MHF: Stoppa rattfylleriet med de medel som står till buds

Det dödas och skadas alldeles för många i trafiken på grund av alkohol och droger. Ett stort fordon är ett fruktansvärt mordvapen i händerna på en berusad förare. Vi vet också att de flesta går att stoppa innan de hinner ut på våra vägar. Det måste vara slutsnackat nu – åtgärder måste genast sättas in för att förhindra rattfyllerister att lämna Truckstop i Örebro, menar MHF.

Det dödas och skadas alldeles för många i trafiken på grund av alkohol och droger.

Tio år går fort. De som skadas på grund av rattfylleri och droger i trafiken under tio år är lika många som hela befolkningen i Nora.

Varje skolelev, varje lärare, alla målare, bagare och bilförsäljare. Alla anställda på Orica, Drillcon, Danfo, Europrofil och Norab. Alla boende och all personal inom äldreomsorgen. Ja, det är så omfattande att det går nästan inte att ta in.

Det måste blir ett slut på fylleriet bland förare i den svenska trafiken.

Inte minst viktigt är det bland förare av tunga fordon. Ett stort fordon är ett fruktansvärt mordvapen i händerna på en berusad förare.

När vi vet att det är så: Hur kan det vara möjligt att man inte gör allt man kan för att hindra berusade förare på Truckstop i Örebro?

–Det måste vara slutsnackat nu, åtgärder måste genast sättas in för att förhindra rattfyllerister att lämna Truckstop i Örebro, säger Göran Sydhage, VD för MHF.

MHF har visat att automatiska nykterhetskontroller fungerar i svenska hamnar med oerhört stor trafikmängd under kort tid och då är det ingen stor sak att göra något liknande på Truckstop Örebro.

Kommuner och andra aktörer kan inte längre blunda för att rattfylleri förekommer utbrett. De tekniska hjälpmedel som finns måste nyttjas.

–MHF:s vision är "Ingen ska dö eller skadas allvarligt av rattfylleri", vi är långt ifrån det just nu, säger Göran Sydhage.