Kawasaki ER-6n -06

Roligt budgetalternativ


Lagom inför starten på förra årets motorcykelsäsong presenterade Kawasaki deras nya ER-6n, som snabbt blev extremt populär. Faktum är att den blev så populär att den blev den mest sålda motorcykeln i Sverige förra året. Dessutom utnämndes den till världens vackraste motorcykel. Snacka om succé.

Foto: Matz Lindkvist

Sedan den omåttligt populära modellen introducerades på marknaden har den sålt som glass en het sommardag. Sedan en tid ingår en Kawasaki ER-6n i familjen då min fästmö bytte sin BMW F650 Scarver mot en sådan.

Klicka för större bild
Ahlberg försöker gömma sig för de kyliga höstvindarna.

Varje gång jag kör ER-6n blir jag lika glad. Jag blir glad därför att Kawasaki har lyckats tillverka en synnerligen prisvärd motorcykel. I normalfallet brukar budget betyda lika med tråkig. Så är det inte i det här fallet. Här får du ovanligt mycket motorcykel för dina slantar. Nypriset är 61 900 kronor eller 67900 för modellen med låsningsfria (ABS) bromsar. Visst finns det både roligare och häftigare motorcyklar att tillgå, men ER-6:an är allt annat än tråkig att köra. Dessutom ingår en vågad design.

Teknisk design är inte bara för utseendet. I det här fallet är formgivningen ovanligt genomtänkt, vilket starkt bidrar till varför ER-6n är en så pass smidig och lättkörd motorcykel den de facto är. Bland annat har den kompakta ljuddämparen monterats under motorn, och mynnar ut precis framför bakhjulet. Det här medverkar till att sänka tyngdpunkten. Dessutom gör det så att katalysatorn snabbare kommer upp i rätt arbetstemperatur. Andra okonventionella lösningar hos ER-6n är att stötdämparen har monterats näst intill vågrätt.

Klicka för större bild
ER-6n kan vara busig den också...


Kawasakis nya ER-6n passar många olika typer av förare. Om du är nybörjare eller en erfaren motorcyklist spelar mindre roll. Den låga sadelhöjden och den slimmade formen underlättar för kortare personer. Avståndet fram till det lagom breda styret är ganska kort och reglagen för kopplingen samt frambromsen är justerbara i fem steg, för bästa personliga anpassning.

 

Trots att jag mäter 183 centimeter känns inte förarpositionen trång. Körställningen är ganska upprätt vilket bidrar till en god uppsikt över trafiksituationen och den slimmade instrumenteringen. Varvtalsmätaren har analog visning medan aktuell hastighet anges digital. Bränslemängdsmätare saknas, så det gäller att hålla ögonen öppna efter den gula varningslampan som börjar lysa då bensinen börjar tryta.

Klicka för större bild
Instrumenteringen är tydlig och infromerar om det nödvändigaste.

Motorn är en vätskekyld parallelltwin med fyra ventiler per cylinder, elektronisk bränsleinsprutning och trevägskatalysator. Motorn har ett ovanligt slimmat yttre. Det är en bidragande orsak till varför ER-6:an är en så pass smal och smidig motorcykel som den är. Kawasaki anger en toppeffekt på 72 hästkrafter. Motorn har en trevlig karaktär och drar starkt redan från låga varvtal. Den vibrerar en del på vissa varvtal. Visserligen är vibrationerna inte värst störande, men de finns där. Kopplingen som är vajermanövrerade är lätt att reglera och växlingarna sker mjukt och utan tveksamheter.

Klicka för större bild
Den gula modellen har ersatts av svart, silver och orange.

Den konventionella framgaffeln saknar justeringsmöjligheter. Den har en mjuk grundinställning som erbjuder god komfort. Den är följsam och sväljer ojämnheterna i vägbanan på ett föredömligt vis. Dock bottnar framgaffeln vid riktigt extrema inbromsningar.

 

Stötdämparen har justeringsmöjligheter för fjäderförspänningen och fungerar mycket bra så länge inte tempot är allt för upptrissat. Då tenderar den till att bli väl gungig.  Bromsarna är effektiva och stoppar ekipaget på godkänt vis, utan att vara något utöver det vanliga. Bakbromsen är förhållandevis lätt att reglera. ABS-funktionen går inte att koppla från utan åverkan.

Jag anser att en motorcykel ska vara lättkörd och svänga villigt. Dessutom ska den vara stadig med rejäla bromsresurser. Om den dessutom framkallar ett stort leende på förarens läppar är det ett stort plus. Det här är något som Kawasaki ER-6n klarar med glans. Kawasaki ER-6n är beviset för att ett budgetalternativ inte per automatik betyder tråkigt, även för en rutinerad motorcyklist med höga krav. Grattis Kawasaki och alla ni som redan är lyckliga ägare till ER-6:an!



+ Extremt lättkörd. Pigg motor med trevlig karaktär. Låg sadelhöjd.

- Sadeln ger träsmak under långturen.




FAKTA KAWASAKI ER-6n (ABS)
Motor Vätskekyld, DOHC, 2-cylindrig, parallelltwin
Borr x Slag 83.0 x 60.0 mm
Slagvolym 649 cm³
Effekt 72,1 hk/8500 varv
Vridmoment 66 Nm/7000 varv
Kompression 11.3:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 24,5 grader
Försprång 102 mm
Hjulbas 1405 mm
Längd 2100 mm
Sadelhöjd 785 mm
Fjädring fram 41 mm teleskopgaffel, justering saknas
Fjädring bak Liggande enkelstötdämpare, justerbar fjäderförspänning
Broms fram Dubbla tvåkolvsok, 300 mm skivor
Broms bak enkolvsok, 220 mm skiva
Däck fram 120/70-17
Däck bak 160/60-17
Tankvolym 15,5 L
Torrvikt 174 kg
Färg Svart, orange, silver
Pris 61 900 / 67900 (ABS) kronor