BMW K1600GT - 2011 : Provkörd

Nu har BMW K1600GT lanserats, modellen som med sin vridstarka sexcylindriga radmotor, dess adaptiva strålkastare (som nivåanpassar sig automatiskt då motorcykeln lutar i kurvorna) och all sin sofistikerade teknik sätter ribban superhögt. Johan Ahlberg har provkört modellen, och kurvat på väg till tjurfäktningsarenan vid Ronda, glassat i Puerto Banús hamn och varit på en höjdartur till skatteparadiset Gibraltar.

BMW K1600GT använder den nya, sex-cylindriga radmotorn som vi först såg hos den nakna konceptmodellen Concept 6 under hösten 2009. Inom bilvärlden har BMW:s sexcylindriga motorer länge lovorats för dess karaktär och pålitlighet.

fb_DSC_0083

Motorn hos K1600GT har ett rejält tilltaget vridmoment på 175 newtonmeter vid 5250 varv, och gott om toppeffekt (160 hästkrafter vid 7750 varv). Även om det finns fantastiskt mycket effekt för att skicka upp motorcykeln i olagligt hög hastighet så är den framförallt utformad för att erbjuda underbart gott om vridmoment redan på tomgång (122 newtonmeter redan vid 1500 varv). Med en vikt på 102 kilogram hävdar BMW att detta är den lättaste serietillverkade sexcylindriga radmotor som någonsin tillverkats.

fb_DSC_0276

Motorns höjdpunkt är i varvtalsområdet från cirka 3500-4000 varv och upp till närheten av varvräknarens rödmarkering. Här fullkomligt pumpar motorn ur sig dess härliga urkraft vilket åtföljs av en underbar acceleration.Vibrationer finns inte att tala om, och på högsta växeln varvar motorn cirka 2800 varv i hundra kilometer i timmen på högst växeln. Det bidrar till en lugn och harmonisk körning, när man så önskar. Om man hellre vill så ställer K1600GT även upp på betydligt häftigare körning på riktigt kurvig väg. Och då känns det tryggt med så pass effektiva bromsar, som dessutom är med ABS och delintegral.

fb_DSC_0271

Den sexstegade växellådan är i sin tur mycket lättjobbad och tillsammans med kopplingen sker växlingarna enkelt utan konstigheter.

När jag kör uppför de stundtals extremt branta backarna i Gibraltar lovordar jag det väl tilltagna vridmomentet hos radsexan, vilket gör körningen imponerande smidig.

fb_DSC_0406

K1600GT är en motorcykel som är fullsmetad med en massa innovativ ingenjörskonst. Genom så kallad ”Ride-By-wire” överförs förändringar hos gasreglaget till insprutningssystemet på elektroniskt väg. Det finns tre olika körprogram att välja mellan, Regn, Landsväg och Dynamisk. Vid lite mer avslappnad touringkörning är det bästa valet ”Road” då det Dynamiska (mer hetsigt) motorprogram passar bäst vid mycket aktiv körstil. Och regnar det så kan det vara läge att knäppa över till regnläget ”Rain”. Vidare erbjuds ett DTC-system med nedläggningssensor som förhindrar överdrivet mycket bakhjulsspinn.

fb_DSC_0273

Bromsarna är med ABS och delintegral. ABS-systemet förhindrar hjullåsning och delintegral betyder att bromskraften fördelas till både fram- och bakhjulsbromsen, när du bromsar med enbart handbromsen. När du istället använder enbart fotbromsen, hejdas endast bakhjulet. Pricken över i är den dynamiska bromskraftfördelningen som ser till att bromskraften fördelas optimalt mellan fram och bakhjul.

fb_DSC_0292

Med extrautrustningens innovativa adaptiva strålkastare är denna motorcykel ett enastående exempel på uppfinningsrikedom. Lägg därtill automatisk farthållare och ESA II, den avancerade fjädringen där du på elektronisk väg (med några knapptryck) kan anpassa fjädringen efter last, väg, körstil och eget tycke. Fram finner vi hjulupphängningen Duolever och bak enkelsidig kardan (Paralever).

