Suzuki SFV650 Gladius 2010 : PROVKÖRD

Förra året lanserades Suzuki SFV650 Gladius runt om i stora delar av världen. Nu kommer äntligen modellen även till Sverige. Trots det trista höstvädret som rådde under provkörningen av Gladius blev i alla fall Johan Ahlberg glatt överraskad, och modellen har potential att bli en populär motorcykel för såväl nybörjare och mer erfarna motorcyklister. Dessutom är det inte osannolikt att den kommer bli en poppis stuntmaskin.

Suzuki Gladius har onekligen en hel del press på sig som modell, men runt om i världen har modellen redan rosats av allehanda testförare och lyckliga ägare. I segmentet finns redan ett antal mycket populära storsäljare såsom exempelvis Kawasaki ER-5 och ER-6. Dessutom har vi Ducati Monster, Honda Hornet samt Yamaha FZ6 och XJ6.

fb_DSC_0042

En del ser på Gladius som en rival till framförallt Kawasaki ER-6n. Jag kan förstå det, men efter provkörningen och många mil i sadeln hos Kawasaki ER-6n vill jag påstå att Suzuki SFV 650 Gladius främsta motsvarighet snarare är Ducati Monster 696.

fb_DSC_0040

När jag hoppar ombord på Gladius slås jag av att den känns liten och smidig, och sadelhöjden mäter endast 785 millimeter från marken. Men tack vare de lågt placerade fotpinnarna är körställningen helt okej även för mina 183 centimeter. Dessutom bör du känna till att Suzuki även erbjuder en två centimeter högre sadel i det omfattande tillbehörsprogramet. Avståndet fram till det kromade styret är även det lagom och sadeln bekväm med en lämplig form för såväl förare som passagerare. Förarens fötter vilar på fotpinnar som toppats med gummi medan passagerarens dito saknar gummit.

fb_DSC_00571

Motorn är i grund och botten baserad på den trevliga och välrenomerade enheten från SV650. Med andra ord betyder det 654-kubikcentimeter vätskekyld 90-gradig V-twin med dubbla överliggande kamaxlar. I det här fallet har motorn modifierats med bland annat modifierade kamaxlar för mer effekt på botten och mellanregistret utan att för den sakens skull offra kraft på toppen. Motorn är även med bränsleinsprutning. Vidare har Gladius-motorn endast en fjäder per ventil istället för två som hos SV650, och uppges erbjuda 72 hästkrafter vid 8400 varv och 64 newtonmeter vid 6400 varv.

fb_DSC_0053

Cylinderloppen har förstärkts med SCEM-legering vilket gör det möjligt med mindre marginaler mellan kolvar och cylinder, vilket bland annat leder till bättre tätning och minskade effektförluster.

fb_gladius-black

Gladius-motorn är även den första motorn från Suzuki med TI-ISC, som systemet som håller koll på tomgången kallas. Systemet ser även till att kallstarter underlättas. Dessutom ser det även till att minska motorbroms-effekten vid kraftiga avslag på gasen.

fb_DSC_0113

Motorgången är mjuk och flexibel utan några överraskningar. V-twinnen går att ”plåga”  förvånansvärt långt ner i varvtalsregistret utan protester, vilket är särskilt tacksamt i den täta storstadstrafiken. Insprutningen fungerar perfekt och bidrar till en jämn och fin effektkurva.  Den erbjuder god kraft redan från 2000 varv men vaknar till liv ordenligt först vid runt 6000 varv och drar sedan starkt hela vägen upp till rödstrecket (vid 10500 varv).  Dessutom är motorgången i stort sett vibrationsfri. Hursomhelst är det i alla fall inga störande vibrationer som når fram till vare sig fötter, händer eller backspeglar under körningen.

fb_SFV650K9_OilCooler

Växellådan är sexstegad med vajermanövrerad koppling. Och känslan i växlingarna är på typiskt GSX-R-vis av toppklass. Dessutom förstärks körupplevelsen av den tydliga växelindikeringen hos instrumenteringen, vilket gör att du alltid har stenkoll på vilken växel som är i läge. Nu är det slut på det eviga letandet efter sjuans växel...fb_DSC_0047

Den vajermanövrerade kopplingen är även den lättjobbad och fungerar utan minsta strul. Tyvärr är kopplingsreglaget inte justerbart, och för personer med mindre händer kan det vara ett problem att nå fram på ett bra sätt.

fb_DSC_0039

Chassiet är en helt ny konstruktion med en fackverksram av krom-molly-stål, som påminner om den hos Ducati Monster 696. Framgaffeln är en konventionellmodell och liksom stötdämparen bak med justerbar fjäderförspänning.

fb_DSC_0036

Bromsarna kommer från Tokico och är med låsningsfri funktion (ABS). Fram sitter dubbla tvåkolvsok och 290-millimeters skivor. Bakbromsen utgörs av ett enkolvsok och en 240 millimeters bromsskiva.

fb_DSC_0028

Under provkörningen är vägbanan blöt och hal under stora delar av provkörningen. Jag får flera bakhjulssläpp på grund av väl provocerande körstil under provkörningen. Men tack vare Gladius smidiga format känns det aldrig skrämmande, och bortsett från att fotpinnarnas ”fegispinnar” tar i backen väl tidigt inbjuder den till förvånansvärt extrem körning. Men samtidigt är det en modell som verkligen känns helrätt för mysigt glidande också.

