KTM 990 Super Duke vs. Triumph Speed Triple

Triumph Speed Triple 1050 och KTM 990 Super Duke är två busiga, smidiga och sannslöst roliga nakenmodeller. I den här duellen pressar vi de två modellerna för att få fram dess styrkor och svagheter.

En touringrunda på några mil fungerar, men armarna kanske blir lite långa. En sväng i stan och till glasskiosken med spättan bakpå fungerar perfekt, likaså en bandag på en närliggande bana. Visst finns det cyklar som är bättre i alla olika kategorierna men dessa cyklar fungerar ju helt okej till allt det där, men framförallt, de är sjukt roliga. Likheterna mellan cyklarna är många och det är lätt att stå i valet och kvalet om vilken av de båda man skall välja.

sd vs_s3-9790

Motorcyklarna i testet ligger båda i ungefär samma prisklass, båda är utrustade med slip-on och PowerCommander 3 USB. Triumphen har ett KN-filter installerat i originalluftburken medan Österrikaren har en helt ny luftburk från MotoHooligan. Båda är begagnade modeller från 2005 och ligger på runt 60.000 kronor. På pappret: Mycket lika hojar.

sd vs_s3-9801

Att det är en typ av motorcykel som riktar sig till samma typ av målgrupp råder det inget tvivel om. Båda har ett aggressivt utseende, Triumphen med sina karaktäristiska dubbla strålkastare fram och det superkorta bakpartiet, KTM:en med sin kantiga, banbrytande design. Ingen, som kan något om denna typ av cyklar, behöver fråga vad det är för något, det syns direkt! Trajjan ser mindre och kompaktare ut men faktum är att enligt vägverket är de båda exakt lika långa direkt från fabrik, engelsmannen har dock nästan en centimeter kortare hjulbas.

sd vs_s3-9835

När man sedan tar plats i sadeln på cyklarna och rullar iväg så märks skillnaderna på en gång. Triumphen har en ihopkrupen och race-inspirerad körställning och mina 186 centimeter känns ovanligt långa. När startmotorn på Engelsmannen gjort sitt så sjunger trean skönt. KTM:en har betydligt öppnare sittställning som passar mig bättre. Man sitter mer upprätt och styret känns något bredare. Mullret från V-twinnen sjunger bättre än trean. Arvet märks omedelbart; Triumphen: en avklädd sporthoj, KTMen: En förvuxen motard.

sd vs_s3-9517

Trajjan känns mer spårsäker, framförallt i långa böjar där Super Duken känns lite mer nervös. Inne i stan, på långsammare partier, känns den senare dock smidigare och mer lättsvängd. Båda är busvänliga som få och trivs mycket bra med endast ett hjul i marken, om det är framhjulet eller bakhjulet är oväsentligt. KTM:en har fått flackare gaffelvinkel (ungefär en grad) till 2007 på sina "vanliga" modeller men R-modellen som kom samma år har bibehållit den brantare vinkeln.

 

Vid höga farter blir det väldigt blåsigt. Man märker vid en jämförelse i hög fart att den lilla lampkåpan på KTM:en faktiskt gör skillnad jämfört med att köra helt kåplöst som hos Triumphen. Toppfarten på cyklarna är mer än vad som i praktiken är möjligt mer än mycket korta stunder. Högfartstesterna var en pina då det kom in luft i nacken på skinnstället, något som gjorde att vi blev strypta av vårt eget skinnställ, en högst oskön känsla.

sd vs_s3-9764

Bromsarna skiljer sig åt en hel del. Triumph: Radiellt monterade bromsok med konventionella reglage som fungerar men kräver en del handkraft för att ta ordentligt. Bromsverkan är det dock inget större fel på men hos bromssidan är det definitivt konkurrenten som drar det längsta strået. Brembos lateralmonterade bromsok kontrolleras av deras radialpump med bravur! Grym känsla och mycket lättdoserat. Två fingrar räcker gott för att skicka bakhjulet upp i luften! Bakbromsarna fungerar som de ska på bägge cyklarna, finns inte mycket att anmärka på där.

sd vs_s3-9776

Österrikarens motor är råare i gången än sin konkurrent. Många har klagat på ryckig gång vid jämn fart hos de tidigare modellerna, något som vi dock inte märkte något av, något som kanske kan förklaras med PowerCommandern.

sd vs_s3-9644

Vid helt ovetenskapliga dragrace är KTM:en snabbare, speciellt i farter över 100 km/h, något som verkar motsägelsefullt när man tittar på effektsiffrorna på pappret där Trajjan vinner med nästan 10 hästkrafter. Vi kör bort cyklarna till dynojetcentret MC-konsult i Lidköping där det visar att KTM:en både har mer effekt och vrid över 5000 varv. KTM:en stoltserar med 120 hästkrafter och 102 Nm i vridmoment, Triumphen får nöja sig med 109 Hk och 92 Nm. Effekten är räknad på bakhjulet.

sd vs_s3-5130

Finishen på båda cyklarna är bra och exemplaren vi hittade var i gott skick med lite extra lull-lull på båda. Krashpuckarna från R&G som satt monterade på Triumpen är mycket bra vid eventuell omkullkörning men båda testförarna, som för all del är över meddellängd, slog knäna i de, något som kan vara värt att tänka på vid eventuell montering. Instrumenteringen är betydligt roligare och med mycket mer funktioner på trajjan. Båda cyklarna är törstiga. KTM:en kommer upp i nästan en liter per mil vid hård körning, Trajjan går billigare, men inte mycket. Vem bryr sig å andra sidan om förbrukning när mungiporna tangerar öronen hela tiden.

sd vs_s3-5158

Står man i valet av kvalet mellan cyklarna så är det ett svårt val. En av testförarna trivdes bäst på Trajjan, den andra på KTM:en. Kanske beror det på att den ena av oss är en gammal banräv som åkt land och rike runt på banträffar med sin sportcykel samtidigt som den andre körde på gokartbanor och tävlade, dock utan framgång, i Supermoto. Att båda är extremt roliga råder dock inget tvivel om.

sd vs_s3-9714

KTM:en har mer effekt, är smidigare, speciellt i låga hastigheter och bromsarna är överlägsna mot Triumphen, som istället känns stabilare (och blåsigare...) i höga hastigheter. Utseende, attityd och ljud är både viktigt och subjektivt. Triumphens dubbla framlyktor råder det delade meningar om; vissa älskar de, andra älskar att hata de, alla har iallafall någon uppfattning om dessa. Enkelsvingen på samma cykel är grymt snygg tillsammans med den läckra bakfälgen. KTM:en är kantig och utseendet väckte stor uppmärksamhet med sin design när den kom och den fungerar fortfarande ännu idag.

Skulle jag bli tvungen att välja så skulle valet blivit KTM:en men innan du gör valet så kan jag bara säga åt dig att provköra båda två, och det ordentligt, och se vilken av maskinerna just DU trivs bäst på, oavsett vilken du väljer kommer du med största säkerhet bli nöjd!

 


 

Triumph SpeedTriple 2005

sd vs_s3-5149

sd vs_s3-5131

sd vs_s3-5135

sd vs_s3-5140

sd vs_s3-5141

sd vs_s3-5152

sd vs_s3-5155

 

KTM Superduke 2005

sd vs_s3-5158

sd vs_s3-5161

sd vs_s3-5164

sd vs_s3-5166

sd vs_s3-5170

sd vs_s3-5172

sd vs_s3-5175