Ducatis flaggskepp när det gäller komfort, resekapacitet och prestanda på alla typer av vägar, för att välja Ducatiord, riktar sig till dig som vill köra med maximal komfort, även på lite tuffare vägar, men samtidigt njuta av en sportig känsla. Komforten ska vara förbättrad för både förare och passagerare. Väskorna har till exempel flyttats tillbaka för att ge mer utrymme för passagerarens ben. Toppboxen 12 millimeter, 25 millimeter för sidoväskorna av plast och 30 millimeter för aluminiumsidoväskorna. Effektiviteten ska vara större vid körning, även med full packning redo för långturer. Nya elektroniska system med DVO-funktionen (Ducati Vehicle Observer) och indata från 70 sensorer ska göra Multistradan säkrare och mer presterande oavsett vägförhållanden. Det är i alla fall så det presenteras under kvällen när vi får en ordentlig genomgång av Multistradans alla specialiteter.
Nya Multistrada V4 har ny design framtill. Fronten ska göra att den mer ska likna nya Panigale V4. De dubbla strålkastarna ska vara optimerade för att effektivt lysa upp mörka partier nära framhjulet och den är även utrustad med kurvljus, (Ducati Cornering Lights). Den nya ljuddämparen har en skarpare form och ett ännu mer personligt ljud, vilket bidrar till att understryka Ducatis sportiga DNA. Det finns även bakre dimljus som tillval.
V4 Granturismo-motorn på 1158 kubik och med en vikt på 66,7 kg är nu Euro 5+ godkänd och levererar 170 pigga hästkrafter (125 kW) vid 10 750 varv/min och 123,8 Nm vid 9 000 varv/min. Den är uppdaterad och har en funktion som avaktiverar de bakre cylindrarna vid tomgång men även under andra körförhållanden. Detta ska minska bränsleförbrukningen med 6 procent och sänka utsläppen till 152 g/km. När hastigheten ökar eller överstiger ett visst effektbehov återaktiveras de bakre cylindrarna. Systemet är aktivt i alla körlägen.
V4 väger 229 kg utan bränsle och V4S väger 231 kg. Tanken rymmer 22 liter. Sitthöjden är uppgiven från 840 till 860 millimeter men det finns oändligt mycket mer att laborera med för att få till den rätta höjden beroende på önskemål. Den finns såklart sadlar av olika höjder men även ett sänkningskit (-15 millimeter) som gör att det går att få till en sitthöjd på som lägst 795 millimeter.
Utrustningspaketen är, håll i hatten nu; Radar, Travel & Radar, Sport Travel & Radar och Adventure Travel & Radar. De nya utrustningsnivåerna inkluderar centralstöd, uppvärmda handtag och sadlar samt naturligtvis fram- och bakradar. Sport inkluderar sidoväskor av plast och gjutna fälgar medan Adventure kännetecknas av aluminiumväskor och ekerfälgar.
På morgonen strax innan provkörningen ska äga rum står Ducatimotorcyklarna prydligt uppradade i två led. På ena sidan läckert röda (Ducati Red) V4S med gjutna fälgar och asfaltsdäck. Pirelli Scorpion Trail II för att vara exakt. Den andra raden är uppdukad med spännande svarta (Thrilling Black) V4S där alla är utrustade med aluminiumsidoväskor och trådekrade fälgar med grövre Pirelli Scorpion Rally STR däck. De gjutna fälgarna, 19 tum fram och 17 tum bak är helt nya och en viktbesparing på 2 till 3 kg uppges beroende på vilka fälgar man väljer. Vill också nämna att det finns en vit (Arctic White) i sortimentet för den som önskar.
Det är en vacker syn för en motorcyklist med så många hojar uppställda. Långsamt spatserade jag förbi raderna av italiensk design och ingenjörskonst och studerade vad som komma skulle. Jag fann mitt tilldelade exemplar, min grupp började på den svarta, lite mer äventyrskittade versionen. En snabb blick på reglagen, sitter allt där det ska? Vad är annorlunda mot standard och vad man är van vid? Multistradan är såklart keyless så jag tryckte på knappen för att aktivera skärmen. Jag la också märke till att det finns ett förvaringsfack för till exempel mobil på nedre framsidan av tanken med laddmöjlighet, det finns även ett till 12 V laddningsuttag på höger sida av instrumentbrädan. Men till min besvikelse går det inte att ha en större smartphone i facket, vilket också Ducati såklart är medvetna om och de arbetar med att finna en annan placering av detta fack i framtiden och göra det mer rymligt, så sa de i alla fall när jag påpekade detta.
