GMC Endurosafari med GasGas EC300F, KTM EXC450 och Husaberg FE501

En gång om året åker vi till Göran Widing hos GMC i Karlstad och kör Enduro under en helg. Lite traditionsenligt, okej, det är andra gången, eller rättare sagt första gången jag är med under eventets samtliga dagar. Förra året kom jag bara cirka en kilometer in i skogen, innan jag vurpade och hade sönder axeln och därför knappt kört någon motorcykel alls innan det var dags att försöka sig på det igen. Jag (Göran Segerlund) och Mattias Särnholm vill att det här ska bli en tradition.

Motorcyklarna vi valde blev i storleksordning GASGAS EC300F, KTM EXC 450 SixDays och Husaberg FE 501.

Lite Urban Enduro på en nerlagd industritomt

Som jag hörde från förra årets körning så var det allt från stenhård grusvägskörning till riktig bök-Enduro och passering över rejäla vattendrag. Nu var det inte bara vi tre som attackerade dem värmländska skogarna. Som mest var vi nitton stycken som försökte erövra Värmland med allt från 250 till 950 kubik.

Gruppen samlad för vidare äventyr

Här ska vi försöka beskriva våra intryck under körningen av de olika modellerna. Vi börjar med den minsta motorcykeln och fortsätter uppåt.

 

GASGAS EC300F - kördes av Göran Segerlund

21

Motorn på GasGas EC300F kommer från WR-serien och är i grunden en 250-kubikare som har fått en större cylinder på 290 kubik från Athena. Som dem flesta som har hållit på lite med Enduro känner säkert till femventilers motorn från Yamaha WR och dess pålitlighet. Eftersom jag själv trivs bättre med 250 kubik än med 450 kubik så är GasGas EC300F ett bra val för min körstil. Effektmässigt känns den som en 250-kubikare fast med ett bättre bottenvrid, det är bara att dutta till på gasen när man behöver det där lilla extra vid en sten eller en stock.

Tyvärr så var den väldigt lågt drevad, och hade ett avgassystem som lät lite väl mycket. Vilket var väldigt jobbigt när vi låg och nötte på grusvägarna.

Om vi tar en närmare titt på motorn så är det inte mycket man kan säga om den. Motorkonstruktionen har många år på nacken men, just i detta fall är det ingen nackdel, eftersom man vill ha pålitlighet när man kör Enduro. Mattias och den andre Göran gnällde lite över att gasen var för trög, vilket jag inte håller med om. Jag gillade att det var ett visst motstånd i gasen, speciellt om man åker på en stalp eller något småjäkligt spår då man slipper dessa små gassnärtar. Dem kanske är lite klenare i underarmarna än vad jag är. ;-)

12

Förarplatsen på GASGAS EC300F är till vår stora förvåning lite större än både KTM och Husabergen. Nu har vi inte gjort några lasermätningar men det är i alla fall hur vi upplevde det. Chassit på EC300F passar mig som handsken, men som på alla motorcyklar jag åker på så måste jag byta fjädrar. Framgaffeln gillade jag och det kändes som om att den var satt för min körstil, men bakfjädern hade jag velat ha lite hårdare. Bortsett från settingen som är ytterst personlig så är den en dröm på alla underlag, och i riktig Enduro är den en av de bästa motorcyklar jag har kört, trots att chassit inte är av senaste snittet. Men som vid alla test är det alltid något man inte är nöjd med.

Varför sätter man på en tank på en Enduromotorcykel som bara rymmer 6,3 liter bränsle? Dessutom är hasplåten är i minsta laget. Visserligen sitter det stålrör på ramen som ska skydda något men jag vet inte för vad för dem skyddar inte vattenpumpen i alla fall.

Men i det stora hela är det en trevlig och lättkörd Enduromotorcykel som bör passa dem flesta. 

 

KTM EXC 450 SixDays - kördes av Mattias Särnholm

22

Vi körde mycket grusvägar men också en hel del riktig enduro och småstigar.

KTM har i mitt tycke fått ihop en underbar maskin med mycket motor utan att den sliter armarna av en. Men visst! Det finns saker att utveckla...

6

Insprutningen fungerar utan de problem som fanns när det gjorde sitt insteg i cross/endurovärden. En viss på/av känsla finns just i början av motorregistret i låg fart, som kan kännas lite jobbig med trötta armar och händer. Motorn känns stark inledelsevis men blir lite tom från mitten och uppåt. Jag kan låta gnällig men generellt har KTM fått till en mycket lättkörd 450 som känns som en 250 med fetborr.

Jag lyckas också hitta ett par extra frilägen i växellådan där de inte ska finnas. De kommer i regel om man växlar obestämt, men i mitt tycke ska det aldrig dyka upp.

2

Den nya framgaffeln gillade jag skarpt, det är lätt att hitta rätt och det går snabbt och smidigt att justera. Bakfjädringen kändes som om att den led av klen fjäder, och vi fick inte till det riktiga bettet och känslan i bak. Vid hårdkörning på lös grusväg så krängde chassit likt en orm, något jag tror hänger ihop med att hojen behöver en kraftigare fjäder. Jag med ryggsäck blir mer än vad hojen är satt till. Skumt.

 8

Chassit tänkte jag skulle passa mig med mina 193cm över blåbärsris och kottar. Jag blev därför förvånad över att med styret i främre läget på gaffelkronan hos både KTM och GasGas så var det ett par extra centimeter i utrymme till fördel för GasGas!

Kände i båda fallen att jag skulle vilja få bak och ner fotpinnarna en smula. Såklart högst personligt... Det finns justerbara pinnar att köpa och det skulle bli det ett första köp för min egen del.

