Förra veckan firade Honda att företaget tillverkat 100 miljoner exemplar av den omåttligt populära Super Cub, en milstolpe utan dess like.

Massproduktionen av första generationens Super Cub C100 började i augusti 1958 på Yamato-fabriken. År 1961 började Honda tillverka Super Cub C100 i Taiwan med hjälp av komponentsatser från Japan. Nu tillverkas Honda Super Cub på 16 fabriker i 15 länder runt om i världen.

När den första generationens Super Cub C100 lanserades var 2-taktsmotorn den huvudsakliga kraftkällan för motorcyklar. Super Cub C100 var dock utrustad med en innovativ och högpresterande 50-kubiks 4-taktsmotor som var mycket ekonomisk och hållbar. Super Cub C100 hade också kreativa och unika konstruktioner, inklusive bottenramen med lågt golv vilket underlättade att kliva ombord och av. Dessutom stoltserade modellen med ett centrifugalkopplingssystem som inte krävde några kopplingsoperationer och där en rejäl benkåpa skyddade föraren effektivt mot smuts, stänk och vind. År 2007 uppdaterades modellen med Hondas programmerade bränsleinsprutningssystem (PGM-FI), vilket ytterligare förbättrade modellens miljöprestanda. Samtidigt som Honda uppdaterat modellen under årens lopp har grundkonceptet varit oförändrat sedan introduktionen av första generationens Super Cub, och där dess ursprungliga stil hängt med hela vägen fram till nuvarande modeller.

Hondas Super Cub-serie säljs och uppskattas av förare i mer än 160 länder runt om i världen. År 2018 kommer Honda att fira 60-årsdagen av Super Cub-serien, och Honda kommer fortsätta att skapa attraktiva produkter som är unika för Honda, till glädje för kunder över hela världen.