En grupp forskare hos Princeton Universitet har presenterat ett nytt radarsystem som påstås tillåta bilar att upptäcka motorcyklar och cyklar som närmar sig dolda bakom gatuhörn och kurvor.

Systemet, lätt integrerat hos dagens fordon, använder Dopplerradar för att studsa radiovågor från ytor som byggnader och parkerade bilar. Radarsignalen träffar ytan i en vinkel, så att dess reflektion återgår likt en kula som träffar vallen på ett biljardbord. Signalen fortsätter att träffa objekt dolda runt hörnet. Några av radarsignalerna studsar tillbaka till detektorer monterade på bilen, vilket gör att systemet kan se föremål runt hörnet och avgöra om de rör sig eller är stillastående.

"Detta gör det möjligt för bilar att se objekt som dagens lidar (light detecton and ranging) och kamerasensorer inte kan spela in, vilket exempelvis gör att ett självkörande fordon som kan se runt en farlig korsning", säger Felix Heide, biträdande professor i datavetenskap vid Princeton University och en av forskarna bakom projektet. "Radarsensorerna är också relativt billiga, särskilt jämfört med lidarsensorer, och skala upp för massproduktion."

För att systemet ska kunna skilja mellan olika typer av objekt, bearbetade Heides team en del av radarsignalen som standardradar ser som bakgrundsbrus snarare än användbar information. Teamet använde teknik för artificiell intelligens för att förfina bearbetningen och avläsningen av bilderna. Med hjälp av detta ska datorn som styr systemet lära sig att känna igen exempelvis cyklister, fotgängare och motorcyklister.

 

"De algoritmer som vi utvecklat är mycket effektiva och passar på nuvarande generationens maskinvarusystem för fordon," sade Heide. "Så du kanske kommer att få se denna teknik redan i nästa generation av fordon."