Rast, vila, tankning och snabblunch

GasGas led lite i testet av dålig utväxling för de snabba sträckorna. I skogen kändes GasGas-chassit mycket lätt och smidigt. Betydligt lättare än KTM och Husaberg, men jag irriterade mig på dess tröga gas och sitt höga avgasljud. Motorn är en Yamaha med 300-kit och härlig låda. Karaktären är lite märklig då den inte riktigt vill kicka till på lågvarv, tror dock att det är en bestyckningssak! Känns lite som GasGas har släppt hojen utan tillräckligt testande,k och litat på att den 250 de har är samma. GasGas har av dessa tre motorcyklar vi testade mest att justera innan man har en tävlingsmaskin i sin egen smak.

5

Husabergen 501 är i mångt och mycket samma maskin som KTM 450, och min första tanke var att de kommer kännas väldigt lika men att Husan har mer motor.

Jag blev väldigt förvånad när jag tog mitt första knixiga enduropass med den. Husan känns betydligt större och bökigare, och att de extra 50 kubiken skulle göra sådan skillnad kunde jag inte tro. Annars delar Husabergen och KTM sixdays på lika fjädringskomponenter. Men KTM sixdays har lite mer godis...

 

Husaberg FE501 - kördes av Göran Widing

20

501:an är en efterföljare till FE570:en och har nu fått samma insprutningsmotor som KTM:s nya EXC 500:a, fast med bara elstart. Det är nästan identiskt samma motorcykel som en KTM SixDays 500 EXC från midjan och framåt. Bakdelen är helt ny med en ram av plast och glasfiber, ny luftfilterbox, fem millimeter i sidled justerad bakfjädring och modifierad sving.

Bägge maskinerna delar samma fyrkammargaffel med snabbjustering för kompression och retur på varsitt ben. Fördelen med den är att småsten och rötter inte slår undan framhjulet lika lätt som tidigare och att det finns lite knuff längst ner i fjädringen för stalp  och vid körning på crossbanan.

Han hade visst en bit kvar, och ingen ville hjälpa till längre

501:an kändes precis som en EXC 500:a och det är ju inte så konstigt. Jag visste ju redan att detta är en av de bättre offroad /endurohojarna som finns ute på marknaden. Det finns gott om krut och den känns lugn och fin även vid klättring upp för blöta stenar med mera. När det kommer till branta nerförsbackar så funkar den också bra men man önskar att den var lite mer "jibbig" men det är ju en 500:a. På grusvägar så är den helt underbar, bara att trycka till fotbromsen för att justera bakändan och slå på gas. Vill man att den ska gå på bakhjulet ur kurvan så lutar man sig lite bakåt så går det helt odramatiskt per automatik.

10

Husaberg 501 upplevde jag som lite nervös på dem snabba grusvägarna men det gick lätt att fixa med några klick ner på returen bak och fram. Men när det blev brötigare så kändes Husaberg 501 som om den var i sitt rätta element.

Sen kan man tycka att när Husaberg väl släpper en ny motorcykel kunde ha gjort den lite mer exklusiv än en KTM. Lite balla grejer som rekluse, snabbjustering av bakfjädringen på samma sätt som på framgaffeln med mera. En annan dröm vore snabbjustering för hela fjädringen typ ESA på R1200GS eller Ducati Multistrada. Hur det ska funka har jag ingen aning om, men några omöjliga mål måste man ju få kräva som konsument.

7

Jag fick även känslan av att luftfiltret inte hade samma tryck mot boxen som KTM, något som kanske ändras till produktionsmaskinerna. Sadeln var också stenhård och gjorde att bakdelen gav upp ganska tidigt trots cykelbyxor och Helosansalva. Men det har man tillbaka genom lång livslängd och att det är lättare att flytta runt sin vikt på motorcykeln. På en vanlig KTM så blir sadeln lite för soft efter några timmar, dock ej på Sixdays-modellerna.

Göran vilar ut efter att borrat ner Husabergen i det nästan bottenlösa spåret

Fördelen med att båda hojarna har mycket gemensamt är självklart reservdelshanteringen. Butiker kan lägga upp ett bättre lager på slitagedelar och som kund vågar man byta mellan märkena. Det tråkiga är att de som ville ha en Husaberg för att vara lite speciell kanske överväger ett annat märke som sticker ut mer. T.ex. GasGas, beta, TM mm.

13

Att tänka på när man köper en insprutare från Husaberg eller KTM är att investera i filterstrumpa som man sätter fast i tanken. Då minimerar man alla eventuella problem med att spridaren ger upp. En sådan borde Husaberg ha skickat med i den fina väskan som följer med. Tyvärr tar det betydligt längre tid att tanka med den i. Själv så skulle jag hellre välja en KTM 500:a EXC SixDays, mer lull-lull och för att jag tycker att den är grymt snygg. Tyvärr så kommer SixDays-motorcyklarna att ta slut som vanligt, och då har vi Husaberg 501 som substitut.

11

Frågan är dock om Husabergaren känns berättigad. Det är lite som att köpa vitvaror, allt ser likadant ut men har olika produktnamn.

Det gamla T-Ford-talesättet att man kan få den i vilken färg som helst bara man väljer svart känns inte aktuellt längre.

Österrikarna gör så här istället. Välj motorstorlek och välj sedan vilken färg den ska ha. 

Vit/orange, blå/gul eller orange/svart. Smaken är som baken...

Så här såg inte spåret ut när dom rekade.

1

Finlunch under sista dagen