styrhandtag med ett reviderat mönster sägs ge ett bättre grepp.

Vågformade bromsskivor
Vågformade bromsskivor fram och bak kompletteras av en ny huvudbromscylinder för ännu bättre bromsprestanda och kontroll än tidigare.

NY Fabriksdekor
Design och dekor i fabriksstil med svarta alumite-fälgar, svarta gaffelskydd, blå alumite-finish på fjädringsjusteringen samt blå finish på en del av motorn ger KX250F ett utseende som matchar den vältrimmade prestandan. Nya vita nummerplåtar fram och på sidan bidrar till den enhetliga looken hos KX-serien.

LÄNK TILL MER TEKNISKA DATA FÖR KAWASAKI KX250F - 2014

 


KX450F

Med reviderade inställningar förblir den justerbara PSF-pneumatiska framgaffeln ett centralt inslag hos KX450F, och det gör också den elektroniska launch controlen, och bottenkolv tekniken som båda har utvecklats av Kawasakis fabriksförare under heaten i MX1 och Supercross-mästerskapen.

Static 14_KX450F_3_4_Front

449 cm3 vätskekyld, 1-cylindrig 4-taktsmotor med batterifri bränsleinsprutning Bränsleinsprutad motor läggre grunden till ett rappt svar över hela varvtalsområdet samtidigt som en stabil bränsle-/luftblandning erhålls under alla förhållanden.

Fabriksinspirerad trimning
Högprestandakolv med boxad (förstärkt) bottenplatta (unik Kawasaki-funktion som användes för första gången hos en massproducerad motocross på KX450F av 2010 års modell) är bara en av de många komponenter som inspirerats av Kawasakis fabrikscyklar.

Static 14_KX450F_Left_Side

Progressiv spjällänk
Ett lätt 43 mm spjällhus använder två axlar som är förbundna med en progressiv länk för att få vass respons och en utmärkt kraftkänsla.

Anpassningsbar motocross-ECU
Lätt ECU som är framtagen för att stå emot alla törnar som kan uppstå inom motocross. ECU:n har tre olika mappningar (plus en fjärde för Launch Control Mode). Inställningar för de tre mappningarna kan programmeras om med tillbehöret KX FI- kalibreringssats.

Launch Control Mode
Ett accelerationssystem i fabriksstil som ökar chanserna till en bra start genom att hjälpa föraren att behålla greppet vid start.

Val av DFI-inställningsdata
Med hjälp av DFI-kontakterna kan föraren snabbt och lätt komma åt de tre olika mappningar (standard, hard och soft) som finns i den nya ECU:n.

Static Change_Drum

Justerbar position av styret
Fyra inställningslägen för styret ger föraren möjlighet att skräddarsy sin körställning. Renthal-handtag och vaddering i fabriksstil ingår som standard.

Justerbar position för fotpinnarna
Föraren kan välja mellan två positioner för att passa kroppsstorlek och körstil.

Smal perimeterram i aluminium
Perimeterramen i aluminium är en lättviktskonstruktion bestående av smidda, pressade och gjutna delar. En smal design bidrar till tävlingsvänlig ergonomi.

Pneumatic Spring Fork (PSF)
KX450F från modellåret 2013 är den första massproducerade motocrossen med denna nästa generations gaffelteknik. Stötdämpningen utförs med hjälp av luft som komprimeras i stället för fjädrar. Mindre vikt, lättare att justera och ett större inställningsområde är bara några av fördelarna.

Racingklar framfjädring
DLC-beläggning (Diamond-Like Carbon) reducerar glidfriktionen för en förbättrad gaffelrörelse, speciellt vid kurvtagning. Kashima-beläggning och högprecisionsbearbetning ska minska friktionen ytterligare.

NY Uni-Trak bakhjulsupphängning
Länkfästen placerade under svingen för en mer exakt fjädring. Justerbarhet i båda riktningarna ger stora inställningsmöjligheter. Kashima-beläggning på tankcylindern ska förbättra rörelsen.

NY Smal, racevänlig förarmiljö
Smal ram, minimalistiska kåpor och en smal tank/sadel är designade för att underlätta för föraren att köra fort. Nya styrhandtag med ett reviderat mönster ska ge ett bättre grepp.

Vågformade bromsskivor
Vågformade bromsskivor fram och bak kompletteras av en ny huvudbromscylinder för optimerad bromsprestanda och enastående kontroll.

Fabriksdekor
Design och dekor i fabriksstil med svarta alumite-fälgar, svarta gaffelskydd, blå alumite-finish på fjädringsjusteringen samt blå finish på en del av motorn ger KX450F ett utseende som matchar den vältrimmade prestandan.

 

LÄNK TILL MER TEKNISKA DATA FÖR KAWASAKI KX450F - 2014