Försvarets materielverk, FMV, har tecknat ett ramavtal med Yamaha Motor Europe N.V. i Sverige på ordonnansmotorcyklar. Ramavtalet löper på sju år och medger avrop på 2500 motorcyklar med vinterutrustning.

– Den nya ordonnansmotorcykeln ska kunna utrustas med skidor, vinterbroms och vinterväxel för att kunna framföras i vintermiljö på motsvarande sätt som dagens ordonnansmotorcykel, MC258 Huskvarna, säger Stefan Pålsson, systemingenjör FMV.

Dagens ordonnansmotorcykel, som togs fram i mitten av 1970-talet, har varit en trotjänare under 50 år, men det börjar nu bli svårt att få tag i reservdelar. FMV:s uppdrag från Försvarsmakten har varit att anskaffa en efterföljare till den, med liknande kravbild på enkelhet och manövrerbarhet, samt att det i grunden ska vara en civil produkt.

– Det här är en viktig affär för oss och en bekräftelse på det arbete vi gör inom det professionella segmentet. Att våra fordon får förtroendet att användas av Försvarsmakten visar att Yamaha står för pålitlighet, kvalitet och prestanda även när det verkligen gäller. Vi ser fram emot att bygga vidare på det här samarbetet, säger Christopher Sjöblom VD på Yamaha Motor Scandinavia. 

Yamaha levererar en XT250 som uppfyller de krav som Försvarsmakten ställt och det är en smidig och enkel motorcykel med en luftkyld motor på 250cc. Denna motorcykel blir den elfte varianten som köpts in till Försvarsmakten sedan motorcyklar infördes i organisationen.

– I ett första steg avropar FMV 1000 motorcyklar. Målet är att det ska finnas ett antal motorcyklar ute till våren 2026, för att kunna genomföra instruktörsutbildning så snart som möjligt, säger Stefan Pålsson.

Därefter kommer serieleveranser till Försvarsmakten att genomföras löpande fram till slutet på första kvartalet 2027. Och under hösten 2026 planerar Försvarsmakten att genomföra de första utbildningarna för ordonnanser på den nya motorcykeln.

– Då kommer man även att utbilda teknisk personal, vilket är viktigt för ett smidigt införande av nya fordon, säger Stefan Pålsson.

Omfattande tester

Under arbetet fram till upphandling och kontrakt har FMV tillsammans med Försvarsmakten och Frivilliga motorcykelkåren, FMCK, genomfört tester i både sommar- som vintermiljö, landsvägskörning och terrängkörning. Syftet med dessa tester har varit att identifiera förmågor och funktioner, så att relevanta och genomförbara krav ställs i upphandlingen utifrån Försvarsmaktens önskan om en så standardbetonad motorcykel som möjligt.

– Försvarsmaktens behov av fordon är stort, det gäller även motorcyklar där den åldrande flottan behöver börja ersättas. Med dessa motorcyklar hoppas FMV att Försvarsmakten ska kunna lägga en bra grund till behovet för ordonnanstjänst, säger Stefan Pålsson, som har varit med i hela processen från prov och försök till ett nu färdigt kontrakt.  

Fordonsdata:

  • Tjänstevikt ca 135 kg
  • Ca 20 hk
  • 21” + 18”, ekerfälgar
  • Tankvolym 8 liter

 

Tillbehör:

  • Skidor
  • Vinterbroms
  • Vinterväxel
  • Förvaringsväskor