Duell Bike-Center Group har köpt Halvarssons och Lindstrands

Duell Bike-Center group har köpt de svenska varumärkena Halvarssons och Lindstrands. I samband med affären övergår produktutvecklingen av varumärkena Halvarssons och Lindstrands samt försäljningspersonalen och produktlagren från Jofama Ab till DBC Group.


Enligt pressmeddelandet övergår de svenska varumärkena Halvarssons och Lindstrands, som tillverkar MC- och skoterkläder, till DBC den 1 december 2019. I affären mellan DBC Group och Jofama Ab övergår förutom varumärkena även produktutvecklingen, försäljningspersonalen och det befintliga produktlagret till DBC Groups ägo.

Varumärkena Halvarssons och Lindstrands har tillverkat olika slags MC-utrustning, som jackor, byxor, underställ, skor, ryggsäckar och handskar i 70 år. Produktfilosofin bakom båda märkena bygger på hantverksskicklighet av hög kvalitet. Kunder är bl.a. polisen i Sverige, Storbritannien och Tjeckien, som har använt utrustning från Halvarssons i flera år. Varumärkenas kläder är CE certifierade och uppfyller därmed de högsta EU-kraven på säkerhet hos MC-kläder.

Halvarssons designar och tillverkar MC-kläder för det skandinaviska klimatet. De senaste åren har Halvarssons utökat sitt sortiment till att även omfatta skoterkläder och skoterutrustning.

Lindstrands började tillverka MC-skor på 1950-talet och tillverkar i dag MC-kläder. Mångårig hantverksskicklighet kombinerat med avancerad teknik har gjort att varumärkena Halvarssons och Lindstrands i dag används av polisen i flera länder och även av många andra yrkesanvändare som vill ha MC-kläder för dagligt bruk.

SDBC Motor AB:s VD Jarkko Ämmälä kommenterar: "Vi är glada över att välkomna de legendariska svenska produktmärkena, kända för sin höga kvalitet, till vår familj. Duell kommer i fortsättningen att ha en något annorlunda position än tidigare, då vi även kommer att tillverka MC- och skoterkläder under våra varumärken Halvarssons och Lindstrands. Vi kommer att fortsätta på den väg som Jofama stakat ut och öka tillväxten och exponeringen av dessa märken i framtiden."