Suzuki GSX-R1000 / GSX-R1000R - 2017

Nu kommer den efterlängtade uppdateringen av GSX-R1000. Den sjätte generationen av Suzukis flaggskepp GSX-R1000 och dess än mer avancerade version GSX-R1000R har matats med senaste teknik hämtat direkt från MotoGP.

Den nyutvecklade 999.8-kubikcentimeter stora fyrcylindriga radmotorn har fått det nya systemet ”Broad Power System”, vilket innehåller teknik som utvecklats inom MotoGP, som ska ge en perfekt balans mellan rejält med effekt i det högre varvtalsområdet och samtidigt mer än gott om motorkraft på botten och mellanregistret. Systemet består av fyra system: 1. Insugnings-VVT (Variable Valve Timing); 2. Elektroniskt spjällhus; 3. Ventil-system; och 4. Avgasventil.

Snabba fakta om Suzuki GSX-R1000/R

-Uppfyller de nya Euro4-avgaskraven.

- Nyutvecklad ram har minskad bredd för förbättrad aerodynamik, och uppges vara 10% lättare med optimerad styvhet.

- Förbättrad kurvtagning och manövrerbarhet tack vare modifiering av motorns cylindervinkel och förkortat avstånd från framaxeln till svingarmens infästning.

- Helt ny kåpa med mindre frontarea för stora aerodynamiska förbättringar.

- Radiellt monterade främre bromsok från Brembo matchas med ”T-drive” bromsskivor, som ska ge effektivare överföring av bromskraften.

- ABS-variant (ABS är standardutrustning för GSX-R1000R) är utrustad med Motion Track Brake System, vilket minskar bakhjulslyft under mycket hård inbromsning med hjälp av IMU (Inertial Measurement Unit). Systemet hos GSX-R1000R optimerar också främre bromstrycket när den främre bromsen är aktiverad, baserat på den lutande vinkeln hos motorcykeln för att undertrycka minskning av framdäckets grepp.

- Motion Track Traction Control System gör det möjligt för föraren att välja mellan 10 olika nivåer hos antispinn-systemet, beroende på väg- eller ban-förhållanden samt personliga preferenser och erfarenhetsnivå.

- System såsom låg RPM Assist, som höjer motorvarvtalet vid start och låga varvtalsintervaller, och Suzuki Easy Start System, som gör det möjligt för föraren att bara behöva en kort knapptryckning i stället för att hålla startknappen intryckt för att starta motorn.

- Maximal effekt: 202hk / 13,200rpm

- Maximalt vridmoment: 117.6Nm/ 10,800rpm

- Vikt: 200kg / 202kg (ABS-variant) / 203kg (GSX-R1000R)

 
 

Main features of the GSX-R1000 and GSX-R1000R
Engine
  • - Newly-developed 999.8cm3 in-line four-cylinder engine has adopted a new system called the Broad Power System, which incorporates technologies developed in MotoGP. The Broad Power System is a technology that strikes a balance between enhancing output in the high rpm range and low-to-mid speed range output. It is composed of four systems: 1. Intake VVT (variable valve timing); 2. Electronic throttle body; 3. Valve train system; and 4. Exhaust pressure tuning valve.
  • - Meets the new Euro4 emission standards (for European specification).
Chassis
  • - Newly-developed frame has reduced width for enhanced aerodynamics, and is 10% lighter with optimized rigidity.
  • - Improved cornering performance and manoeuvrability thru changing the engine’s cylinder angle and shortening the distance from the front axle to the swingarm pivot centreline.
  • - Completely redesigned cowling with smaller frontal projected area for large improvement in aerodynamics.
Equipment
  • - Brembo radial mount front brake calipers are matched with T-drive brake discs tuned for production models, which produce more efficient transfer of stopping power.
  • - ABS variant (ABS is standard equipment for GSX-R1000R) is equipped with Motion Track Brake System, which reduces rear-wheel lift during very hard braking by employing the IMU (Inertial Measurement Unit). Plus, the system equipped on the GSX-R1000R also optimizes front brake pressure when the front brake is applied, based on the leaning angle of the motorcycle to suppress reduction in front tire grip.
  • - Motion Track Traction Control System allows the rider to select 10 different levels of traction control intervention, depending upon road or racetrack conditions as well as personal preference and experience level.
  • - Systems such as Low RPM Assist, which raises engine rpm in starting and in low rpm range, and Suzuki Easy Start System, which enables the rider to just one-push the starter instead of press-holding it to start the engine, are adopted.
Main specification (for European specification)
  • - Maximum output: 148.6kW (202ps)/13,200rpm
  • - Maximum torque: 117.6Nm (12.0kgfm)/10,800rpm
  • - Vehicle weight: 200kg/202kg (ABS variant)/203kg (GSX-R1000R)
Main features of the GSX-R1000R
  • - Launch control system is adopted for the first time on Suzuki production models (excluding competition models). The system makes it easier to get a good start by helping it reduce the chance of a wheelie by automatically limiting engine rpm and optimizing torque delivery.
  • - Quick shift system is adopted for the first time on Suzuki motorcycles, which enables quicker and smoother shift changes.
  • - Standard equipment of racing-developed, high performance Show Balance Free Front Fork and Balance Free Rear Cushion Lite.