Honda satsar på 500 kubiksklassen som aldrig förr. Senast det fanns en 500 i deras modellprogram var 2005 och nu verkar de ha för avsikt att bredda utbudet rejält. För att fullborda sin trippel i syskonskaran när det gäller trillingarna CB500 så presenterar Honda CB500X.

 

Tidigare känner vi till den nakna versionen CB500F och det sportiga helkåpealternativet CBR500R. CB500X däremot ska leva upp till ett on/offroadalternativ för den äventyrslystne och fylla det segmentet. Honda räknar med att denna modell ska säljas bäst av de tre.

CBR500R-CB500F-CB500X-Styling-Design-Sketch

I dessa tider då försäljningssiffror i allmänhet inom branschen pekat nedåt känner Honda att de måste möta kundernas krav och önskemål samt inrikta sig mot nya tankebanor. Honda tänker praktiskt och ekonomiskt när det gäller denna modellserie och låter de tre syskonmodellerna dela på likadana ramar och motorer.

Men vad skiljer då X mot de övriga? Jo, för det första har den längre fjädringsväg och aningen längre hjulbas. För att också kunna ge sig ut på vidare, mer äventyrliga strapatser har tanken även blivit större och rymmer 2.5 liter bensin till. Honda uppger att de mätt upp bränsleförbrukningen så att X:en ska kunna klara 2.7 mil per liter. Tanken rymmer således 17,3 liter inklusive reserv och ska då med riktig snålkörning räcka till över 49 mil enligt Honda.

CB500X-Adventure-2013-077-1024x766

Motorn, som på X skiljer sig från de andra två 500-modellerna genom att vara silverfärgad istället för svart likt Hondas övriga offroadmaskiner, är en 47.6 hästars, 8 ventilers, tvåcylindrig parallell twin. Motorn liknar i mångt och mycket den fyrcylindriga som sitter i RR modellerna. Bland annat triangelmonteringen av vevaxel, huvudaxel och mellanaxel samt den sexväxlade växellådan med samma växelstruktur och länkmekanism.

MGZA cut-emgine-1024x766

Motorn väger ganska lätt med sina 52.7 kilogram och Honda uppger att de valde denna motor just på grund av dess låga vikt, dess allsidiga kapacitet och flexibla användbarhet. För att "endast" vara en motorcykel på 471 kubikcentimeter så måste jag ärligt erkänna att motorn känns betydligt större och den upplevs stundtals som en fyrcylindrig sådan. Mullret från systemet är härligt och det ökar känslan av att vara en mer "vuxen" motorcykel. Accelerationsmässigt så levererar den riktigt bra med kraft med tanke på motorstorleken och den känns riktigt kvick från start men även när den befinner sig på rull och man till exempel vill göra en omkörning.

Honda-CB500X-YM13-0360-1024x682

Anledningen till att Honda satsar på just 500 klassen är att de vill locka kunder från tre olika håll. Dels få 125 kubiks förare att ta klivet uppåt storleksmässigt som en naturlig övergång. Men även att vinna kunder som kanske
kör större maskiner men som vill sänka sina kostnader. Sen har vi ju de bilburna som kanske sneglar avundsjukt åt smidigheten att fara fram i trafiken genom den täta trafiken och på så vis spara tid men även för en billig peng uppleva motorcykelåkandet.

Hondas ledord när det gäller den nya 500-twin familjen har varit allsidighet, ekonomisk och praktisk. CB500X har anpassat sin motorstyrka på 35 kW efter de nya A2 körkortsregler som trädde i kraft i början av 2013.

CB500X-Adventure-2013-102-1024x766

När det gäller allsidighet så är det klart att modell X går att använda till det mesta, förutom kanske mer besvärlig offroadkörning. Den upprätta och bekväma körställningen gör att man sitter avslappnat och ledigt i sadeln 810 millimeter över marken, vilket förövrigt är 25 millimeter högre än på bröderna F och R. Kontrollen över motorcykeln känns trygg och den följer minsta vink.

