Efter att ha sålt 210 408 motorcyklar under 2024 uppnådde BMW Motorrad det starkaste försäljningsresultatet i företagets historia. Tyskland förblir den största marknaden och bidrar betydligt till försäljningsrekordet för BMW Motorrad, tillsammans med regionerna Europa, USA, Asien och Latinamerika.
Markus Flasch, chef för BMW Motorrad:
"Jag vill rikta ett stort tack till våra kunder och vår community runt om i världen för det enorma förtroende de återigen visat oss under 2024. Med det starkaste försäljningsresultatet i företagets historia befäster BMW Motorrad sin position som nummer 1 i det globala premiumsegmentet för motorcyklar. Vår marknadsledande ställning i många segment och marknader bygger på vår innovationskraft, vårt attraktiva produktsortiment och vårt strategiska fokus på varumärkesstyrka. Med dessa framgångsfaktorer i ryggen är BMW Motorrad väl positionerat för framtiden, och jag ser mycket positivt på 2025."
Starka försäljningssiffror i hela Europa
Efter att ha sålt 118 727 motorcyklar är Europa den klart starkaste försäljningsregionen för BMW Motorrad. Den största enskilda europeiska marknaden är fortsatt Tyskland, med en imponerande ökning på över 8 % jämfört med föregående år och 26 177 sålda enheter, följt av Frankrike (20 693 enheter), Italien (16 617 enheter) och Spanien (13 009 enheter). Centrala Europa bidrog också till det exceptionella resultatet med 11 411 sålda enheter och en ökning på över 12 %.
USA, Brasilien, Kina och Indien bidrar starkt till framgången
Flera viktiga marknader för BMW Motorrad presterade höga försäljningssiffror under 2024. USA (17 272 enheter), Brasilien (15 267 enheter), Kina (13 872 enheter) och Indien (8 301 enheter) bidrog betydligt till BMW Motorrads rekordresultat.
BMW R 1300 GS och R 1250 GS Adventure i topp
Boxermodellerna BMW R 1300 GS och R 1250 GS Adventure presterade exceptionellt väl, tillsammans med den framgångsrikt lanserade BMW R 1300 GS Adventure. Över 68 000 kunder världen över valde dessa tre GS-modeller samt BMW R 1250 GS.
BMW S 1000 RR befäste sin topposition och marknadsledarskap i supersportsegmentet med 11 610 sålda enheter. Tillsammans med de tre BMW Motorrad M-modellerna såldes totalt 27 147 fyrcylindriga BMW-motorcyklar världen över.
Toppresultat i mellanklassen och segmentet upp till 500 cc
Med totalt 40 890 sålda enheter bidrog den förnyade F-serien, inklusive modellerna BMW F 800 GS, F 900 GS, F 900 GS Adventure, F 900 R och F 900 XR, betydligt till BMW Motorrads rekordresultat. Modellerna i segmentet under 500 cm3 lyfts fram som andra framgångsfaktorer. Fram till årets slut såldes 22 339 enheter av BMW G 310 GS, G 310 R och G 310 RR.
Starkt resultat för BMW Motorrads Urban Mobility-erbjudanden
Urban Mobility-segmentet, med modellerna BMW C 400 GT, C 400 X samt de två hel-elektriska modellerna BMW CE 04 och CE 02, noterades för en försäljningsvolym på över 20 000 enheter.
Optimistisk framtidsutsikt för 2025
Stephan Reiff, chef för försäljning och varumärke:
"Vårt försäljningsrekord för 2024 är ett kvitto på BMW Motorrads globala attraktionskraft och vår starka produktportfölj. Vi på BMW Motorrad kommer att göra allt för att ytterligare stärka vår topposition i det globala premiumsegmentet för motorcyklar med nya och innovativa modeller och produkter för våra kunder under 2025. Även i år kan våra kunder och fans se fram emot många världspremiärer, höjdpunkter, event och motorcykelinspirerade upplevelser."