6,5-tums TFT-skärmen av mineralglas lyser upp framför mig. Till höger ser jag en större cirkulär, digital varvräknare. I övrigt finns allt man behöver, växelindikator, bränslenivå, yttertemperatur och motortemperatur. Körläge, fjädringsinställningar och navigatorkarta. Den senare aktiveras via Sygic GPS-navigationsappen, som via mobilen gör att du kan hantera telefonsamtal, kolla telefonboken eller lyssna på musik via Ducati Multimedia System (DMS). Allt styrs med joysticken som är placerad till vänster på styret. Ändringarna av körläge och fjädringskalibrering sker via dedikerade knappar bredvid, medan den adaptiva farthållaren hanteras via egna knappar på samma sida. Multistrada V4 erbjuder också ett däcktrycksövervakningssystem som tillval.
En Ducatirepresentant ger mig en snabb genomgång av hur jag ändrar körläge och aktiverar och avaktiverar diverse elektroniska hjälpmedel. Multistradan har fem körlägen (Sport, Touring, Urban, Wet, Enduro), där Wet för våta ytor och minskat grepp faktiskt är en nyhet 2025. Wet-läget begränsar den maximala effekten till 115 hk med en särskilt mjuk gasrespons (Power Mode Low) och standardnivån för de elektroniska kontrollerna är inställd på att ge maximal stabilitet, vilket säkerställer bättre grepp och stabilitet även när greppförhållandena inte är optimala.
Ducati har även slipat lite på Enduro-läget och det begränsar effekten till 114 hk med en dynamisk och direkt respons som är specifik för terrängkörning. DWC (Ducati Wheelie Control) och ABS-systemet på bakhjulet avaktiveras, kurvtagningsfunktionen samt upplyftsdetekteringen bak spärras för att anpassa sig till terrängkörning.
Plötsligt är det dags att ge sig av. Vi rullar i väg och jag inleder på touringläget. I detta läge förblir den maximala effekten 170 hk, men leveransen är mjukare och mer progressiv, även nivån av DTC- och DWC-ingripande har ökats för större kontrollerbarhet av motorcykeln. ABS-systemet är inställt på nivå 3, den säkraste nivån tack vare begränsningen av bakhjulslyften samt optimeringen av det kombinerade bromssystemet, återkommer till det. Ganska snart märker jag något jag inte är van vid. En orange lampa blinkar till på vardera backspegel lite då och då. Inser snabbt att det är BSD-systemet (Blind Spot Detection) som signalerar att ett fordon befinner sig i döda vinkeln. BSD signalerar även när fordon närmar sig bakifrån i hög hastighet. I båda fallen, om föraren använder körriktningsvisaren samtidigt så blinkar lysdioden, vilket signalerar en potentiellt farlig situation. Det går att justera ljusstyrkan på systemets lysdioder till tre olika nivåer via menyn. Detta system styrs med hjälp av den bakre radarn som sitter under bakljuset.
Vid några korta stopp i trafiken märks den automatiska sänkningsfunktionen av. Multistradan sänks automatiskt mellan 15 och 30 millimeter beroende på last och när hastigheten sjunker under 10 km/h. När föraren sedan accelererar igen och når över 50 km/h, återgår den automatiskt till körhöjden. Systemet går att avaktiveras av föraren genom att hålla knappen med en stötdämparsymbol intryckt i tre sekunder och aktiveras på samma sätt. Det sitter även en sensor monterad på framgaffeln som har en förmåga att känna av framhjulets aktiviteter och kan därmed anpassa den bakre fjädringens respons till vägens ojämnheter i realtid, funkar på alla körlägen utom Enduro. Bak sitter också en ny stötdämpare som ökar förspänningen från 12 till 20 millimeter (+8 millimeter).
När vi kommit ur den lilla stadstrafik som fanns och beger och ut på kurvigare vägar byter jag till Sport-läget. Med detta körläge levererar Multistradan sina 170 hästkrafter med en direkt och aggressiv respons. Ducati Traction Control och Ducati Wheelie Control reduceras till ett minimum och ABS ställs in på nivå 2 vilket möjliggör kontrollerad lyftning av bakhjulet för att maximera bromsprestandan, samtidigt som kurvtagningsfunktionen bibehålls. Nästa överraskning sker när jag vid något tillfälle närmar mig ekipaget framför lite hastigt. Då tänds en illröd text upp på skärmen som säger: Collision warning! Det är radarn fram och funktionen Forward Collision Warning (FCW), som varnar föraren för potentiella kollisioner med ett framförvarande fordon. Det går att avaktivera detta men även välja tre lägen: Early, medium eller late. Det finns även en funktion med bromsljuset som gör att det växlar från fast sken till pulserande ljus samtidigt som varningsblinkers aktiveras. När föraren accelererar igen avaktiveras det hela igen.