Honda-CB500X-YM13-0334-1024x682

Styret sitter alldeles lagom högt, är brett och det går lekande lätt att manövrera CB500X på slingriga, kurviga vägar. Provkörningen genomfördes i stundtals ihållande regn men det kändes aldrig oroligt eller besvärligt. Visst saknade jag värmehandtag, högre kåpglas och handtagsskydd, men det finns såklart att skaffa via tillbehörssortimentet som även innehåller allt från dimljus till kolfiberdetaljer. Originalkåpglaset går också att justera i två lägen där det skiljer 40 millimeter mellan de olika lägena, detta måste dock göras med verktyg och går ej att göra under färd.

CB500X-Adventure-2013-089-1024x766

Designen följer och påminner om Hondas större VFR1200X. 500:an ser något tamare och snällare ut än sin storebror och "näbben" som de båda har gemensamt fram är lite kortare och mer indragen. Motorn är nästan fullt synbar i den öppna ramen och radialdäcken (Pirelli Scorpion Trail) sitter på 17-tums gjutna aluminiumfälgar med Y-formade ekrar och vågformade bromsskivor. Under sadeln, som är låsbar såklart, finns mindre fack för förvaring av småsaker och/eller lås.

CB500X-Adventure-2013-099-1024x766

Apropå bromsarna ja, Honda tar enbart in ABS utrustade modeller och bromsarna lever upp till hög standard. I det blöta vädret under testkörningen så fick bromsarna arbeta och de klarade det galant. Fram sitter en enkelskiva på 320 millimeter i diameter och tvåkolvsok. Bak är skivan 240 millimeter och där sitter ett enkolvsok.

CB500X-Adventure-2013-097-1024x766 

Det är bekvämt att färdas på CB500X och nästintill vibrationsfritt. Framgaffeln är på 41 millimeter och har 140 millimeters slaglängd. Bak sitter en Pro-Link Monoshock enkeldämpare som har 9 justeringslägen av förspänningen. Den är följsam i alla lägen med sina 192 kilogram.

Instrumenteringen är enbart digital men lättöverskådlig när det gäller det viktigaste. Till vänster syns bränslemätaren, i mitten visas hastigheten och varvtalet går i en båge i överkant. I övrigt finns dubbla trippmätare, klocka och möjlighet att se bränsleförbrukningen. Reglering mellan de olika funktionerna styrs med hjälp av två knappar på varsin sida av instrumenthuset. Med tanke på de sex växlarna och att det krävs ett flitigt användande av dessa gjorde att jag dock saknade växelindikator.

CB500X-Adventure-2013-092-1024x766

Honda har också ett inbyggt typ av startspärrsystem som de kallar för HISS (Honda Intelligent Security System). Det fungerar som så att CDI-boxen känner av att det är rätt nyckel via ett chip i nyckeln.

Honda CB500X kommer i tre färger: Pearl Himalaya Vit, Matt Svart Metallic och Candy Ruby Red och kommer att kosta 68.900kr.

För den som söker en billig motorcykel när det gäller inköp, försäkring och bränslekostnader men ändå inte vill tappa känslan av en "tung" motorcykel så är 500 kubikarna värda att kika närmare på. Sen är frågan, gillar du sport, naket eller äventyr?

 

Fakta Honda CB500X 2013

motor

4-takt,   vätskekyld

cylinderarrangemang

Parallell   twin

ventiler/cylinder

4

kamaxelarrangemang

DOHC

slagvolym

471 cc

cylinderdiameter

67 mm

slaglängd

66.8 mm

kompressionsförhållande

10.7 : 1

effekt

35 kW/8500   varv - 47.6 hkr

moment

4.38   kpm/7000 varv

växlar

6

startanordning

El

batteri

12V 8.6AH

generatoreffekt

23.4A/2000   varv

frambroms

1 skiv -   320mm

bakbroms

1 skiv -   220 mm

längd

2095 mm

bredd

830 mm

höjd

1290 mm

axelavstånd

1421 mm

sitthöjd

810 mm

markfrigång

170 mm

framdäck

120/70-17

bakdäck

160/60-17

tankvolym

17.3 Liter   inkl. reserv

bränsleförbrukning

27Km/L   (WMTC)

torrvikt

vikt inkl.   bränsle, olja, kylarvätska.

195 kg