DSC_0366

Körställningen är upprätt men samtidigt lätt framåtlutad med totalt sett en bra förargeometri som fungerar även under långa loppet, i alla fall för min 183 centimeter långa kropp...

fb_DSC_0380

ESA II betyder att fjädringen går att justera på elektronisk väg, enkelt och snabbt, beroende på mängder av olika faktorer, tycke och smak. När du exempelvis kör med bagage och passagerare kan du med några få knapptryck anpassa fjädringen för just det.

fb_DSC_0280

Instrumenterings TFT-skärm informerar om en salig massa saker på en tämligen liten yta, och det är inte helt enkelt att snabbt få en överblick under färd. Likaså hastighetsmätaren känns i minsta laget, även för mina hökögon.

fb_DSC_0287

Med det genialisk utformade multireglaget på vänster styrhalva går det att välja mellan mängder av inställningar för såväl musikvolym som värmenivån hos sadelvärmen och handtagsvärmen. Så snart du kommit underfund med hur systemet fungerar vill säga, och för dig som liksom jag gärna undviker att läsa manualer kan det ta sin tid...

fb_DSC_0347

Stereon pumpar på med rejät tilltagen ljudeffekt och jag kan njuta av musik i motorvägstempo trots att jag bär öronproppar under hjälmen.

fb_DSC_0394

Under första kvällen passar jag på att bege mig ut på en sen kvällstur för att utvärdera strålkastaren. Med hjälp av en snabb servomotor anpassar sig en spegelreflektor till hur mycket motorcykeln lutar i kurvorna . Och nog fungerar det alltid, och detta framförallt då du kör med halvljus. Systemet är snabbt och hänger med imponerande bra då jag lutar cykeln från ena sidan till den andra. Med helljus är redan ljusbilden så pass bred och fin att jag i alla fall knappt märkte av den adaptiva funktionen.

fb_DSC_0326

Totalintrycket är att BMW K1600GT är en mycket bra motorcykel i synnerhet då det nalkas långfärdsuppdrag. Chassit är både stadigt och välbalanserat samtidigt som det är tämligen lätthanterligt. Och faktum är att K1600GT är förvånansvärt sportigt i sin karaktär och svänger villigt även på extremt kurviga småvägar, och det utan att vare sig fotpinnar eller andra detaljer skrapar i vägbanan i första taget. Nu ser jag fram mot att även få se denna ultraläckra motor som bas hos andra spännande motorcyklar.

fb_DSC_0436

För dig som vill ha mer lyx och komfort kan kanske K1600GTL som vara ett intressant alternativ. Här sitter du aningen mer tillbakalutad med det tillbakadragna styret. Fotpinnarna är aningen större och dess placering något framflyttad. Samtidigt är kåpglaset något större. Passageraren sitter dessuom högre och på en mer komfortabel sadel.•

+ Radsexans vridmoment. Inga störande motorvibrationer. Den adaptiva strålkastaren. Komforten.

- Instrumenteringens TFT-skärm informerar om väl mycket på en och samma gång, och detta på en yta som är i minsta laget...

= Komfortabel touringmaskin med sportiga drag och som bjuder på skönsång från radsexan.

 

Fakta BMW K1600GT -2011

Motor

Vätskekyld, fyrtakt, 6-cyl, radmotor, 4 vent/cyl

Borr x Slag

72 x 67,5 mm

Slagvolym

1649 cm³

Effekt

160 hk (118 kW)/7750 varv

Vridmoment

175 Nm/5250 varv

Kompression

12.2:1

Bränslesystem

Elektronisk bränsleinsprutning

Transmission

6 växlar

Styrvinkel

27,8 grader

Hjulbas

1680 mm

Sadelhöjd

815/835 mm

Fjädring fram

Duolever, ESA II

Fjädring bak

En stötdämpare, ESA II

Broms fram

Dubbla fyrkolvsok, 320 mm skivor, ABS

Broms bak

Tvåkolvsok, 320 mm skiva, ABS

Däck/hjul fram

120/70-17, 3.50 x 17"

Däck/hjul bak

190/55-17,  6.00 x 17"

Tankvolym

24 Liter

Vikt (fulltankad)

319 kg

Färg

Grå, röd

Pris

210 300 kronor

Importör

BMW Motorrad Sverige