fb_DSC_0048

Då det är dags att pressa bromsarna till det yttersta blir jag åter igen imponerad och systemet ser till att jag inte får mer än småsläpp vid inbromsning på det extremt hala underlaget. ABS-funktionen är visserligen inte urkopplingsbar, för säkerhets skull. Däremot fungerar systemet så pass bra att det egentligen inte finns någon som helst anledning att koppla ur det, om du inte ska träna på framhjulskörning eller vill bromsa upp den på sladd av någon pubertal anledning. Men givetvis är det möjligt att koppla ur ABS-systemet om man så kräver och lägger ner lite jobb på det. Och vips så har du ett suveränt grundämne till en rolig stuntmaskin. Snacka om ulv i fårakläder...

fb_DSC_0045

Instrumenteringen rymmer analog varvräknare som placerats i centrum tillsammans med den digitala växelindikatorn. Till vänster finns diverse varningslampor och åt höger finns den digitala hastighetsmätaren tillsammans med dubbla trippar och en klocka. Där finns även en trippmätare som startar då varningslampan för låg bensinnivå börjar lysa. Summa summarum är det en kompakt instrumentering som innehåller det nödvändigaste och lite till. Det enda som jag gärna hade sett är en riktig bränslemängdsmätare, som ett komplement till varningslampan för låg bränslenivå.

1268218_900x600_scale_90

Jag tror att den typiska köparen av en Gladius kommer att köra med den till och från sin arbetsplats, till glasskiosken och ta ut den på en och annan trevlig extrasväng på kurviga favoritvägar. För är det något Gladius verkligen gillar så är det kurviga vägar. Dessutom är jag övertygad om att en och annan även kommer att upptäcka att Gladius är en jäkligt rolig maskin som gärna är med på bus. Trots att jag vet att det inte är politiskt korrekt så känner jag mig tvungen att delge att Gladius dessutom är fånigt enkel att få upp, och köra på bakhjulet med. På rätt plats och vid rätt tillfälle kan ju inte det vara fel.

fb_SFV650K9_TailLight.4

Vidare finns praktiska fästöglor hos sadeln, och motorn ger inte från sig några märkbara vibrationer överhuvudtaget. Körställningen är rymlig även för lite längre personer och dessutom är modellen ”fånigt” lättkörd. Nu väntar jag bara på offroadmodellen DRV650Z som har samma motor och ram men bättre rustad för lekfull körning på grus. Problemet är bara att jag lär få vänta, för så vitt jag vet är ingen sådan modell i görningen.

fb_DSC_0078

Däremot är jag övertygad om att allehanda stuntförare kommer att bli glada i Gladius för dess smidiga karaktär som är som gjord för ändamålet, bortsett från ABS-funktionen hos bromsarna som inte går att koppla från med ett enkelt knapptryck. Samtidigt kan du passa på att demontera ”fegispinnarna” hos fotpinnarna för att få lite bättre markfrigång vid nedlägg.

fb_DSC_0038

Ute på motorvägen fungerar Gladius bra så länge hastigheten är allt för uppskruvad. Det nakna stuket ger inte mycket skydd mot väder och vind. Men Gladius är stadig med en fast fjädring som dessutom erbjuder gott om komfort, och totalt sett blir det en trivsam provkörning på både motorväg och välkurvade småvägar. Och skulle du vilja så går det att justera fjäderförspänningen hos såväl framgaffel som stötdämparen.

gladius1

Modellen ovan är extrautrustad

 

Suzuki Gladius är en mycket värdig efterträdare till SV650. Det är en lämplig instegsmaskin, men erbjuder samtidigt tillräckliga prestanda för att tillfredställa även mer erfarna och kräsna motorcyklister. Växellådan är som sagt helt underbar och kompletterar den härliga V-twinnen. Tillsammans med ett lättsvängt och stadigt chassi, samt ABS-bromsar som fungerar riktigt bra är det här en motorcykel som du bör försöka få dig en provkörning av. •

 

+ Lättkörd och smidig. Härlig V-motor. Suverän växellåda. Bra ABS-bromsar. Växelindikator.

- Fotpinnarna tar i backen väl tidigt.

 

SE TILLBEHÖREN TILL GLADIUS

 

SUZUKI GLADIUS PÅ FILM

{youtube}U6vubqfcwPs{/youtube}

 

Fakta: Suzuki GFV650 Gladius -2010

Motor: Vätskekyld, DOHC, 90-graders V-twin

Borr x Slag: 81 x 62.6 mm

Slagvolym: 645 cm³

Effekt: 72 hk/8400 varv

Vridmoment:  64 Nm/6400 varv

Kompression: 11.5:1

Bränslesystem: Insprutning

Transmission: 6 växlar

Hjulbas: 1445 mm

Sadelhöjd:  785 mm (20 millimeter högre sadel finns som tillbehör)

Fjädring fram: Teleskopisk, oljedämpad, justerbar fjäderförspänning

Fjädring bak: Länktyp, oljedämpad, justerbar fjäderförspänning

Broms fram: 2-kolvsok, 290 mm dubbla skivor ABS

Broms bak: 1-kolvsok, 240 mm enkel skiva

Däck fram: 120/70ZR-17M/C

Däck bak: 160/60ZR-17M/C

Tankvolym: 14,5 liter

Vikt (körklar, fulltankad): 202 kg

Färg: Svart, röd, blå/vit

Pris: 79 900 kronor

Importör: KGK Suzuki