Att ens tänka tanken på att montera säkerhetsbälte på en motorcykel låter säkert oerhört främmande för många, och hela idén väcker många frågor. Den kinesiska tillverkarens koncept syftar till att hålla kvar föraren på förarplatsen under specifika omständigheter. Tanken är att föraren inte ska inte kastas av motorcykeln, till följd av stötar eller hård inbromsning men skulle ha friheten att snabbt lämna motorcykeln om den faller omkull eller om det sker en sidokrock i samband med en olycka.

CFMotos patent föreslår olika lösningar för detta koncept. Ett involverar ett par styva stänger på vänster respektive höger sida av föraren, placerade mellan bränsletanken och området omedelbart bakom sadeln. Dessa stänger kan ställas in på "öppna" eller "stängda" lägen, och en liten sidokraft kommer att räcka för att öppna dem.

CFMoto seat belt3

Ett annat koncept inkluderar sidostänger som roterar bakom föraren och går ihop framför. En sekundär led gör att dessa stänger kan öppnas, vilket gör det möjligt för föraren att sätta sig eller kliva av motorcykeln. Det tredje förslaget är ett mer konventionellt midje-säkerhetsbälte, tillverkat av ett tygliknande material. Där har den bakre delen monterats på en kortare ”stolpe” som är monterad i en slits mellan förar- och passagerarsadeln. En fjädermekanism håller bältet på plats vid frontalkollisioner men möjliggör snabb frigöring vid en sidokrock.

CFMoto seat belt4

Dessa innovativa koncept syftar till att förbättra förarens säkerhet genom att förhindra att föraren handlöst flyger från motorcykeln i vissa scenarier samtidigt som det säkerställer att det är lätt att ta sig ut i andra, och därmed lösa en av de långvariga utmaningarna inom motorcykelsäkerhet.

CFMoto seat belt2