Inför 2016 blir nakenmodellen Speed Triple från engelska Triumph busigare än någonsin tidigare, nu med ny design, uppdaterad motor och elektronik.

Den trecylindriga radmotor på 1050 kubikcentimeter uppges ha uppdaterats på 104 nya punkter vilket lär ha resulterat i mer effekt och ökat vridmoment över hela varvtalsregistret, samtidigt som den har blivit upp till 10% bränslesnålare. Motorn har fått en nydesignad cylindertopp och förbränningskammare, en ny vev, ny kolvdesign och nya ride-by-wire spjällhus. Motorn är också smalare, liksom kylaren som samtidigt även uppges ha blivit mer effektiv.

Sp III_S_diablored_0000_Small

Speed ​​Triple har också fått en slirkoppling, plus ett avgassystem som ska erbjuda ett bättre flöde. I skrivande stund har Triumph inte släppt några officiella effektsiffror, men mycket pekar mot åtminstone 140 hästkrafter på topp.

Sp III_S_diablored_0001_Small

2016 års Speed Triple erbjuder också fem körlägen: Road, Rain, Sport, Track och ett programmeringsbart läge (där du själv kan välja olika parametrar). Justerbar ABS, liksom graden av inverkan från antisladdsystemet (som i sin tur är kopplat till aktuellt körläge). Fram finner vi Brembo monoblock bromsok.

Designförändringar inkluderar nya strålkastare, modifierade kåpdetaljer och en ny 675R-inspirerad bakdel.

Sp III_R_mattgraphite_0000_Small

Nya Speed ​​Triple R har även fått lite extra utöver det som är nytt hos S-modellen, bland annat en kolfiber framskärm, tankkåpsdetaljer och magkåpa av kolfiber. R-versionen får också en full uppsättning Öhlins stötdämpare med NIX30 framgaffel och en TTX36 bakdämpare. Ovanpå detta har Speed Triple R också frästa styröverfall och röda pinstipes på hjulen, röda sömmar hos sadeln, liksom rödlackerade radiatorkåpor och en röd bakram.

Sp III_R_mattgraphite_0001_Small

Tillgängliga färger för Speed ​​Triple S är "Diablo Red" och "Phantom Black”, medan Speed ​​Triple R kommer att finnas i "Crystal White” och ”Matt Graphite”.