MV AGUSTA F4 RC

Nya MV Agusta F4 RC är en förädlad supersportmaskin för optimal njutning på såväl vägen som banan, en replika på den modell som Leon Camier tävlar med i Superbike-VM. Siffran "37" är en påminnelse om antalet konstruktörstitlar som vunnits av MV Agusta.

Var och en av de 250 komponenter som utgör nya F4 RC, som är ett riktigt samlarobjekt tillsammans med sitt värdefulle racekit. Den klassiska träboxen innehåller högkvalitativa komponenter, speciellt utformade och konstruerade för skön bankörning med F4 RC.

I detalj: SC-Project avgassystem av titan har utvecklats för att lira perfekt tillsammans med dess särskilda racepreppade ”Electronic Control Unit”. Vidare kommer modellen med enkelsadel som sänker vikten ytterligare, förutom att förstärka modellens racinggener. Backspeglarna är enkla att ta bort, vilket är perfekt då det nalkas bankörning. Ljuddämparhöljet är tillverkat i kolfiber, för minimal vikt. Modellen som endast tillverkas i 250 exemplar kommer även med ett särskilt äkthetsintyg och specialdesignat motorcykelkapell, vilket gör F4 RC ännu mer exklusiv.

Dess häftiga prestanda återspeglas också i siffrorna: 151 kW, motsvarande 205 hk maximal effekt i landsvägsutförande. Med racingkittet ökar prestandan till 212 hk (158 kW) vid 13600 rpm mätt på vevaxeln.

Modellen toppas med Öhlins USD NIX typ 30 framgaffel, som har separat hydraulisk kompressionsjustering (vänster ben) och returdämpning (höger ben); Justering av fjäderförspänning är också möjligt. Bak finner vi en Öhlins TTX 36 stötdämpare med piggy-back reservoar som erbjuder samma justeringsmöjligheter som framgaffeln. Inkluderat är också en styrdämpare med manuell justering.

Bromssystemet matchar givetvis prestandan, och består av dubbla radiellt monterade Brembo GP 4-kolvsok (30 mm i diameter) tillsammans med ett par 320mm bromsskivor och en radiell pump. Bak sitter ett 4-kolvsok på plats tillsammans med en 210 mm bromsskiva. Bosch ABS 9 Plus med Raceläge och RLM (Bakhjuls Lift-up Mitigation) för att förhindra hjullåsning och bakhjulslyft under hård inbromsning.

Genom MVICS 2,0 (Motor & Vehicle Integrated Control System) är det möjligt att styra många parametrar, bland annat gaspådrags-känslighet, maximalt vridmoment, motorbroms, motorrespons och varvtalsstoppet. Antispinnsystemet använder tre gyroskop och accelerometrar och går att ställa in på 8 olika nivåer. Det kan också stängas av helt och hållet. Växling underlättas av 2,0 EAS Quick Shift.