BMW har patenterat en ny förbränningsteknik som syftar till att avsevärt förbättra effektiviteten hos bensinmotorer, för att göra motorerna effektivare och med minskade utsläpp av farliga avgaser, utan att tappa prestanda.

Den patenterade tekniken, som involverar förkammare-förbränning, representerar ett stort steg framåt för förbränningsmotor-tekniken. Historiskt sett användes förkammartändning hos dieselmotorer fram till 1980-talet för att förbättra förbränningseffektiviteten vid låga hastigheter, minska motorljudet och säkerställa jämnare gång. BMW:s nya patent återupplivar detta koncept med betydande modifieringar för att passa moderna bensinmotorer.

Tekniken involverar en förkammar-tändanordning, istället för den konventionella lösningen med tändstift i toppen av förbränningskammaren. Denna enhet har en förkammare med kanaler som länkar den till huvudförbränningsutrymmet. En bensin-luft-blandning matas in i förkammaren och antänds av ett tändstift med en unik konfiguration. Till skillnad från traditionella tändstift har denna separata tändnings- och jordelektroder, vilket ska möjliggöra bättre värmehantering och förhindra oönskade antändningar.

Utöver det fungerar motorn på det konventionella sättet - luft och bensin färdas in i förbränningskammaren, tändstiftet antänder blandningen och förbränningscykeln inleds. Avgas- och insugsventilerna fortsätter att vara monterade på konventionell plats (hos förbränningskammaren).

Fördelarna med systemet beror inte på hur motorn fungerar, utan mer vad förkammaren gör med förbränningsprocessen som äger rum i själva förbränningsutrymmet. Eftersom förkammaren är mycket mindre än förbränningsutrymmet är tändningens flamfront kontrollerad och nästan koncentrerad, vilket gör att den flödar jämnt in i huvud-förbränningsutrymmet. Tändningen hos en konventionell motor kan orsaka en mycket turbulent flamfront, vilket kan leda till en ökning av sotbildning och giftiga avgaser. Detta nya system uppges ha en betydande inverkan på att minska dessa.

Den här nya tekniken syftar inte bara till att minska bränsleförbrukningen utan också att minska utsläppen av giftiga avgaser och öka motoreffekten. Dessutom sägs den nya tändstiftsdesignen erbjuda överlägsen värmeavledning, förhindra förtändning eller glödtändning under hög belastning, vilket i sin tur bidrar till att förlänga motorns livslängd.

Om och när denna typ av förbränningsmotor dyker upp hos BMW:s motorcyklar återstår att se.