Radarsystemet fram stöder även den adaptiva farthållaren (ACC) som med hjälp av kontrollerad bromsning och acceleration automatiskt reglerar avståndet till andra fordon när du kör i en hastighet mellan 30 och 160 km/h. Det finns fyra olika inställningsnivåer på detta. Systemet avaktiveras med hjälp av knapp, genom att använda bromsen eller vid gaspådrag.
I urban-körläget reduceras kraften till 115 hk med en särskilt mjuk och progressiv respons (Engine Mode Low), och fjädringskalibreringen anpassar sig till ojämnheter på stadsytor som gupp, gropar och brunnslock. DTC (Traction Control) och DWC (Wheelie Control) växlar till en mycket högre ingreppsnivå. ABSen är inställt på nivå 3.
Vi hade kvällen innan blivit informerade om att vi skulle få prova en 11 kilometer lång grussträcka. Väl framme vid den gjorde vi ett kort stopp så alla fick möjligheten att byta till Enduroläget plus lite andra inställningar. Därefter väntade en inte alltför lätt klättring uppför berget med ganska stora stenar och fåror som bildats av regnvatten. Multistradan kämpade sig tappert upp för den slingrande bergsvägen och det kändes trygg och behagligt trots det stundtals utmanande underlaget. Väl uppe på toppen konstaterade vi att en i gruppen samt köföraren saknades. Till slut kom de upp på samma hoj och förklarade att en sten gjort hål på kylaren vilket medförde att det blev stopp, förmodligen någon framförvarande som skjutit in den stenen med rejäl kraft. Erfarenheten är väl den att ett kylarskydd hade varit på sin plats samt att hålla lite avstånd till den framför. Efter hojbyte kunde vi fortsätta vår färd.
Vi fick också köra på fantastiskt slingriga vägar i bra tempo. Tidigare blev vi ombedda att testa att bromsa med endast bakbromsen för att känna på Ducatis system som aktiverar främre bromsen vid användning av den bakre. I bra tempo testade jag detta och det gick galant även om det kändes lite ovant. När jag vidrörde bromshandtaget fram så kändes det att det med automatik redan var lite intryckt. Självklart har Multistradan även funktionen att bakbromsen aktiveras när främre bromsen används. Bak sitter en ny 280 millimeter skiva och nytt bromsok samt att bromspedalen utformats till en bredare variant. Detta för att öka både bromskraften och säkerheten i användandet. Fram sitter dubbla 330 millimeters skivor med Brembo Stylema radiella bromsok. Multistrada V4 2025 är också utrustad med motorbroms, EBC (Engine Brake Control) som är justerbar i tre nivåer.
Utöver alla elektroniska hjälpmedel jag nämnt ovan finns även DQS (Ducati Quick Shift) upp/ner, för enkel växling utan att använda kopplingen. VHC-systemet (Vehicle Hold Control), som gör att du kan starta säkert och bekvämt även i uppförsbackar då bakbromsen aktiveras och du kan fokusera på koppling och gas. Värt att nämna är också att DWC (Ducati Wheelie Control) och DTC (Ducati Traction Control) är inställbart i vardera åtta nivåer. Multistradan är även utrustad med kurv-ABS som gör att du kan utnyttja bromskraften även när du lutar.
Sammanfattningsvis är detta en fantastiskt lättkörd och spännande multimotorcykel fullsmetad med alla tänkbara elektroniska hjälpmedel vilket gör körningen till en behaglig och säker resa. En motorcykel för den som kanske i första hand vill åka bekvämt och kvickt på asfaltvägar, med eller utan partner, men även vill/kan hänga på grusvännerna på äventyr där underlaget varierar.
Multistradan kommer med 4 års garanti. Rekommenderade intervaller när det gäller service är att kontroll av ventiler ske varje 6000 mil och oljebyte varje 1500 mil eller 24 månader. Priset för V4 är 224 000 kronor och V4S kostar 282 500 kronor.
Mer om Ducati Multistrada V4 - LÄNK