Som svar på Trumphs beslut att starta ett handelskrig, och införa 25 procent tull på upp till 26 miljarder euro av EU:s export av stål, aluminium och relaterade produkter, har Europeiska kommissionen lanserat motåtgärder som motsvarar den ekonomiska påverkan av de amerikanska tullarna. Från och med den 1 april återinför EU de tullar på amerikanska importvaror, bland annat motorcyklar, som infördes 2018 och 2020, och ytterligare åtgärder planeras till mitten av april.

Europeiska kommissionen har bekräftat att, om ingen ytterligare åtgärd vidtas, kommer en extra tull på 50 procent att införas på motorcyklar från USA med en motorvolym över 500cm3 från den 1 april 2025. Dessutom föreslås i kommissionens utvidgade andra fas av motåtgärder, som ska träda i kraft den 13 april, att även motorcyklar under 500cm3 samt elektriska motorcyklar kan inkluderas. Denna andra fas är dock fortfarande föremål för en offentlig konsultation, där ACEM – den europeiska branschorganisationen för motorcyklar – kommer att argumentera för att alla motorcyklar bör undantas från handelskonflikten, då den inte anses vara relevant för sektorn.

Motorcykelindustrin i både Europa och USA är starkt sammanlänkad, med betydande industriella och ekonomiska kopplingar. Europeiska tillverkare exporterar stora mängder motorcyklar till den amerikanska marknaden, samtidigt som amerikanska varumärken har en stark närvaro i Europa. Att belägga motorcyklar med tullar riskerar att störa verksamheter, drabba konsumenter och hota arbetstillfällen på båda sidor av Atlanten.

I stället för att låta handelskonflikten eskalera genom vedergällningsåtgärder uppmanar den europeiska motorcykelindustrin till en förhandlad lösning för den transatlantiska handeln. Både den amerikanska och europeiska motorcykelbranschen vill se rättvisa handelsvillkor och fortsatt möjlighet att leverera högkvalitativa produkter till sina engagerade kunder i Europa och USA.

Antonio Perlot, generalsekreterare för ACEM, kommenterade utvecklingen:

“Även om vi erkänner behovet av en balanserad respons i handelstvister, bör motorcyklar inte bli en bricka i större handelskonflikter. Motorcykelindustrin bidrar med högkvalitativ tillverkning, viktiga arbetstillfällen samt mobilitet och tillgång till arbete för miljontals människor. Den är en grundläggande ekonomisk drivkraft. Eftersom ingen vinner på handelskrig, uppmanar vi starkt till förnuft och en rättvis lösning mellan parterna.”