Transportstyrelsen avslår överklagandet av inhibitionsbeslutet gällande miljözon klass 3 i Stockholm. Det innebär att kommunens miljözonsbeslut inte gäller i avvaktan på att sakfrågan slutgiltigt avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
I början av oktober 2024 meddelade Stockholms kommun lokala trafikföreskrifter som innebär att ett område i Stockholms city ska vara miljözon, klass 3. De beslutade föreskrifterna är tänkta att träda ikraft den 31 december 2024.
Kommunens beslut om den nya miljözonen överklagades till Länsstyrelsen Stockholm av ett antal bolag som verkar i området.
Fler turer
Den 28 november fattade länsstyrelsen ett delbeslut om att Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter om miljözon klass 3 i Stockholm city tillsvidare inte ska gälla (inhibition). Detta inhibitionsbeslut har sedan överklagats till Transportstyrelsen av Stockholms kommun.
Transportstyrelsen har den 19 december beslutat att avslå kommunens överklagande av inhibitionsbeslutet. Det innebär att kommunens beslut om den nya miljözonen inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs slutligt av länsstyrelsen.