Riksdagen vill ha ett förbud för bilförare att sms:a under körning och beslutade på onsdagen att uppmana regeringen att ta fram ett sådant lagförslag.

Det behövs lagstiftning som förbjuder användning av mobiler och annan kommunikationsteknik som tar betydande uppmärksamhet från bilkörningen och därmed hotar trafiksäkerheten. Det menar riksdagen och gjorde ett tillkännagivande till regeringen under onsdagen.

Sverige är det enda av EU:s 27 länder som saknar krav på att använda handsfreeutrustning i bilen. Studier har visat att olycksrisken vid SMS:ande vid bilkörning är 23 gånger högre än normalt, vilket är jämförbart med att köra rattonykter.

Regeringen har tidigare klargjort att de generellt är mot SMS-förbud vid bilkörning, och menar att det är mer effektivt att skärpa reglerna när det gäller vårdslöshet i trafik.

- Sverige har länge varit det enda av EU:s 27 medlemsländer som har saknat lagstiftning om krav på användning av så kallad handsfree eller motsvarande utrustning vid mobiltelefonanvändning i samband med bilkörning. Nu kräver vi att regeringen ändrar sig och äntligen gör något åt problemet, säger Anders Ygeman, ordförande i riksdagens trafikutskott.

Riksdagen vill förbjuda användning av kommunikationsteknik vid bilkörning som kraftigt försämrar uppmärksamheten (TU7)

Regeringen har i en skrivelse till riksdagen redovisat vad man tänker göra för att få en mer trafiksäker användning av kommunikationsutrustning vid bilkörning. Regeringen har tidigare meddelat att de inte vill lagstifta om ett förbud mot användning av mobiler eller motsvarande vid bilkörning. I stället vill regeringen göra en översyn av kraven i trafikförordningen. Riksdagen menar att det är rimligt att införa ett förbud. Samtidigt understryker riksdagen att en lagstiftning måste utformas på ett sätt som stimulerar teknikutveckling och är teknikdrivande.
Riksdagen delar regeringens syn att bilförarna måste bli mer medvetna om hur mobiltelefonerande under körning försämrar körförmågan. Riksdagen påpekar därför att det är viktigt att de ansvariga myndigheterna redan inom kort börjar arbeta med att tydligt upplysa om riskerna för trafiksäkerheten.